Sosyal bilgiler öğretmenlerinin öğretme stillerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi (Muğla ili örneği)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada Sosyal Bilgiler öğretmenlerinin öğretme stilleri tespit edilerek; cinsiyet, mesleki kıdem, sınıf mevcudu, hizmet içi eğitime katılma durumu, sosyal bilgiler dersliği ve sınıf düzeyi değişkenlerine göre incelenmeye çalışılmıştır. Araştırma da tarama modellerinden tekil ve ilişkisel tarama modelleri kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Çalışmaya 2016-2017 yılı Milli Eğitim Bakanlığı Muğla İl Milli Eğitim Müdürlüğü bağlı ortaokulların 5., 6. ve 7. sınıflar da görevli toplam 165 öğretmen dahil olmuştur. Çalışma verilerini toplamak için araştırmacı tarafından hazırlanan kişisel bilgi formu ve Grasha tarafından geliştirilen Grasha öğretme stili ölçeği kullanılmıştır. Ölçekteki veriler SPSS programı kullanılarak çözümlenmiştir. Yapılan istatistiksel analizler sonucunda çalışmaya katılan Sosyal bilgiler öğretmenlerinin %48,5'inin rehber öğretme stilini tercih ettiği görülmüştür. Öğretmenler ikinci sırada en çok öğretmen merkezli anlayış olan uzman öğretme stilini tercih etmiştir. Sonuç olarak öğretme stilleriyle ilgili analizlere bakıldığında öğretmenlerin sırasıyla rehber, uzman, kişisel model, otoriter ve danışman öğretme stillerinin tercih edildiği anlaşılmıştır. Sosyal Bilgiler öğretmenlerinin cinsiyet değişkeni ile öğretme stilleri arasında anlamlı bir farklılık olmadığı bulunmuştur. Mesleki kıdeme göre veriler analiz edildiğinde öğretmenlerin sadece uzman öğretme stili ve danışman öğretme stili alt boyutlarında anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Sınıf mevcuduna göre uzman öğretme stili, otoriter öğretme stili ve danışman öğretme stili arasında anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Hizmet içi eğitime göre sadece kişisel model öğretme stili arasında anlamlı bir farklılık olduğu bulunmuştur. Sosyal bilgiler dersliğine göre öğretmenlerin tercih etmiş oldukları öğretme stilleri arasında anlamlı bir farklılık olmadığı bulunmuştur. Sınıf düzeyi değişkenine göre sadece kişisel model öğretme stili arasında anlamlı bir farklılık bulunmuştur. This study determines the teaching styles of the Social Studies teachers and attempts to study these styles according to the variants including sex, professional seniority, classroom size, participation in in-service training, social studies classroom and grade. Single and relational screening model used in the study. Total 165 teachers working at the 5th, 6th and 7th grades of the secondary schools of the Muğla Provincial Directorate of National Education under the Ministry of National Education for the academic year of 2016-2017. The personal information form drafted by the researcher and the Grasha teaching style scale developed by Grasha were used to collect the study data. SPSS program was used to analyse the data in the scale. As a result of the statistical analyses, 48,5% of the Social Studies teachers participating in the study were found to prefer the guide teaching style. Teachers chose the expert teaching style that is a mostly teacher based understanding. In conclusion, when we look at the teaching style analyses, it is understood that the teachers preferred the guide, expert, personal model, authoritarian and consultant teaching styles respectively. No significant difference was found between the sex variant and teaching styles of the social studies teachers. When the data was analysed according to professional seniority, a significant difference was found only in the subdimensions of expert teaching style and consultant teaching style of teachers. There was a significant difference between expert teaching style, authoritarian teaching style and consultant teaching style according to the classroom size. No significant difference was found between the teaching styles preferred by teachers according to the social studies classroom. There was a significant difference only in the personal model teaching style according to the grade variant.
Collections