Otel işletmelerinde örgütsel sosyalizasyonun, duygusal emek ve örgütsel bağlılık üzerindeki etkileri: Muğla ilinde bir araştırma
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Emek-yoğun özellik gösteren otel işletmelerinde işgören devir hızının yüksek ve maliyetli olması, istihdam edilen işgörenlerin örgütsel sosyalizasyon durumları ve duygusal emek ile örgütsel bağlılık düzeylerinin yüksek olması, rekabet hȃlinde olan işletmelerin sektörde var olabilmesi ve varlıklarını sürdürebilmesi büyük bir öneme sahiptir. Otel işletmelerinde, müşterilere sunulan hizmetin kalitesi ve müşteri memnuniyetinin sağlanması, hizmet sektöründe aktif olarak performans sergileyen ve müşteriler ile yüz yüze olan işgörenlerin belirleyici bir faktör olması; otel işletmelerinin rekabet edebilmeleri ve kȃrlılık oranlarını artırmaları bakımından otel işletmelerinde istihdam edilen işgörenler önemli bir yere sahiptir. Bununla birlikte, rekabet üstünlüğü elde etmek isteyen otel yöneticilerinin, işgörenlerinin örgütsel sosyalizasyonu sağlaması ve duygusal emek durumları ile örgüte olan bağlılıklarını arttırmaları fayda sağlayıcı unsurlar arasında yer almaktadır.Yapılan bu araştırmanın amacı, Muğla ilinde faaliyet gösteren otel işletmelerinde örgütsel sosyalizasyonun, duygusal emek ve örgütsel bağlılık üzerindeki etkilerinin ortaya konulmasıdır. Öte yandan otel işletmelerinde çalışan işgörenlerin örgütsel sosyalizasyon, duygusal emek ve örgütsel bağlılık düzeylerinin de tespit edilmesi yapılan bu araştırmanın diğer amaçlarını oluşturmaktadır. Araştırma 2017 yılının Haziran, Temmuz ve Ağustos ayları içerisinde, Muğla ilinde bulunan otel işletmelerinde çalışan 400 işgören üzerinde anket uygulamasıyla gerçekleştirilmiştir. Anket uygulaması sonucunda elde edilen verilerin analizi yapılarak aritmetik ortalama ve standart sapma değerleri hesaplanmış ve verilerin gruplandırılmasında faktör analizinden yararlanılmıştır.Yapılan araştırma sonucunda otel işletmelerinde işgörenlerin örgütsel sosyalizasyonun, `eğitim ve gelecek beklentisi`, `anlama` ve `iş arkadaşları desteği` olmak üzere üç boyuttan oluştuğu tespit edilirken, işgörenlerin, duygusal emeklerini oluşturan boyutların `derin davranış`, `yüzeysel davranış` ve `doğal (samimi) davranış` olmak üzere üç boyuttan oluştuğu; işgörenlerin örgütsel bağlılıklarını oluşturan boyutların ise `duygusal bağlılık`, `devam bağlılığı` ve `normatif bağlılık` şeklinde yine üç boyuttan oluştuğu görülmüştür. Otel işletmelerinde çalışan işgörenlerin, örgütsel sosyalizasyonun `yüksek` düzeyde olduğu tespit edilirken, duygusal emek ve örgütsel bağlılıklarının `orta` düzeyde olduğu belirlenmiştir. Yapılan korelasyon analizi sonucunda ise, otel işletmelerinde örgütsel sosyalizasyon, duygusal emek ve örgütsel bağlılık arasında pozitif yönlü ve anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. In labor-intensive hotel facilities, it is of great importance that the employee turnover rate is high and costly, organizational socialization status of employed employees and high levels of emotional labor and organizational commitment, competitive enterprises can exist in the sector and sustain their existence. In the hotel business, employees have an important place in terms of the quality of the service provided to the customers and their satisfaction, that the employees who are active in the service sector and face to face with the customers are a determinant factor; and that the hotel facilities can compete and increase the profitability rates. Additionally, that the hotel managers who want to take competitive advantage provide organizational socialization of the employees and increase their loyalty to the organization through emotional labor situations are some of the useful factors.The aim of this study is to reveal the effects of organizational socialization on emotional labor and organizational commitment in hotel enterprises in Muğla. On the other hand, determining the levels of organizational socialization, emotional labor and organizational commitment of employees working in hotel establishments are the other purposes of this research. The study was carried out with a questionnaire in which 400 employees working in hotel establishments in Muğla in June, July and August of 2017 participated. After analyzing the data obtained from the survey, arithmetic mean and standard deviation values were calculated and factor analysis was used to group the data.As a result of the research, it has been found out that the organizational socialization of the employees in the hotel business consists of three dimensions: `education and future expectation`, `understanding` and `support of colleagues`, while organizational commitment of the employees is composed of `emotional connection`, `continual connection` and `normative connection` dimensions. The employees working at hotels are found to have `high` level of organizational socialization, whereas their emotional labor and organizational commitment is at `medium` level. According to the correlation analysis conducted, there is a positive and meaningful relation between organizational socialization, emotional labor and organizational commitment at hotel facilities.
Collections