Üniversite öğrencilerinde can sıkıntısının yordayıcıları olarak temel ihtiyaçlar, yalnızlık ve yaşam doyumu
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı; temel ihtiyaçlar, yalnızlık ve yaşam doyumunun can sıkıntısını anlamlı bir şekilde yordayıp yordamadığının incelenmesidir. Ayrıca, can sıkıntısı ile temel ihtiyaçlar (hayatta kalma, sevgi ve ait olma, güç, özgürlük ve eğlence), yalnızlık ve yaşam doyumu arasındaki ilişki ve cinsiyete göre öğrencilerin can sıkıntısı ortalamaları arasındaki farklar araştırılmıştır. Üniversite öğrencilerinde can sıkıntısı ile temel ihtiyaçlar, yalnızlık ve yaşam doyumu arasındaki ilişkilerin incelendiği bu araştırmada ilişkisel (korelasyonel) tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın gerçekleştirilebilmesi için Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Etik Kurulu'ndan gerekli izinler alınmıştır. Araştırma, amacına uygun olarak, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi'nin 2017-2018 Eğitim-Öğretim yılının ikinci döneminde çeşitli fakülte ve sınıf düzeylerinde öğrenim gören 613 öğrenci (393 kadın, 220 erkek) üzerinde gerçekleştirilmiştir.Araştırmada veriler, Kişisel Bilgi Formu, Pınar ve Dursun (2013) tarafından Türkçe'ye uyarlaması yapılan Can Sıkıntısı Yatkınlık Ölçeği Kısa Formu (CSYÖ-KF), Türkdoğan ve Duru (2017) tarafından geliştirilen Üniversite Öğrencileri Temel İhtiyaçlar Ölçeği (ÜÖTİÖ)'nin kısa formu, Doğan, Çötok ve Göçet-Tekin (2011) tarafından revize edilen UCLA Yalnızlık Ölçeği'nin kısa formu ve Yetim (1991) tarafından Türkçe'ye uyarlaması yapılan Yaşam Doyumu Ölçeği (YDÖ) kullanılarak toplanmıştır.Verilerin analizinde SPSS 23.0 paket programı kullanılmıştır. Can sıkıntısı ile bağımsız değişkenler arasındaki ilişkinin anlamlılığını test etmek için Perarson Momentler Çarpımı Korelasyon Analizi, temel ihtiyaçlar, yalnızlık ve yaşam doyumunun can sıkıntısını yordayıp yordamadığını test etmek için Çoklu Doğrusal Regresyon Analizi, öğrencilerin can sıkıntısı ortalamalarının cinsiyete göre farklılaşıp farklılaşmadığını test etmek için bağımsız gruplar için t-testi yöntemlerinden yararlanılmıştır.Çalışmadan elde edilen bulgulara göre, can sıkıntısı ile hayatta kalma, sevgi ve ait olma, güç, özgürlük ve eğlence ihtiyacı arasında negatif anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Benzer şekilde can sıkıntısı yaşam doyumu ile de negatif anlamlı bir ilişkiye sahiptir. Can sıkıntısı ile yalnızlık arasında ise pozitif anlamlı bir ilişki olduğu görülmektedir. Diğer yandan, eğlence ihtiyacı, güç ihtiyacı, yaşam doyumu ve yalnızlığın birlikte öğrencilerdeki can sıkıntısını anlamlı bir şekilde yordadığı ve bu değişkenler tarafından toplam varyansın % 36.6' sının açıklandığı tespit edilmiştir. Ayrıca, hayatta kalma ihtiyacı, sevgi ve ait olma ihtiyacı ve özgürlük ihtiyacının can sıkıntısını anlamlı bir şekilde yordamadığı saptanmıştır. Son olarak, erkek öğrencilerin can sıkıntısı ortalamalarının, kadın öğrencilerin can sıkıntısı ortalamalarından anlamlı bir şekilde yüksek olduğu bulunmuştur Araştırmada elde edilen bulgular alanyazın çerçevesinde tartışılmış, araştırmacılara ve uygulayıcılara çeşitli öneriler sunulmuştur. The aim of this study is to examine whether boredom is significantly predicted by the basic needs, loneliness, and life satisfaction among university students. Besides, correla-tion between boredom and basic needs (survival, love and belonging, power, freedom and fun), loneliness and life satisfaction and differences between the average of stu-dents' boredom scores and gender were investigated.Survey research model was used to examine the correlation between boredom and basic needs, loneliness and life satisfaction among university students. Official permission to conduct study has taken from Ethics Committee of university The study was conducted at different faculties of Mugla Sıtkı Koçman University with 613 students (393 F, 220 M) in the spring semester of 2017/2018 academic year. The data for this study were obtained via Demografic İnformation Form and the Bore-dom Proneness Scale-Short Form (BPS-SF), which was adapted into Turkish by Pınar and Dursun (2013); the University Students' Basic Needs Scale Short Form (USBNS-SF), which was developed by Türkdoğan and Duru (2017); the short version of UCLA Loneliness Scale, which was revized by Çötok and Göcet-Tekin (2011); and Life Satis-faction Scale, which was adapted into Turkish by Yetim (1991). SPSS 23.0 package program was used for the analysis of the data. Independent group t-test was run to find whether level of boredom changes according to gender. Pearson Correlation Analysis was run to test the meaninfulness of the relationship between boredom and independent variables. Multiple Linear Regression Analysis was run to find whether boredom was predicted through basic needs, loneliness, and life satisfaction. Findings obtained from the study showed that there were a negative correlation between boredom and needs for survival, love and belonging, power, freedom, fun and life satisfaction. On the other hand, there was a significant positive correlation between boredom and loneliness. On the other hand, needs for fun and power, life satisfaction and loneliness were significantly predicted the boredom and these variables accounted for 36.6% of the total variance. Besides, the needs for survival, love and belonging, and freedom have not been significantly predicted boredom. Finally, it was found that the average of male students 'boredom scores was significantly higher than the average of female students' boredom scores. The reults of the study were discussed in the light of literatüre, and several implications are presented for researhers and practitioners.
Collections