Öğretmen motivasyonunun yordayıcısı olarak yaşam stili
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı, öğretmen motivasyonunu yordamada yaşam stillerinin rolünü incelemektir. Ayrıca araştırma kapsamında; öğretmen motivasyonunun cinsiyet, branş ve görev süresi değişkenlerine göre anlamlı farklılıklar gösterip göstermediği de incelenmiştir.Araştırmanın çalışma grubu; 2018-2019 eğitim öğretim yılının ikinci döneminde Şanlıurfa'nın Haliliye, Eyyübiye ve Harran ilçelerinde Milli Eğitim Bakanlığına bağlı ilkokul, ortaokul ve liselerde farklı branşlarda görev yapan 582 öğretmenden oluşturulmuştur. Araştırmaya katılan öğretmenlerin 336'sı kadın, 246'sı erkektir ve grubun yaş ortalaması 30.13'tür. Araştırmaya katılan öğretmenlerin; mesleki motivasyonlarını belirlemek için `Mesleki Motivasyon Ölçeği` ve yaşam stillerini belirlemek için ise kontrol, mükemmeliyetçilik, benlik saygısı, memnuniyet ve beklentiler olmak üzere beş alt boyuttan oluşan `Yaşam Stilleri Envanteri` kullanılmıştır.Yaşam stillerinin alt boyutları olan kontrol, mükemmeliyetçilik, benlik saygısı, memnuniyet ve beklentilerin öğretmen motivasyonunu yordamadaki rolünü saptamak için çoklu doğrusal regresyon analizi; öğretmen motivasyonunun cinsiyete göre farklılaşıp farklılaşmadığını tespit edebilmek için, Mann-Whitney U Testi ve öğretmen motivasyonunun branş ve görev süresi değişkenlerine göre farklılaşıp farklılaşmadığını test etmek için ise Kruskal-Wallis Testi yapılmıştır.Yapılan analizlerin sonucunda elde edilen bulgulara göre; yaşam stillerinin alt boyutlarından olan kontrol, mükemmeliyetçilik ve benlik saygısının öğretmen motivasyonunu anlamlı olarak yordadığı ve bu üç değişkenin birlikte öğretmen motivasyonunun varyansının %13'ünü açıkladıkları sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca öğretmen motivasyonunun cinsiyete göre anlamlı bir farklılık göstermezken branş ve görev süresi değişkenlerine göre anlamlı farklılıklar göstermesi, araştırma kapsamında elde edilen diğer bulgulardır. Araştırma kapsamında ulaşılan sonuçlar, ilgili literatür ve araştırmalardan yararlanılarak tartışılıp yorumlanmıştır. Gelecekte yapılabilecek benzer araştırmalar için araştırmacı ve uygulayıcılara yönelik önerilerde bulunulmuştur.Anahtar kelimeler: Öğretmen motivasyonu, yaşam stili The aim of this study is to examine the role of life styles in predicting teacher motivation. Also within the scope of the research; It was also investigated whether there was a significant difference between teacher motivation according to gender, branch and duty duration variables. The study group consisted of 582 teachers working in different branches of primary, secondary and high schools of the Ministry of National Education in Haliliye, Eyyübiye and Harran districts of Şanlıurfa during the second term of the academic year 2018-2019. There are 336 woman and 246 man who attended to the survey, and their average of age is 30.13. To determine the professional motivation of the teachers who participated in the study, `the Professional Motivation Scale` was used; and to determine lifestyle, Life Styles Inventory consisting of five sub-dimensions, control, perfectionism, self-esteem, satisfaction and expectations was used. Multiple linear regression analysis was performed to determine the role of sub-dimensions of life styles, control, perfectionism, self-esteem, satisfaction and expectations in predicting teacher motivation and In order to determine whether teacher motivation differs according to gender, Kruskal-Wallis Test was used to test whether the Mann-Whitney U Test and teacher motivation differ according to the branch and term of duty variables.According to the findings obtained at the end of the analysis; It was concluded that control, perfectionism and self-esteem, which are sub-dimensions of lifestyle, significantly predicted teacher motivation and these three variables together explained 13% of the variance of teacher motivation. In addition, while there is no significant difference between teacher motivation and gender, there are significant differences between branch and duty duration variables. The results of the study were discussed and interpreted using the relevant literature and researches. Suggestions have been made for researchers and practitioners for similar studies in the future.Key words: Teacher motivation, life style
Collections