Farklı yayın evlerine ait sosyal bilgiler ders kitaplarının öğretmen görüşlerine göre incelenmesi (Muğla ili örneği)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bugün teknoloji ne kadar ileri gitse de öğretimde en çok kullanılan materyal, ders kitaplarıdır. Diğer bir ifadeyle öğrencilerin öğrenmelerini etkileyen unsurların başında ders kitapları gelmektedir. Bu araştırmada temel amaç 5. 6. ve 7. sınıf sosyal bilgiler ders kitaplarının, fiziksel tasarımı, içerik, görsel tasarımı, dil ve anlatım özellikleri ile ölçme ve değerlendirme kazanımları ile ilgili, sosyal bilgiler öğretmenlerinin görüşlerini tespit etmektir.Araştırmada aşağıdaki sorulara cevap aranmıştır.1)Farklı yayın evlerine ait 5. 6. ve 7. sınıf sosyal bilgiler ders kitaplarının;a)Fiziksel tasarımına, b)İçeriğine, c)Görsel tasarımına, d)Dil ve anlatım özelliklerine, e)Ölçme ve değerlendirmeye yönelik dağılımı nasıldır?2)Farklı yayın evlerine ait 5. 6. ve 7. sınıf sosyal bilgiler ders kitaplarına yönelik ders kitabı inceleme anketi ortalama puanlarının mesleki kıdeme göre dağılımı nasıldır?3)Farklı yayın evlerine ait 5. 6. ve 7. sınıf sosyal bilgiler ders kitaplarına yönelik ders kitabı inceleme anketi ortalama puanlarının cinsiyete göre dağılımı nasıldır?Araştırma, 2014-2015 yılları arasında Muğla merkez ve ilçelerindeki Ortaokullarda görev yapan sosyal bilgiler öğretmenleri ile yapılmıştır. Nicel yaklaşımla tasarlanan tarama yönteminin esas alındığı araştırmada veriler anket formları ile toplanmıştır.Toplanan veriler ise SPSS 21 paket programına aktarılarak, frekans, yüzde ve diğer çıkarımsal istatistikler sonucunda farklı yayın evlerine ait sosyal bilgiler ders kitaplarının fiziksel tasarımı, görsel tasarımı, içeriği, dil ve anlatım özellikleri ile ölçme ve değerlendirmeye ilişkin öğretmen görüşlerinin yüzdeleri ve ortalamaları incelendiğinde 'Yeterli' sonuçlarının daha yüksek olduğu görülmektedir.Sosyal bilgiler öğretmenlerinin sosyal bilgiler ders kitaplarının fiziksel tasarımı, görsel tasarımı, içeriği, dil ve anlatım özellikleri ile ölçme ve değerlendirmeye ilişkin öğretmen görüşlerinin yüzdeleri ve ortalamaları incelendiğinde cinsiyete göre büyük oranda bir fark gözlenmemiştir.Sosyal bilgiler öğretmenlerinin sosyal bilgiler ders kitaplarının fiziksel tasarımı, görsel tasarımı, içeriği, dil ve anlatım özellikleri ile ölçme ve değerlendirmeye ilişkin öğretmen görüşlerinin yüzdeleri ve ortalamaları incelendiğinde kıdeme göre farklılık görülmüştür. 25 yıl kıdem ve daha fazla kıdeme sahip öğretmenlerin 5. ve 6. sınıf sosyal bilgiler ders kitaplarına ait görüşleri incelendiğinde 'Kısmen Yeterli', 7. sınıf sosyal bilgiler ders kitaplarına ait görüşleri incelendiğinde 'Kısmen Yetersiz' olarak görüş bildirmişlerdir. 16-20 yıl kıdeme sahip öğretmenlerin 5. 6. ve 7. sınıf sosyal bilgiler ders kitaplarına ait görüşleri incelendiğinde 'Kısmen yeterli' olarak görüş bildirmişlerdir. Diğer kıdemlere sahip sosyal bilgiler öğretmenlerinin 5. 6. ve 7. sınıf sosyal bilgiler ders kitaplarına ait görüşleri incelendiğinde 'Yeterli' olarak görüş bildirmişlerdir. Bundan dolayı 25 yıl üzeri kıdeme ve 16-20 yıl arası kıdeme sahip öğretmenler ile diğer kıdemlere sahip sosyal bilgiler öğretmenleri arasında büyük oranda bir farklı görüşler tespit edilmiştir.Anahtar Sözcükler: Sosyal bilgiler öğretimi, ortaokul, ders kitabı, öğretmen, öğrenci Although technology is a fast growing medium the most used teaching materials are books. In other words the first factor that influences the learning of the students are their schoolbooks. The main purpose of this research is to establish the views of social studies teachers about the layout, the visual design, the content and the language and expression characteristics of social studies books. The research searched for answers for following questions. 1)How is the a)layoutb)contentc)visual designd)language and expression characteristicse)measurement and evaluationof social studies books for 5th, 6th and 7th grades by different publishers? 2)How is the award for points of the books inquisitions by different publishers of 5th, 6th and 7th grades social studies books distributed by work experience?3)How is the award for points of social studies book for 5th, 6th and 7th grades by different publishers distributed by gender? The investigation was carried out in 2014-2015 by social studies teachers who worked in secondary schools. The data was provided through surveys. The collected data was transformed into the SPSS 21 program and the frequency, percentage and other statistics showed that the analysed opinions of the teachers and the average are `sufficient` for the results. There was no worth noting difference of the views by gender about the layout, visual design, content, language and expression characteristics and measurement and evaluation of social studies books.There was a contrast on the points mentioned above by work experience. Teachers who have experiences for 25 and more years think that the books for the 5th and 6th grades are `partly adequate` and the books for the 7th grade `partly inadequate`. Teachers with 16-20 years of experience think that the books for the 5th, 6th and 7th grades are `partly adequate`. Teachers from other levels of experience think that the books are `adequate`. Therefore a huge difference between teachers with 25 and more years of work experience, teachers with 16-20 years of work experience and teachers with other length of service can be seen. Key words: social studies, secondary school, schoolbooks, teacher, student.
Collections