Türkiye`de yayınlanan Hint dizilerinde üretilen toplumsal cinsiyet rolleri ve bu rollerin kadınlar tarafından alımlama biçimleri: Gaziantep örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu tez çalışmasında toplumsal cinsiyet kimliklerinin oluşturulma sürecinde medyanın rolü incelenmiştir. Birinci Dünya Savaşı'ndan bu yana yapısı önemli oranda değişen medya bu değişimle birlikte ideolojik bir aktarım aracı haline gelmiştir. Bu aktarımlar, toplumsal yaşamdaki kültürel kimliklerin oluşturulma sürecinde eril bir yol izleyerek kimliklerin bu doğrultuda örülmesini öncelemektedir. Eril köklere bağlı olan bu inşa süreci toplumsal alanın bütün uğrak noktalarında etkin tutulmaya çalışılmaktadır. ideolojik aktarım sürecinde, özellikle kadınların gündelik yaşamın cinsiyetçi örüntülerinden kaçmaya çalıştıkları pembe dizi tüketim süreçlerine başvurulmaktadır. Bunun sonucunda medya kadınlar için gündelik yaşamın eril dilini kırmayı ve/veya geçici bir süreliğine de olsa kendi avantajlarına çevirmeyi amaçladıkları bir aktivite olarak pembe dizi izleme sürecinde, ataerkil değerleri yeniden işleyerek kadınları sürekli bir biçimde toplumsal yaşamın cinsiyetçi biçimine hazırlamaktadır. Bu çalışmada Türkiye'de yayınlanan ilk Hint dizisi olan Bir Garip Aşk adlı medya metni toplumsal cinsiyet bağlamında incelenerek, belirlenen bazı katılımcıların bu diziyi alımlama biçimleri incelenmiştir. Tezin örneklemini oluşturan bu katılımcıların genelini Kürt kadınları oluşturmaktadır. Çoğunun herhangi bir işte çalışmadığı bu kadınlar, genellikle ev içi alana sıkıştırılmış, okul öğrenimi görmemiş, çocuklu ev hanımlarından oluşmaktadır. Çalışmanın sonucunda ulaşılan temel bulgulardan birisi kadınların incelediğimiz pembe diziyi izleme alışkanlıklarının gündelik yaşamlarının akışını değiştirebilecek biçimde öncelikleri haline getirdikleridir. Ulaşılan diğer bulgulardan birisi de içeriğinde kadınlık ve erkeklik kurgusuna ilişkin yoğun ideolojiler barındıran bu dizinin kadının çaresizliğinin yeniden üretilmesine yol açtığı yönündedir. Bunların yanı sıra kadınların kendi kültürleriyle dizide yansıtılan kültürel öğeler arasında yakınlık kurdukları ve bu yakınlığı kendi hayatlarına yansıttıkları görülmüştür. In this thesis, the role of media in the process of forming gender identity was examined. The structure of media has changed dramatically since World War I and it has become a tool for transferring ideology. This transfer prioritizes the formation of identities in this way by following a patriarchal progress in the process of forming cultural identities in social life. The identity formation based on patriarchal roots is kept active at all essential points of the social area. In the process of the ideological transfer, it is applied to the process of consumption of soap opera where especially women try to escape from sexist patterns of everyday life. Thus, the media prepares women for the sexism in social life by reproducing partriarchal values in soap operas, despite it being an activity that women engage in to distance themselves from the masculine rhetoric of everyday life and/or temporarily turn it into their own advantage. In this thesis, the notion of gender is explained by examining the role of social life in the formation of gender identitiy. In this thesis, we analyse 'Is Pyaar Ko Kya Naam Doon' (Turkish: Bir Garip Aşk) which is the first Indian tv series aired in Turkey, and examine the reception of the tv series by certain participants. The participants in this thesis sampling are generally Kurdish women. Most of the women are confined in their houses, they don't work in any job and they are uneducated housewives with children. One of the crucial findings of this thesis is that thewomen prioriatize their viewing practices as an everyday life factor. On the other hand,another major finding is that as a TV series that include some concrete ideologies onfeminintiy and masculinity reproductions might enable these women‟s desperateness.Besides, it‟s also determined the finding that the women establish a close relationship withthe cultural elements seen on the series and that they reflect on theier daily life.
Collections