Doğa tarihi müzesinde rehber hazırlama ve çalışma yaprakları ile öğretimin öğrencilerin akademik başarı ve fen öğrenimine yönelik motivasyonları üzerine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Non-formal öğrenme için uygun olan okul dışı öğrenme ortamları arasında müzeler, bilim merkezleri, hayvanat bahçeleri, parklar, planetaryumlar vb. yer almaktadır. Müzeler fen eğitiminde yaygın olarak ziyaret edilen okul dışı öğrenme ortamlarından biridir. Özellikle doğa tarihi müzeleri fen eğitimi için oldukça uygundur. Çalışma yaprakları müzelerde fen eğitimi için yaygın olarak kullanılan öğretim stratejilerinden biridir. Müze çalışma yapraklarının etkililiği hakkında fikir ayrılıkları vardır. Müzelerde yeni öğretim stratejilerinin tasarlanmasına, uygulanmasına ve etkilerinin değerlendirilmesine ihtiyaç duyulmaktadır. Bu çalışmanın amacı; doğa tarihi müzesinde öğrencilerin müze rehberi hazırlaması yoluyla öğretim ve müze çalışma yaprakları yoluyla öğretimin, öğrencilerin fosil ve biyoçeşitlilik konularındaki fen başarıları ve fen öğrenimine yönelik motivasyonları üzerine etkilerini incelemek, kıyaslamak ve bu etkilerin kalıcılığını değerlendirmektir. Çalışma yarı deneysel yöntemlerden, eşitlenmemiş kontrol gruplu model olarak yürütülmüştür. Çalışma 2015-2016 eğitim-öğretim yılının güz döneminde uygulanmıştır. Çalışmaya Muğla ili Menteşe ilçe merkezindeki bir ortaokulda 5. sınıf düzeyinde öğrenim gören 27'si (14 Kız-13 Erkek) deney, 27'si (15 Kız-12 Erkek) kontrol grubunda olmak üzere toplam 54 öğrenci katılmıştır. Çalışmanın verileri Akademik Başarı Testi ve Fen Öğrenimine Yönelik Motivasyon Ölçeği ile toplanmıştır. Veriler Bağımlı t-testi, Bağımsız t-testi, Wilcoxon İşaretli-Sıralar testi ve Mann-Whitney U testi ile analiz edilmiştir. Fosil ve biyoçeşitlilik konularının öğretiminde hem müze rehberi hazırlama yoluyla öğretimin hem de çalışma yaprakları yoluyla öğretimin olumlu ve kalıcı etkileri olduğu tespit edilmiştir. Her iki öğretimin de öğrencilerin fen öğrenimine yönelik motivasyonları üzerinde olumlu etkileri olmadığı belirlenmiştir. Doğa tarihi müzelerinden fen öğrenmede müze rehberi hazırlama ve çalışma yaprakları yoluyla öğretimin kullanılması önerilmiştir.Anahtar kelimeler: fosil ve biyoçeşitlilik, doğa tarihi müzesi, müze çalışma yaprakları, müze rehberi hazırlama, fen öğrenimine yönelik motivasyon Out of school learning environments that are suitable for non-formal learning include museums, science centers, zoos, parks, planetarium, etc. Museums are one of the out of school learning environments that are frequently visited for science education. Natural history museums are particularly appropriate for science education. Museum worksheets are one of the prevalently applied teaching strategies for science education in museums. There are still disagreements on the effectiveness of museum worksheets. New teaching strategies in museums are needed to be designed, implemented and evaluated. The aim of this study is to compare museum guide preparation and teachings with museum worksheets in natural history museum and their effects on students' science success on fossils and bio-diversity subjects and their motivations on science learning; and is to assess these effects permanence. Quasi-experimental method with nonequivalent control group modal was applied in the study. The study was conducted in fall term of 2015-2016 academic year. 5th grade 54 students including 27 (14 females-13 males) experiment group, and 27 (15 females-12 males) control group students studying in middle school in Menteşe town of Muğla. The data were obtained through Academic Success Test, and Students' Motivation Towards Science Learning Questionnaire. The data were analyzed through Dependent t-test, Independent t-test, Wilcoxon Signed-Rank test, and Mann-Whitney U test. It was identified that both museum guide preparation and museum worksheet teachings for fossils and biodiversities subjects were positive and had permanent effects. It was determined that the both teachings did not have positive effects on students' motivation towards science learning. It has been suggested to prefer a teaching strategy thorugh applying museum guide preparation and museum worksheets in science learning from natural history museums.Keywords: fossil and biodiversity, natural history museum, museum worksheets,museum guide preparation, motivation towards science learning
Collections