Görsel sanat etkinlikleriyle desteklenen fen öğretimi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Fen, doğası gereği birçok disiplinle iç içedir. Sanatta bu disiplinlerden biridir. Sanat ve fen birçok benzer özelliğe sahiptir. Bu nedenle etkili fen öğretimi için fen ve sanat bir araya getirilebilmektedir. Bu çalışmanın amacı görsel sanat etkinlikleriyle desteklenen araştırma-sorgulama temelli fen öğretiminin bilimsel süreç becerileri ve kariyer seçimi üzerine etkilerini incelemektir. Çalışma 5. sınıf Bilim Uygulamaları Dersinde yürütülmüştür. Çalışmada tek grup öntest-sontest deneysel desen kullanılmıştır. Tasarlanan öğretim 2013-2014 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde uygulanmıştır. Çalışma grubunu Muğla il merkezindeki bir ortaokulda öğrenim gören 20 (13 kız, 7 erkek) 5. sınıf öğrencisi oluşturmuştur. Çalışmanın verileri Bilimsel Süreç Becerileri (BSB) Testi, Kariyer Seçimi Anketi ve yapılandırılmamış gözlem ile toplanmıştır. Araştırmacı tarafından geliştirilen BSB Testi 32 çoktan seçmeli sorudan oluşmuştur. Testten elde edilen verilerin analizinde non parametrik testlerden ilişkili örneklemler için Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi kullanılmıştır. Kariyer Seçimi Anketi 2 açık uçlu sorudan oluşmuştur. Anketten elde edilen verilerin analizinde nitel analiz yöntemlerinden tematik içerik analizi kullanılmıştır. Öğretim süreci boyunca yapılandırılmamış gözlem kayıtları tutulmuştur. Gözlemden elde edilen nitel veriler içerik analizine tabi tutulmuştur. Çalışma sonunda görsel sanat etkinlikleriyle desteklenen araştırma-sorgulama temelli fen öğretiminin öğrencilerin gözlem, çıkarım yapma, değişkenleri belirleme ve deney tasarlama becerilerinin gelişmesine katkı sağladığı, karşılaştırma-sınıflama, tahmin, kestirme, ölçme, bilgi ve veri toplama, veri işleme ve model oluşturma, yorumlama ve sonuç çıkarma becerilerinin gelişmesine sınırlı katkı sağladığı, deney malzemelerini ve araç‐gereçlerini tanıma ve kullanma, verileri kaydetme ve sunma becerilerinin gelişmesine katkı sağlayamadığı tespit edilmiştir. Tez çalışması kapsamında uygulanan öğretimin öğrencilerin fene dayalı kariyer seçimlerine katkı sağladığı tespit edilmiştir. Ayrıca görsel sanat etkinlikleri ile desteklenen araştırma-sorgulama temelli fen öğretiminin öğrencilerin kariyer seçimlerini bireysel faktörlere (ilgi duyma, bağımsız çalışma isteği, bireysel yeterlik, maddi, kişisel ihtiyaç) dayalı olarak yapmalarını desteklediği tespit edilmiştir. Öğrencilerin BSB ve fene dayalı kariyer seçimlerini desteklemek için sanat ve fenin bir araya getirildiği öğretimin kullanılması önerilmiştir.Anahtar Kelimeler: Görsel sanatlar, fen öğretimi, bilimsel süreç becerileri, kariyer seçimi Science is concentric with many other disciplines by nature. Art is one of these disciplines also. Art and science have many similar features. Therefore art and science can be brought together for an effective learning of science. The aim of this paper is to investigate the effects of inquiry based science learning which is supported by visual arts activities on science process skills and career choice. The teaching was applied during a 5th grade Science Experiences Lesson. One group pre-test and post-test experimental design was used in this study. The designed teaching was used in the second semester of the 2013-2014 academic year. The students in the study group were the students of a primary school located in the center of Muğla. There were 20 students (13 girls and 7 boys) from 5th grade (10-12 years). The data were collected with the help of Science Process Skills (SPS) Test and Carreer Choice Questionnaire and nonconstructed observation. SPS Test which was designed by the researcher was made of 32 multiple choice test. While analyzing the data acquired from the test, Wilcoxon Signed Rank Test, which is one of the non-parametrical tests, was used for related samples. Carreer Choice Questionnaire was made of 2 open ended questions. While analyzing the data acquired from the questionnaire, thematic content analysis, which is one of the methods of qualitative research, was used. Nonconstructed observation records were kept during this teaching period. The qualitative data received from the observation process were put to content analsis. It was found that inquiry based science teaching which is supported by visual arts activities contribute students to develop their skills of observation, deduction, identifying variables and designing experiments; it contributes to their skills of comparing-classifying, prediction, estimation, evaluation, collecting data and knowledge, data processing and conducting a model, interpretation and finding results on a limited scale; it does not contribute to the students' skills of knowing and using experiment materials, saving data and presentation. It was found that the teaching applied during the paper study contributed to students' science-related carreer choice. Moreover the inquiry based science teaching that is supported by visual arts activities was found to support students to make a carreer choice based on personal factors (interest, the need of working independently, personal qualifiedness, financial, personal necessities). It was recommended that a teaching model which brought arts and science together should be used in order to support student' s SPS and science based career choice. Key Words: Visual arts, science teaching, science process skills, career choice
Collections