Ebeveyni mahkum olan çocukların okul yaşantıları
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada ebeveynin mahkûm olmasının, çocukların okul yaşantılarını nasıl etkilediği belirlemek amaçlanmıştır. Bu temel amaç çerçevesinde, ebeveyni mahkûm olan çocukların okul yaşantıları, onların doğrudan doğruya deneyimlediği şekliyle incelenmiş, onların deneyimleri üzerinden ortaya çıkan anlam örüntüleri oluşturulmaya çalışılmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden fenomenolojik yaklaşım benimsenmiştir. Türkiye'de eğitim alanında mahkûm çocukları hakkında yapılan ilk çalışma olması bakımından önemli olduğu düşünülmektedir. Araştırmanın çalışma grubunu yaşları 11 ile 17 arasında değişen ve ölçüt örneklem tekniği ile seçilen 12 çocuk oluşturmaktadır. Araştırma verileri görüşme tekniği ile toplanmıştır. Görüşmeler deşifre edilmiş ve NVivo 8 yazılımı ile derlenmiştir. Öznitelik, yapısal ve betimsel kodlamalar ile çözümlenmiştir. Bulguları yorumlamada damga, toplumsal kontrol ve gerilim kuramları lens olarak kullanılmıştır. Araştırmaya katılan çocukların beşinin okulu terk ettiği, okula gidenlerin ise mahkûm ebeveyni ziyaret edebilmek için devamsızlık sorunu yaşadıkları ortaya çıkmaktadır. Bununla birlikte ebeveynin mahkûm olmasının; çocuğu savunmasız, yalıtılmış ve yalnız bıraktığı anlaşılmaktadır. Araştırma verilerine göre mahkûm çocuklarının toplumsal bağlamda damgalandıkları anlaşılmaktadır. Ayrıca ebeveynin mahkûm olmasıyla birlikte ailede ekonomik güçlükler görülmekte, bunun da çocuğun eğitim hayatını etkilediği görülmektedir. Çalışmada araştırma verilerinin, sosyolojik yapı ve gerçeklik bağlamında ne ifade ettiği tartışılmıştır. Türkiye'de ebeveyni mahkûm olan çocuklar hakkında istatistik çalışmalarının yapılması ve bu çocukların kim oldukları, ihtiyaçları ve sorunları hakkında araştırmaların yapılması önerilmektedir. The underlying goal of this research was to examine and identify the effects of parental imprisonment on school lives of children in depth. A phenomenological qualitative methodology was utilized to explore the lived experiences of children whose parents are imprisoned. The study is significant as it is thought to be the first research about children of imprisoned parents carried out in educational sciences. The sample consisted of 12 adolescents between the ages of 11 to 17 whose fathers are currently in prison. Data was collected through interviews. The theoretical design guiding this research was an integrated theoretical approach, using a combination of stigma, social control and strain theories. The study found that 5 children were dropped out of school. The others face truancy problem in order to visit their parents on school days. The majority of participants stated they had been stigmatized. On the other hand the family had financial problems after one of the parents got prisoned and that affected the children left behind. Further surveys on numbers, problems and needs of children with imprisoned parents in Turkey are recommended.
Collections