Perceptions and reported practices of English teachers in Muğla regarding learner autonomy
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın temel amacı, Muğla'daki İngilizce öğretmenlerinin öğrenen özerkliğine ilişkin algılarını ve uygulamalarını araştırmaktır. Çalışma karma metodlu araştırma modelinde planlanmış olup anket uygulaması ve mülakattan oluşmaktadır. Araştırma 2017-2018 Eğitim Öğretim Yılı ikinci döneminde, Muğla, Menteşe'deki ilkokul, ortaokul ve liselerde görev yapan 90 İngilizce öğretmeni ile gerçekleştirilmiş ve veriler bir anket ve akabinde gönüllü katılımcılarla yapılan bir ropörtaj vasıtasıyla toplanmıştır. Çalışmanın ilk kısmında, Borg & Al-Busaidi (2012) tarafından İngilizce öğrtemenlerinin öğrenen özerkliği ile ilgili ianaç ve uygulamalarını araştırmak için geliştirilen `İngilizce Öğretmenlerinin Öğrenen Özerkliği İle İlgili İnançları` anketi kullanılmıştır. Toplam 5 bölümden oluşan anketin son kısmında, öğretmenlere kısa bir ropörtaj için gönüllü olup olmadıkları sorulmuştur. Araştırmanın ikinci safhasında, 10 gönüllü ile ropörtaj yapılarak onların öğrenen özerkliği algıları ve özerkliği geliştirmeye yönelik uygulamaları, küçük yaştaki öğrenciler, mevcut İngilizce ders kitaplari hakkındaki detaylı görüşleri alınmıştır. Araştırma sonuçları öğretmenlerin öğrenen özerkliğini bir `öğrenmeyi öğrenme` meselesi olarak gördüklerini ve yabancı dil öğreniminde başarı getirdiğine inandıklarını göstermiştir. Öğretmenlerin çoğu öğrencileri özerklik kazanmaları için desteklemeye çalıştıklarını, küçük yaştaki öğrencilerde özerklik geliştirmenin mümkün olduğunu, mevcut İngilizce ders kitaplarının özerkliği pek desteklemedğini belirtmişlerdir. The main purpose of this study was to investigate perceptions and practices of English teachers' in Muğla regarding learner autonomy (LA). The study was planned in a mixed method research design which included both questionnaire and interview. It was conducted with 90 English teachers working in primary, secondary or high schools in Menteşe, Muğla in the spring term of 2017-2018 Academic Year and data were collected via a questionnaire and follow-up interviews with the volunteer participants. In the first part of this study `English language teachers' beliefs about learner autonomy questionnaire` was used which was developed by Borg & Al-Busaidi (2012) to investigate the beliefs and practices of EFL teachers. It consisted of five sections and in the last section, teachers were asked if they volunteered to participate in a short interview. In the second phase of the study, interviews were made with 10 volunteers to collect data about their insights on learner autonomy, their practices to promote it, young learners and the present English textbooks. The results revealed that teachers perceive LA as a matter of `learning to learn` and they believe that it brings success in L2 learning. A majority of teachers reported that they tried to support their students to become autonomous, they believed that it's possible to promote LA with young learners, they do not feel much positive about the existing English coursebooks in terms of supporting LA.
Collections