Ortaokul öğrencilerinin fen`e yönelik sorgulayıcı öğrenme becerileri algısı ile fen öğrenme becerisinin farklı değişkenler açısından araştırılması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı; Ortaokul 7. ve 8. sınıf öğrencilerinin fene yönelik sorgulayıcı öğrenme becerileri algısı ile fen öğrenme becerisinin cinsiyet, sınıf düzeyi, anne eğitim düzeyi, baba eğitim düzeyi ve 1. dönem fen bilimleri dersi karne notu değişkenlerine göre incelenmesi ve fene yönelik sorgulayıcı öğrenme becerileri algısı ile fen öğrenme becerisi arasındaki ilişkinin belirlenmesidir. Bu araştırma; nicel araştırma yöntem ve teknikleri kullanılan betimsel bir çalışmadır. Araştırmada tarama modellerinden betimsel ve ilişkisel tarama modeli türleri kullanılmıştır. Araştırma cinsiyet, sınıf düzeyi, anne/baba eğitim düzeyi ve 1. dönem fen bilimleri dersi karne notunun; ortaokul öğrencilerinin sorgulamaya dayalı öğrenme becerileri algıları ile fen öğrenme becerisi üzerindeki etkilerinin belirlenmesi ve aralarındaki ilişkiyi belirlemek amacıyla yapılacağından betimsel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini 2017-2018 Eğitim Öğretim yılı ikinci döneminde Muğla İli Menteşe ilçesinde bulunan tüm ortaokullarda öğrenim gören 7. ve 8. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise 2017-2018 Eğitim-Öğretim yılı ikinci döneminde Muğla İli Menteşe ilçesinde bulunan dört ortaokulda öğrenim gören 7. ve 8. sınıf olmak üzere toplam 472 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak; `Kişisel Bilgi Formu`, `Fen Öğrenme Becerisi Ölçeği (FÖBÖ)` ve `Fen'e Yönelik Sorgulayıcı Öğrenme Becerileri Algısı Ölçeği (FYSÖBAÖ)` kullanılmıştır.Araştırmada elde edilen veriler Statitical Package for the Social Sciences (SPSS) 20.0 programında analiz edilmiştir. İlk olarak araştırmada hangi analizlerin yapılacağını belirlemek için verilere normallik analizi yapılmıştır. Gerek Kolmogrov-Smirnow gerekse Shapiro-Wilk test sonuçları 0.05'den küçük olduğu için verilerin normal dağılım göstermediği tespit edilmiştir. FYSÖBAÖ ve FÖBÖ; bilimsel sorgulama ve iletişim alt ölçeklerine ilişkin verilerin çözümlenmesinde non-parametrik istatistikler kullanılmıştır. Araştırmada veri analizi; ilişkisiz ölçümler için MannWhitney U-Testi, Kruskal Wallis H-Testi ve Spearman korelasyon katsayısı ile yapılmıştır. ÖğrencilerinviFYSÖBA cinsiyete ve sınıf düzeyine göre farklılaşıp farklılaşmadığı ilişkisiz ölçümler için Mann Whitney U-Testi, anne/baba eğitim düzeyi ve 1. dönem Fen Bilimleri karne notuna göre farklılaşıp farklılaşmadığı ilişkisiz ölçümler için Kruskal Wallis H-Testi ile belirlenmiştir. FÖB ölçeği bilimsel sorgulama ve iletişim olmak üzere iki alt ölçekten oluşmaktadır. Bu nedenle tüm analizler iki alt ölçek için ayrı ayrı yapılmıştır. Öğrencilerin bilimsel sorgulama ve iletişim düzeylerinin cinsiyete ve sınıf düzeyine göre farklılaşıp farklılaşmadığı ilişkisiz ölçümler için Mann Whitney U-Testi, anne/baba eğitim düzeyi ve 1. dönem Fen Bilimleri karne notuna göre farklılaşıp farklılaşmadığı ilişkisiz ölçümler için Kruskal Wallis H-Testi ile belirlenmiştir. Son olarak öğrencilerin fene yönelik sorgulayıcı öğrenme becerileri algısı ile fen öğrenme becerisi alt ölçekleri olan bilimsel sorgulama ve iletişim arasındaki ilişkiyi belirlemek için Spearman Korelasyon analizi yapılmıştır.Öğrencilerin FYSÖBA cinsiyete ve sınıf düzeyine göre bir farklılık göstermediği, FYSÖBA anne eğitim/baba eğitim düzeyi ve 1. dönem Fen Bilimleri dersi karne notuna göre ise farklılık yarattığı sonucuna ulaşılmıştır. Öğrencilerin fen öğrenme becerileri; bilimsel sorgulama alt ölçeğinde cinsiyete, sınıf düzeyine ve anne eğitim düzeyine göre anlamlı bir farklılık göstermediği, baba eğitim düzeyi ve 1. dönem Fen Bilimleri dersi karne notuna göre anlamlı farklılık gösterdiği belirlenmiştir. Öğrencilerin fen öğrenme becerileri; iletişim alt ölçeğinde cinsiyete ve sınıf düzeyine göre anlamlı bir farklılık göstermediği, anne eğitim düzeyi, baba eğitim düzeyi ve 1. dönem Fen Bilimleri dersi karne notuna göre anlamlı farklılık gösterdiği sonucuna ulaşılmıştır. Son olarak öğrencilerin FYSÖBA, fen öğrenme becerileri; bilimsel sorgulama ve iletişim alt ölçekleri arasında ilişkinin