Sınıf öğretmenlerinin mesleki çalışmalarının mesleki yeterlilik ölçütleri yönünden incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada, temel eğitim kademesindeki sınıf öğretmenlerinin mesleki çalışmalarındaki, mesleki yeterlikleri ile bazı değişkenler arasında anlamlı bir farkın olup olmadığı incelenmiştir. Ayrıca sınıf öğretmenlerinin mesleki gelişmelerine yönelik düşünceleri de araştırılmıştır. Amaçlı örneklemin kullanıldığı bu çalışmanın örneklemini, Muğla ili merkez ve ilçelerinde görev yapan sınıf öğretmenleri oluşturmuştur. Nicel verilerin elde edilmesinde, sınıf öğretmenlerinin mesleki ve kişisel gelişimlerine yönelik görüşlerini belirlemek için Şeker ve diğerleri (2004) tarafından geliştirilen `Öğretmen Yeterlikleri Ölçeği` 332 sınıf öğretmenine uygulanmıştır. Ölçme aracında yer alan soru maddeleri, yeterli (3 puan), Kısmen yeterli (2 Puan), Yetersiz ise (1 Puan)'la puanlanmıştır. Ölçeğin alfa güvenirliği 0,91, iki yarı güvenirliği ise 0,87 olarak hesaplanmıştır. Araştırmada kullanılan 33 soruluk ölçeğin ranj genişliği en az puan 33, en yüksek 99 puan olarak hesaplanmıştır. Araştırmada kullandığımız ölçeğin alfa güvenirliliği 0,95 olarak hesaplanmıştır..Elde edilen bulgularda, sınıf öğretmenlerinin mesleki yeterliklerinin cinsiyet, yaş, eğitim durumu, sınıf düzeyi, okuttukları sınıflardaki öğrenci sayısı, mesleki kıdem, hizmet içi eğitime katılım süresi, mesleki gelişim için ayrılan kişisel zaman değişkenlerine göre farklılaşıp farklılaşmadığına bakılmış, ancak bu değişkenler açsından anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Sınıf öğretmenlerinin mesleki yeterliklerini geliştirmek için deneyimli meslektaşlarının görüş ve önerilerini alma, hizmet içi eğitim faaliyetlerine katılma, meslekleri ile ilgili yayınları takip etme gibi farklı etkinliklere katıldıkları anlaşılmaktadır. Sınıf öğretmenlerinin mesleki gelişimlerinin, okuttukları sınıfların akademik başarıları üzerinde olumlu etkiler oluşturduğu görülmektedir. Özellikle etkili öğretmen davranışları, öğrencilerin derse karşı ilgi, tutum ve davranışlarına yansımaktadır. Ayrıca eğlenceli bir eğitim ortamı tasarlamanın, çocukların zihinsel, sosyal ve duygusal gelişimlerini desteklediği vurgulanmaktadır. Değişime ve gelişime açık olmanın bir eğitimciye mesleki yönden katkılarının olacağının farkındadırlar. Öğretmenlerin, toplumun beklentilerine cevap vermek, bireyin gelişimine öncülük etmek, mesleğin yeni öğretim yaklaşımlarını yakından takip etmek gibi kazanımlar elde ettikleri görülmektedir.Sonuç olarak, bu çalışmada sınıf öğretmenlerinin mesleki yeterlikleri ile cinsiyet, yaş, eğitim durumu, sınıf düzeyi, okuttukları sınıflardaki öğrenci sayısı, mesleki kıdem, hizmet içi eğitime katılım süresi, mesleki gelişim için ayrılan kişisel zaman arasında bir ilişkinin olmadığı bulunmuştur. Meslekleri ile ilgili yardım ve desteği daha çok deneyimli meslektaşlarından aldıkları anlaşılmaktadır. Dijital öğrenme- öğretme ortamlarını kullanma konusunda sorunları olmakla beraber, çözüm odaklı arayışla içerisinde oldukları da görülmektedir. Mesleki gelişimlerini verimli kılacak, bölgesel ve yerel koşullar dikkate alınarak hazırlanan programlara ihtiyaç duydukları söylenebilir. Öğretmenlerin teknoloji kullanımı, mesleki yeniliklerin tanıtımı, eğitim ve öğretimde meydana gelen değişimleri, programsal değişimlerin tanıtılmasına yönelik çalışmaları içeren çok yönlü faaliyetler uygulamalı olarak küçük grup çalışmaları şeklinde planlanmalıdır In this study, it has been researched whether there is a significant difference between the professional competencies of some teachers in the vocational studies of the primary education level and some variables. In addition, the opinions of the teachers about their professional development were also investigated. The sample of this study, in which mixed method was used, was composed of primary school working in the center and districts of Muğla. By Teacher Competency Scale çeği developed by Şeker et al. (2004) was applied to 332 primary school teacher in order to determine the opinions of the primary school teacher about their professional and personal development in obtaining quantitative data. Questionnaire items included in the measurement tool were marked as adequate (3 points), partially adequate (2 points), and insufficient (1 point). The alpha reliability of the scale was 0.91 and the two-half reliability was 0.87. The scale width of the 33-item scale was 33 points and the highest score was 99 points. The alpha reliability of the scale we used in the study was calculated as 0.95. In addition, during the qualitative study period, one primary school teacher was chosen from each grade level who was working in randomly selected schools in Menteşe, Dalaman, Ortaca, Marmaris and Yatağan districts. Interview technique was used to collect data. Open ended questions were included.In the findings, it was searched whether the professional competencies of the class teachers differ according to gender, age, education level, class level, number of students in the classes they teach, seniority, time of attendance in in-service training, personal time devoted to professional development, but they were not statistically significant no difference was it is understood that primary school teacher participate in different activities to improve their professional competence. Example; It is seen that the professional development of the primary school teacher has positive effects on the academic achievement of the classes they teach, as well as taking opinions and suggestions of their experienced colleagues, participating in in-service training activities and following the publications related to their professions. In particular, effective teacher behaviors are reflected in students' interest, attitudes and behaviors towards the course. It is also emphasized that designing a fun educational environment promotes children's mental, social and emotional development. Primary school teacher stated that they are aware of the responsibilities that improve their professional competence. They are aware that being open to change and development will have a professional contribution to an educator. It is seen that teachers achieve the expectations of the society, pioneering the development of the individual, and gaining the skills to follow the new teaching approaches closely. In conclusion, in this study, it can be said that there is no relation between professional competencies of class teachers and gender, age, education level, class level, number of students in the classes they teach, seniority, time of in-service training, and personal time devoted to professional development.. It is understood that they have done more about their profession and more support from their experienced colleagues. Although they have problems in using digital learning-teaching environments, they are also in a solution-oriented search. It may be said that they need to be supported by the programs prepared, which will make their professional development efficient and take into account the regional and local conditions. Multi-faceted activities including teachers' use of technology, promotion of professional innovations, changes in education and training, and introduction of programmatic changes should be planned in small group studies.
Collections