Ortaokul öğrencilerinin fen bilimleri konularına yönelik ilgilerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Öğrencilerin Fen Bilimleri konularına yönelik ilgileri, Fen Bilimleri başarısını, ders seçimini ve kariyer seçimini etkileyebilmektedir. Bu nedenle son zamanlarda, eğitim alanında yapılan ilgi araştırmalarının önemi giderek artmaktadır. Ancak ülkemizde öğrencilerin Fen Bilimlerine yönelik tutumlarını ve motivasyonlarını belirlemeye yönelik çalışmalara ağırlık verildiği, öğrencilerin Fen Bilimleri konularına yönelik ilgilerinin ise yeterince dikkate alınmadığı görülmektedir. Bu çalışmada, ortaokul öğrencilerinin Fen Bilimleri konularına yönelik ilgilerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Tarama modelinde yürütülen araştırma, 2015-2016 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde Muğla ili, Ula ilçesinde bulunan 4 ortaokulda öğrenimine devam eden 516 öğrencinin katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmada veri toplamak amacıyla, Demografik Bilgi Formu ile Fen Konularına Yönelik İlgi Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimleyici istatistikler, t-Testi, Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA), Kruskal Wallis H-Testi, Kay-Kare Testi, Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon Testi ve Basit Doğrusal Regresyon Analizi Testi kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen verilerin analizi sonucunda, öğrencilerin Fen Bilimleri konularına yönelik ilgi puanları arasında, cinsiyete, okul türüne, sınıf düzeyine, öğrencilerin babalarının eğitim durumuna, İnternet erişimine sahip olmaya ve Fen Bilimleri dersine ilişkin zorluk algısına göre anlamlı farklılık olduğu; öğrencilerin annelerinin eğitim durumuna göre ise anlamlı farklılık olmadığı saptanmıştır. Ayrıca, sınıf düzeyi arttıkça öğrencilerin Fen Bilimleri konularına yönelik ilgilerinin azaldığı; Fen Bilimleri konularına yönelik ilgi ile Fen Bilimleri ders başarısı arasında olumlu yönde bir ilişki olduğu ve Fen Bilimleri konularına yönelik ilginin, Fen Bilimleri ders başarısının önemli bir yordayıcısı olduğu sonucuna ulaşılmıştır. The students' interest on science subjects can affect the success of science, course choice and career pursuit. In recent years, researches regarding interest on science subjects in education have been increasing remarkably. It is seen that although the emphasis is on the attitudes and motivations of the students towards the sciences in our country, students' interests are not sufficiently taken into account. In this study, it is aimed to examine interest of middle school students on science subjects in terms of various variables. The research was carried out in the descriptive survey model with the participation of 516 students who were attending in secondary schools in the province of Ula, Muğla in the spring term of 2015-2016 academic year. In order to collect data for the research, Demographic Information Form and Interest Scale for Science Subjects were used. Descriptive statistics, t-test, one-way analysis of variance (ANOVA), Kruskal Wallis H-Test, Chi-Square Test, Pearson Moments Correlation Test and Simple Linear Regression Analysis Test were used in the analysis of the data. As the result of data analysis, it was found that there was a significant difference among students' interest mean scores on science subjects, gender, school type, grade level, educational status of the fathers, internet access and difficulty with science lessons. It was determined that there was no significant difference on educational status of the mothers. In addition, as the class level increases, students' interest on science subjects decreases. Moreover, it has been remarked that there is a positive relationship between the interest on science subjects and science achievement, and that interest on science subjects is an important predictor of science success.
Collections