pozitif olduğu görülmüştür. The purpose of the current study is to investigate the middle school 7th and 8th grade students' perceptions of inquiry-based science learning skills and their science learning skills in terms of the variables of gender, grade level, mother's education level, father's education level and their science achievement and to determine a possible correlation between students' perceptions of inquiry-based science learning skills and their science learning skills. This is a descriptive study employing quantitative methods and techniques. The study used the descriptive and relational survey models, two of the survey models. As the study was conducted to determine the effect of gender, grade level, mother's and father's education levels and first term science achievement on middle school students' perception of their inquiry-based learning skills and science learning skill, the descriptive survey model was used. The universe of the study is comprised of all the 7th and 8th grade middle school students attending the schools in the Menteşe province of the city of Muğla in 2017-2018 school year. The sampling of the study consists of 472 7th and 8th grade middle school students attending four middle schools located in the Menteşe province of the city of Muğla in the second term of 2017-2018 school year. As the data collection tools of the study, `Personal Information Form`, `The Science Learning Skill Scale (SLSS)` and `The Perception Scale of Inquiry-based Science Learning Skills (PSISLS)` were used.The data collected in the study were analyzed in Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) 20.0. First, in order to determine which analyses would be used, normality analysis was conducted on the data. As the results of both Kolmogrov-Smirnow and Shapiro-Wilk test were found to be lower than 0.05, it was concluded that the data did not show a normal distribution. In the analysis of the data obtained from PSISLS, SLSS and the sub-dimensions of scientific inquiry and communication, non-parametric statistics were used. In the current study, for the uncorrelated measurements, MannWhitney U-Test, Kruskal Wallis H-Test and Spearman Correlation coefficient were used. In order to determine whether the students' PSISLS scores vary significantly depending on gender and grade level, Mann Whitney U-Test was used and whetherviiithese scores vary significantly depending on mother's and father's education levels and the first term science achievement Kruskal Wallis H-Test was used. The SLS scale consists of two sub-scales being scientific inquiry and communication. Therefore, all the analyses were conducted separately for both of the sub-scales. In order to determine the students' scientific inquiry and communication levels vary significantly by gender and grade level, Mann Whitney U-Test was used and whether they vary significantly depending on mother's and father's education levels and first term science achievement, Kruskal Wallis H-Test was used. Finally, in order to determine the relationship between the students' perception of inquiry-based science learning skills and scientific inquiry and communication sub-scales of the science learning skills, Spearman Correlation analysis was used.It was found that while the students' PSISLS scores do not vary significantly depending on gender and grade level; they vary significantly depending on mother's and father's education levels and first term science achievement. The students' science learning skills were found to be not varying significantly depending on gender, grade level, mother's education level in the sub-dimension of scientific inquiry, yet they vary depending on father's education level and first term science achievement. The students' science learning skills were found to be not varying significantly depending on gender and grade level in the sub-dimension of communication; yet, vary significantly depending on mother's education level, father's education level and first term science achievement. Finally, the correlation between the students' scores from PSISLS and the sub-dimensions of scientific inquiry and communication is positive.
Collections