Haldun Taner`in öykülerinde tespit edilen değerlerin Türkçe öğretim programında (1-8. sınıf) yer alan kök değerlerle uyumu
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Haldun Taner'in eserlerindeki değerlerin Türkçe Öğretim Programında belirtilen değerlere yer vermesi açısından inceleme yapılan bu çalışmada yazarın incelenecek eserleri olasılık temelli seçkisiz örnekleme yöntemi ile belirlenmiş ve Haldun Taner'in yazmış olduğu `Şişhaneye Yağmur Yağıyordu, On ikiye Bir Var, Yalıda Sabah, Sancho'nun Sabah Yürüyüşü` adlı kitaplarda yer alan 30 öyküden 14'ü incelenmiş ve bu öyküler araştırmanın çalışma grubunu oluşturmuştur. Belirlenen kitaplar eğitim ve sosyal bilimlerde yaygın olarak başvurulan doküman incelemesi, içerik analizi ile incelenmiştir. Araştırma kapsamındaki incelenen kitaplarda tespit edilen değer verilerinin analizinde doküman incelemesi ve içerik analizinden yararlanılmış, araştırmacı tarafından tespit edilen bu veriler daha sonrasında MS Office Excel programından faydalanılarak betimsel istatistikî yöntemlerden olan yüzde ve frekans kullanılarak çözümlenmiştir.Çalışmanın ana hattı beş bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde, araştırmanın `problemi, alt problemleri, amacı, önemi, varsayımları, sınırlılıkları ve tanımları` başlıklarına yer verilmiştir. İkinci bölümde araştırmanın temelini oluşturacak alanda daha önce yurt içi ve yurt dışında ortaya konmuş tez- makale çalışmalarına, değer kavramının önem ve sınıflandırmasına dair özelliklerine, Millî Eğitim Bakanlığı'nın [MEB] değer ile ilgili kanun, tebliğ ve genelgelerine, Türkçe Öğretim Programı'na, eserleri incelenen yazar Haldun Taner hakkında bilgilere değinilmiştir. Üçüncü bölümde çalışmanın örneklemini oluşturan verilerin toplanması ve analiz edilmesinde izlenen yollar hakkında bilgi verilmiştir. Dördüncü bölümde problem durumunu oluşturan dört kitap ve içerisinde yer alan 14 öykü için tek tek madde başlığı oluşturulmuş, her başlık altında o öyküde tespit edilen değerler alıntı yapılarak sayfa numaraları ile örneklenmiş ve tablo şeklinde gösterilmiştir. Beşinci bölümde incelenen öykülerden elde edilen sonuç ve önerilere yer verilmiştir.Tez çalışmasına konu olan dört kitap içerisinde yer alan 30 öykü incelendiğinde on altı öykü değer eğitimini örnekleyen ifade bulundurmaması, argo ve olumsuz ifadelere rastlanması nedeniyle alan uzmanlarının görüşü alınarak araştırma dışı bırakılmıştır. Bu nedenle araştırmanın çalışma grubunu 14 öykü oluşturmaktadır. Türkçe öğretim programında belirlenen `adalet, dostluk, dürüstlük, öz denetim, sabır, saygı, sevgi, sorumluluk, vatanseverlik, yardımseverlik` değerlerine göre yapılan incelemeler sonucunda bu değer maddelerinin dört kitapta tekrar etmesi ile ortaya çıkan frekans toplamı 137 olarak tespit edilmiştir. Doküman incelmesiyle tarama yapılarak incelenen metinlerdeki değerlerin Türkçe Dersi Öğretim Programı'nda (1- 8. Sınıf) belirtilen amaçlarla ve değerlerle uyum içerisinde olduğu elde edilen verilerden anlaşılmaktadır. Çalışma grubunu oluşturan bu öykülerin bireylere yönelik değerler eğitimi çalışmalarında katkı sağlayacağı araştırma sonuçlarından gözlenebilmektedir. In this study which the values of Haldun Taner's works are analyzed in terms of including the values in Turkish Curriculum, the writer's analyzed works have been determined with probability based random sampling method and 14 of 30 stories in the books written by Haldun Taner ` Şişhaneye Yağmur Yağıyordu, On İkiye Bir Var, Yalıda Sabah, Sancho'nun Sabah Yürüyüşü` compose group of the research. These books are analyzed with Scanning Model extensively being applied in Education and Social Sciences. The Document and Content analysis has been used in the analysis of value data determined in the books within the scope of research, then these data identified by researcher have been resolved by using Descriptive Statistics Method with Ms Office Excel programme.This study contains five main sections. In the first section, the titles of resaerch ` problem, sub-problems, objective, importance, hypothesis, limitations and definitions` are given place. In the second section, the thesis and articles published in domestic and foreing before about the research, the features of importance and classification of the concept of `value`, the law, notification, circular about value of National Education Ministry, Turkish Curriculum, The information about Haldun Taner who is analyzed his works are mentioned. In the third section, It is given information about the ways of data which is collected and analyzed. In the fourth section, Entry item has been formed one by onefor four books composing the problem and 30 stories in them. The values which is determined in the story under every title by citing has been exemplified with page number and shown as chart. In the fifth section, the results and suggestions to be taken from stories analyzed are mentioned.When the 30 stories in the four books subject to the thesis study were examined, it was excluded from the research by taking the opinion of the field experts due to the fact that sixteen stories were not included in the sample. For this reason, the study group consists of 14 stories. As a result of the examinations conducted according to the values of `justice, friendship, honesty, self-control, patience, respect, love, responsibility, patriotism, benevolence` determined in Turkish curriculum, the frequency of these values has been determined as 137 stories in four books. It is understood that The values in the texts analyzed by sacnning with document analysis are in harmony with the values and objectives identified in Turkish Curriculum. It is observed from the results of resarch that these works forming our group of the research will contribute in Values Education Studies for individuals.
Collections