Öğretmen adaylarının bilişsel stillerinin öğrenme yaklaşımlarına etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın genel amacı, öğretmen adaylarının bilişsel stillerinin öğrenme yaklaşımlarına etkisinin incelenmesidir. Bu genel amaç doğrultusunda öğretmen adaylarının bilişsel stilleri ve öğrenme yaklaşımlarının belirlenmesi ve belirlenen demografik değişkenlere göre farklılaşıp farklılaşmadığının tespit edilmesi amaçlanmıştır. İlişkisel tarama modeline göre tasarlanan araştırma, 2014-2015 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi 3. sınıf öğrencileri üzerinde yürütülmüştür.Araştırmada veri toplama aracı olarak; öğretmen adaylarının bilişsel stillerini belirlemek için Witkin, Oltman, Raskin ve Karp (1971) tarafından geliştirilen ve Güler Okman (1979) tarafından Türkçe'ye uyarlanan `Gizlenmiş Şekiller Grup Testi` ve öğrenme yaklaşımlarını belirlemeye yönelik Biggs, Kember ve Leung (2001) tarafından geliştirilen, Türkçe geçerlik-güvenirlik çalışmaları Önder ve Beşoluk (2010) tarafından gerçekleştirilen `Düzenlenmiş İki Faktörlü Çalışma Süreci Ölçeği` kullanılmıştır. Ayrıca öğretmen adaylarının demografik özelliklerini belirlemek için araştırmacı tarafından geliştirilen `Kişisel Bilgi Formu` kullanılmıştır. Elde edilen veriler SPSS 20.0 paket programı ile analiz edilmiştir. Verilerin analizinde frekans, aritmetik ortalama, standart sapma, minimum ve maksimum değerler, Mann Withney U testi, Kruskall Wallis testi Spearman Brown Sıra Farkları Katsayısından yararlanılmıştır.Verilerin analizinden elde edilen bulgulara göre öğretmen adaylarının çoğunlukla alan bağımlı bilişsel stile sahip oldukları belirlenmiştir. Öğretmen adaylarının cinsiyetleri ve akademik başarıları ile bilişsel stil puanları arasında anlamlı bir farklılık olmadığı fakat bölümleri ile bilişsel stil puanları arasında anlamlı bir farklılık olduğu saptanmıştır. Öğretmen adaylarının daha çok derin öğrenme yaklaşımını tercih ettikleri görülmüştür. Öğrenme yaklaşımları ile cinsiyet arasında anlamlı bir farklılık olmadığı, öğrenme yaklaşımları ile katılımcıların bölümleri ve akademik başarıları arasında anlamlı bir farklılık olduğu belirlenmiştir. Öğretmen adaylarının bilişsel stillerinin alan bağımsızlığa yaklaştıkça derin öğrenme yaklaşımı tercihlerinin azaldığı sonucuna ulaşılmıştır. The main purpose of the study is to investigate the effects of prospective teachers' cognitive styles on learning approaches. It is aimed to define whether exist significance differences between defining prospective teachers' cognitive styles and learning approaches and demographic variables within the scope of the mean purpose. The study, designed according to correlational survey model, was conducted at Mugla Sitki Kocman University, Faculty of Education (the third-year students) in the 2014-2015 academic year spring semester. As data collection instruments, `The Group Embedded Figures Test` which was developed by Witkin, Oltman, Raskin and Karp (1971) and adapted into Turkish by Güler Okman (1979) was administered to define prospective teachers' cognitive style in the study. On the other hand `The Revised Two Factor Study Process Questionnaire` that was developed by Biggs, Kember and Leung (2001) and by Önder and Beşoluk (2010) who assesded validity and reliability was used to reveal prospective teachers' learning approaches. Personal Information Form was developed by the researcher to gather demographic data from the participants. The data were analyzed through the SPSS 20.0 package program. Frequency, mean, standard deviation, min and max values, Mann Withney U test, Kruskal Wallis test and Sperman Brown Rho Correlation Coefficient tests were used to data analysis. According to the findings, prospective teachers generally have field dependent cognitive style. It is determined that between with prospective teachers' gender and academic success and cognitive style scores there isn't any significant difference revealed. However, there is significant difference between branches and cognitive style scores. It has been viewed that prospective teachers prefer deep learning approach generally. There isn't significant difference between gender and learning approaches yet there is significant difference between learning approaches-branches and academic success. It is also concluded that as prospective teachers' cognitive styles approaches to field independent, deep learning approach preference of prospective teachers has diminished.
Collections