Ortaokul Türkçe ders kitaplarının somut olmayan kültürel miras unsurları bağlamında incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın genel amacı, ortaokul Türkçe ders kitaplarının somut olmayan kültürel miras unsurlarının tespit edilebilmesi ve buradan hareketle MEB'de seçmeli ders konumundaki Halk Kültürü dersinin tüm sınıflarda okutulabilmesinin önemine dikkat çekebilmektir. Çalışmada Millî Eğitim Bakanlığı'nda 2016-2017 ve 2017-2018 Eğitim Öğretim dönemlerinde okutulan ulaştığımız ortaokul Türkçe ders kitapları doküman incelemesi tekniğiyle değerlendirilmiştir. Popüler kültür karşısında unutulmaya yüz tutmuş somut olmayan kültürel miras konusunda yapılan çalışmalara ek olarak böyle bir çalışma yapılmasının önemli olduğu düşünülmüştür.Bu çalışma beş bölümden oluşmaktadır: Giriş, kuramsal çerçeve ile ilgili araştırmalar, yöntem, bulgular, tartışma, sonuç ve öneriler. Çalışmanın birinci bölümünde araştırmanın problem durumu, amacı, önemi, sınırlılıkları ve tanımlar ile ilgili bilgi verilmiştir. İkinci bölümde Türkçe dersinin amaçları ve Türkçe dersi öğretim programı, kültür, kültürel miras, somut kültürel miras ve somut olmayan kültürel miras konularında açıklamalara yer verilmiştir. Üçüncü bölümde çalışmanın yöntemi üzerinde durulmuştur. Dördüncü bölüm kendi içinde iki bölüme ayrılmış olup birinci bölümde çalışmanın Türkçe ders kitaplarından elde edilen bulguları sunulmuştur. Her bir kitap incelemesinin sonunda değerlendirme bölümlerine yer verilmiştir. İkinci bölümde somut olmayan kültürel mirası koruma bağlamında Halk Kültürü dersi ve önemi başlığına yer verilmiştir. Bu başlık altında Türkçe ders kitaplarından elde edilen bulgular Halk Kültürü dersinin kazanımları ile ilişkilendirilmiş ve bu bağlamda Halk Kültürü dersinin gerekliliğine dikkat çekilmiştir. Çalışmanın beşinci bölümü ise tartışma, sonuç ve önerilerden oluşmaktadır. Anahtar kelimeler: Kültür, kültürel miras, somut olmayan kültürel miras, Türkçe ders kitapları, Halk kültürü dersi The aim of this study is to determine the intangible cultural heritage elements in Turkish textbooks in secondary school. From this point of view, it is aimed to draw attention to the importance of teaching Folk Culture course as an elective course in all grades of MEB. The sample of the study consists of secondary school Turkish textbooks taught at the Ministry of National Education in 2016-2017 and 2017-2018 academic years. In this study, document analysis, which is one of the qualitative research methods, was used. In addition to the studies on intangible cultural heritage that has been forgotten in the face of popular culture, such a study is considered to be important.The study consists of 5 chapters: introduction, theoretical framework, researches, methods, findings, discussion, conclusions and recommendations. In the first part, the information about the problem situation, aim, importance, limitations and definitions of the research are given. In the second part, the objectives of the Turkish course and explanations about the Turkish curriculum, culture, cultural heritage, concrete cultural heritage and intangible cultural heritage are given. The third section includes the method of the study. The fourth chapter is divided into two sections. Firstly, the findings obtained from the Turkish textbooks of the study are given. At the end of each book review, the evaluation section is included. Then, the course and the importance of Folk Culture in the context of preserving the intangible cultural heritage are included. Under this title, the findings obtained from the Turkish textbooks were associated with the achievements of the Folk Culture course and the necessity of the Folk Culture course was pointed out. The fifth and final part of the study consists of discussions, conclusions and suggestions.Keywords: Culture, cultural heritage, intangible cultural heritage, Turkish textbooks, Folk culture lesson
Collections