Toz metalurjisi yöntemiyle üretilen Fe-C-Mo-Cr7C3 kompozitinin abrasiv aşınma dayanımının araştırılması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada Fe tozuna ağırlıkça % 3 oranında Mo, % 1.5 oranında C ve % 4, %8, %12 oranlarında (ortalama 25um, 50um, 80um tane boyutlarında) ferrokrom tozlan katılarak toz metalürjisi yöntemi ile üretilmiş olan Fe-C-Mo-Cr kompozitinin abrasiv aşınma davranışı üzerinde krom karbürün (Cr7C3) etkisi incelenmiştir. Deney çalışmalarında, üretilen numunelerin mikroyapıları optik mikroskop, Taramalı elektron mikroskobu SEM (Scanning Elektron Microscopy), EDS (Energy Dispersive Spectrograf) noktasal analiz çalışmaları ve X - Işınlan difraksiyonu (X - Ray Difraction) çalışmaları ile belirlenmiş ve mikrosertlikleri tespit edilmiştir. Aşınma testleri özel olarak imal edilmiş olan pin on disk aşınma test cihazında farklı yüklerde (ION, 20N, 3 ON) yapılarak numunelerin aşınma dirençleri tespit edilmiştir. Yapılan testler sonucunda, takviye elemanının tane boyutunun artmasıyla aşınma oranının arttığı ve deney şartlarında en iyi aşınma direncini ortalama 25um tane boyutundaki ağırlıkça %12 ferrokrom katkılı numunenin gösterdiği saptanmıştır. Çalışma altı bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde konuya giriş yapılarak ilgili literatür ve çalışmanın amacı verilmiştir. İkinci bölümde toz metalürji yöntemi açıklanmıştır. Üçüncü bölümde aşınma mekanizması, türleri, ölçüm teknikleri ve aşınmayı etkileyen faktörler incelenmiştir. Dördüncü bölümde deney ve ölçüm yöntemi açıklanmıştır. Beşinci bölümde deney sonuçlan tartışılarak yorumlanması ve son bölümde ise deneyler sonunda elde edilen sonuçlar verilerek, öneriler sunulmuştur.Anahatar Kelimeler : Toz metalürjisi, Fe esaslı kompozitler, abrasiv aşınma In this study, the effect of chrome carbide (O7C3) on abrasive wear of Fe-C-Mo- Cr7C3 composite produced by powder metallurgy, containing 3 wt.% Mo, 1,5 wt.% C and 4, 8, 12 wt.% Ferrochromium with the average particle size of 25 urn, 50um and 80um was investigated. In the experiments, microstnictures of the samples were examined by optic and Scanning electron microscopy, EDS (Energy Dispersive Spectrograph), X- ray diffraction method and microhardnes were measured. Wear resistances of samples were determined using different loads (ION, 20N, 30N) by pin on disc wear test machine developed for this experiment. In the experiments it has been found that with the increasing particle size of reinforcing element, wear rate increased and the 12 wt. % ferrocliromium reinforced sample showed the highest wear resistance in the experiment conditions. The study consists of six chapters. In the first chapter of study, introduction, literature related to the subject and purpose of study were given. In the second chapter, powder metallurgy was described. In the third chapter, the mechanisms of the wear, various wear types, measurement techniques and the factors affecting the wear were presented. In the fourth chapter, material and method were described. In the fifth chapter, the results were discussed and in the final chapter, general results and recommendation have been presented.Keywords: Powder metallurgy, ferrous based composites, abrasive wear.
Collections