Akademik personelin örgütsel sessizliği: Sessizlik alanları, nedenleri, sonuçları, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın temel amacı Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi öğretim elemanlarının örgütsel sessizlik davranışlarının incelenmesidir. Bu temel amaç çerçevesinde (a) öğretim elemanlarının sessizlik davranışına yol açan sorunları gözleme düzeyleri, (b) öğretim elemanlarının hangi konularda sessizlik davranışı gösterdikleri, (c) sessizlik davranışının nedenleri ve (d) sessizlik davranışının yol açtığı sonuçlar ve bu boyutlara ilişkin bulguların cinsiyet, akademik unvan ve okul türü değişkenlerine göre anlamlı farklılık gösterip göstermediği belirlenmeye çalışılmıştır. Tarama modelinde desenlenen araştırmanın örneklemini Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi öğretim elemanları evreninden (veri toplama dönemindeki öğretim elemanı sayısı 956'dır) seçilen 554 öğretim elemanı oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri araştırmacı tarafından geliştirilen likert tipinde yapılandırılmış üç ölçeğin örnekleme uygulanmasıyla 2013-2014 eğitim yılında elde edilmiştir. Araştırma verileri betimsel istatistikler (aritmetik ortalama, standart sapma, t-testi, tek yönlü varyans analizi) kullanılarak çözümlenmiş ve ilgili alanyazına dayalı olarak yorumlanmıştır.Araştırmanın bazı temel bulguları şöyle özetlenebilir: (1) Öğretim elemanları orta düzeyde sessizlik davranışı göstermektedirler. (2) Örgütsel sessizlik davranışına yol açan sorunlara sessiz kalma cinsiyete göre anlamlı farklılık göstermemektedir. (3) Öğretim elemanları içinde en fazla araştırma görevlileri örgütsel sessizlik davranışı göstermektedir. (4) Fakültelerde örgütsel sessizlik davranışı daha yüksek düzeyde görülmektedir. (5) Hem bireysel hem de yönetsel nedenler örgütsel sessizlik davranışı göstermede orta düzeyde etkili olmaktadır. (6) Yönetsel nedenler kadın öğretim elemanlarının örgütsel sessizlik davranışı göstermelerinde daha etkilidir. (7) Hem bireysel hem de yönetsel nedenler araştırma görevlilerinin sessizlik davranışı göstermelerinde diğer unvan gruplarına göre daha yüksek düzeyde etkili olmaktadır. (8) Yüksekokullarda görevli olan öğretim elemanlarının sessizlik davranışına yol açan nedenlerden daha fazla etkilenmektedirler. (9) Öğretim elemanlarına göre örgütsel sessizlik davranışına yol açan sorunlara sessiz kalmanın olası sonuçları sorunların birikerek büyümesi, çalışanların stres düzeyinin artması, kurum ve bölüm ve birim içerisinde çeşitli gruplaşmaların oluşmasıdır. (10) Örgütsel sessizlik davranışına yol açan sorunlara sessiz kalmanın olası sonuçları cinsiyete göre anlamlı farklılık göstermemektedir. (11) Araştırma görevlilerinin örgütsel sessizlik davranışına yol açan sorunlara sessiz kalmanın olası sonuçları diğer unvanlara göre daha yüksek düzeydedir. The main purpose of this study is to investigate organizational silence behaviors of the academic staff. Within his general purpose, (a) academic staff's level of demonstrating organizational silence behaviours, (b) the issues that the academic staff remain silent (c) the reasons leading to silence, (d) consequences of the silence behaviour and their relationships with some variables such as (school types, gender and academic titles) were addressed.The study was designed and conducted as a descriptive research. The sample of the study consisted of 554 academic staff of Mugla Sitki Kocman University. The data of the study were collected through the administration of three Likert type questionnaires developed by the researcher to the sample in 2013-2014 education year. The descriptive statistics such as mean score, standard deviation t-test for independent groups, variance analysis (ANOVA) and interpreted within frame of the related literature.The key findings of the study are: (1) The academic staff demonstrate medium level of organizational silence behavior. (2) There is no significant relationship between gender and the demonstrated level of the problems leading to organizational silence. (3) The research assistants show the silence behaviour higher than other title groups. (4) The academic staff of faculties demonstrate a higher level of slience compared to other title groups. (5) The administrative practices and individual reasons are effective at medium level in academic staff's showing silence. (6) The administrative practices are more effective in women academic staff's showing silence. (7) Both the administrative practices and individual reasons are more effective in research assistants' showing silence compared to other title groups. (8) The academic staff of undergraduate higher schools are affected by reasons of silence behaviour reasons more than the other groups. (9) According to the academic staff, silence behaviours may result in increase at employee stress level and formation of various informal groups in organization, department and units. (10) There is no significant relationship between gender and consequences of silence behaviour. (11) Among all staff, the research assistants observe the consequences of the silence behaviour the highest.
Collections