Öğretim elemanlarının teknolojik pedagojik alan bilgileri (TPAB) ile öğretme stilleri arasındaki ilişkinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın genel amacı, öğretim elemanlarının teknolojik pedagojik alan bilgileri ile öğretme stilleri arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Araştırma, nicel araştırma yönteminin kullanıldığı tarama modellerinden ilişkisel tarama modeli ile yapılan betimsel bir çalışmadır. Araştırma evrenini, 2013–2014 eğitim öğretim yılı bahar döneminde Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Edebiyat Fakültesi, Fen Fakültesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi ve Mühendislik Fakültesinde görev yapmakta olan toplam 375 öğretim elemanı oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise, bu evrenden rastgele seçilen 154 öğretim elemanı oluşturmaktadır. Çalışmada öğretim elemanlarının demografik özelliklerini belirlemeye yönelik `Kişisel Bilgi Formu` kullanılmıştır. Öğretim elemanlarının teknolojik pedagojik alan bilgisi (TPAB) düzeylerini belirlemek için `Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi (TPAB) Ölçeği` ve öğretme stillerini belirlemek üzere `Grasha-Reichmann Öğretme Stilleri Ölçeği` kullanılmıştır. Elde edilen veriler SPSS 21.0 programı ile analiz edilmiştir. Betimsel analizlerde yüzde, frekans, aritmetik ortalama, standart sapma, maksimum ve minimum değerler hesaplanmıştır. Dağılımın normalliğini belirlemek amacıyla Kolmogorov-Smirnov testi, dağılımın homojen olup olmadığını belirlemek amacıyla Levene'nin Varyansların Homojenliği testi yapılmıştır. Değişkenlere göre analizlerde normallik ve homojenlik testi sonuçlarına göre bağımsız gruplar t-testi, Mann Withney U testi, tek yönlü varyans analizi, Kruskall Wallis, Scheffe, LSD ve Tukey testleri kullanılmıştır. Ayrıca korelasyon ve yordama durumlarını belirlemek için Pearson Korelasyon Katsayısı ve çoklu doğrusal regresyon analizi kullanılmıştır.Teknolojik pedagojik alan bilgisi (TPAB) düzeylerine ilişkin verilerin analizinden elde edilen bulgulara göre, öğretim elemanlarının TPAB düzeylerinin yüksek olduğu belirlenmiştir. Öğretim elemanlarının TPAB ölçeği ve alt boyutlarından aldıkları puanların cinsiyet değişkenine göre anlamlı bir farklılık göstermediği belirlenmiştir. Öğretim elemanlarının TPAB düzeylerinin, bazı alt boyutlar için yaş, unvan, fakülte ve verilen ders türü değişkenine göre anlamlı farklılık gösterdiği sonucuna ulaşılmıştır.Öğretme stillerine ilişkin verilerin analizinden elde edilen bulgulara göre, öğretim elemanlarının en fazla tercih ettikleri öğretme stilinin rehber; en az tercih ettikleri öğretme stilinin ise danışman olduğu belirlenmiştir. Öğretim elemanlarının öğretme stili ölçeği alt boyutları puanlarının cinsiyet, unvan ve ders türü değişkenine göre anlamlı bir farklılık göstermediği belirlenmiştir. Öğretim elemanlarının öğretme stili ölçeği alt boyutları puanlarının yaş ve fakülte değişkenlerine göre anlamlı farklılık gösterdiği sonucuna ulaşılmıştır.Araştırmada elde edilen diğer bulgulara göre, öğretim elemanlarının TPAB alt boyutu puanlarının birlikte algılanan genel TPAB yeterlik puanlarıyla yüksek düzeyde anlamlı bir ilişki gösterdiği belirlenmiştir. Öğretim elemanlarının genel TPAB yeterlik algısının anlamlı yordayıcılarının önem sırasına göre sadece pedagojik alan bilgisi, teknolojik pedagojik bilgi ve alan bilgisi yeterlik algıları olduğu tespit edilmiştir. Bilgi aktarıcı öğretme stili ile TPAB alt boyutları arasındaki ilişkinin genel olarak pozitif yönde ve düşük seviyede; otoriter, kişisel, rehber ve danışman öğretme stilleri ile TPAB alt boyutları arasındaki ilişkinin genel olarak pozitif yönde ve orta düzeyde olduğu belirlenmiştir. Öğretme stillerinin teknolojik pedagojik alan bilgisinin pedagojik bilgi, teknolojik pedagojik bilgi, teknolojik alan bilgisi, pedagojik alan bilgisi ve teknolojik pedagojik alan bilgisi boyutlarını anlamlı bir şekilde yordadığı fakat teknolojik bilgi ve alan bilgisi boyutlarını yordamadığı tespit edilmiştir. Bu sonuçlar, öğretim elemanlarının öğretme stillerindeki tercihlerinin, TPAB yeterliklerini kullanma düzeyleri hakkında bilgi verdiğini göstermektedir. The aim of the study is to examine the relationship between instructors' technological content knowledge and teaching styles. The study is based on qualitative research design with relational survey model. The population for the study was consisted of 375 instructors working in Muğla Sıtkı Koçman Universty in 2013-2014 academic year, Faculty of Education, Faculty of Literature, Faculty of Science, Faculty of Economic and Administrative Sciences and Faculty of Engineering. The sample of the study was formed by 154 instructors randomly selected. In order to determine the demographic characteristics of the sample, `Personal Information Form` was applied. `Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) Scale` and `Grasha-Reichmann Teaching Styles Scale` were the instruments to reveal instructors' technological pedagogical content knowledge (TPACK) levels and teaching styles respectively. The gathered data were analyzed through SPSS 21.0 program. The mean, standard deviation, maximum and minimum values, frequency and percentages were calculated in the descriptive analysis. Kolmogrov-Smirnov and Levene's Equality of Variances tests were applied for the normality and homogeneity of the distribution. In the analysis, independent samples t-test, Mann-Whitney U test, One-Way ANOVA, Kruskall Wallis, Scheffe, LSD and Tukey tests were used for variables according to the normality and homogeneity tests' results. Additionally, Pearson Correlation and multilinear regression analysis were implemented to state correlation and regression conditions. Based on the Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) levels results, it was revealed that instructors' TPACK levels were high. It was determined that there was not any significant difference between instructors' TPACK scale and sub-dimensions' results and their gender, but there was a significant difference between instructors' TPACK levels certain sub-dimensions and their age, title, faculty and courses given by them. Based on the teaching styles results, it was determined that instructors' mostly preferred teaching style was guide, and lastly preferred teaching style was advisor. It was revealed that instructors' teaching styles scale sub-dimensions results did not have statistically significant difference on their gender, title and the courses given by them; however, did have with their age and faculty.As the results of the study, it was determined that instructors' TPACK sub-dimensions results along with TPACK efficacy results had a significant relevance. The significant predictors of instructors' general TPACK efficacy perceptions were found as pedagogical content knowledge, technological pedagogical knowledge, and content knowledge in the sequence of importance. The results indicated that information transmitter teaching style and TPACK sub-dimensions had a positive and lower level relationship, and authoritarian, personal, guide and advisor teaching styles and TPACK sub-dimensions had positive and medium level relationship. It was identified that teaching styles predicted technological pedagogical content knowledges' pedagogical knowledge, technological pedagogical knowledge, technological content knowledge, pedagogical content knowledge and technological pedagogical content knowledge dimensions significantly; however, did not predict technological knowledge and content knowledge dimensions significantly. These results show that instructors' preferences on teaching styles present evidence on their TPACK's competencies levels.
Collections