Öğretmenlerin algıladıkları örgütsel destek ile iş doyumları arasındaki ilişki
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada Muğla ili resmi eğitim örgütlerinde görev yapan öğretmenlerin iş doyumu ve örgütsel destekleri arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Algılanan örgütsel destek, örgüt tarafından işgörene gösterilen çeşitli muamelelerden etkilenir ve işgören tarafından bu muamelenin altında yatan örgütsel niyetin yorumunu etkilemektedir. İşgören bireylerin amacı, çalıştıkları örgütlerin kuruluş amaçlarını ve hedeflerini benimsemek ve bu yönde gayret göstermeleridir. Bu da ancak iş doyumuna ulaşan işgörenler tarafından gerçekleşebilir. Aynı şey okullarda görevli öğretmenler için de geçerlidir. Bu bağlamda bu çalışmanın örgütlerin hedeflerine ulaşmaları için literatürde boşluğu dolduracağı düşünülmektedir. Araştırmanın evrenini 2018-2019 eğitim-öğretim yılında Muğla ili Menteşe ilçesinde görev yapan resmi anaokulu, ilkokul, ortaokul ve lise öğretmenleri oluşturmuştur. Basit seçkisiz örnekleme yöntemiyle belirlenen 193 kadın ve 117 erkek öğretmen toplam 310 öğretmen örneklem olarak araştırmaya katılmıştır . Araştırmaya katılan öğretmenlere veri toplamak amacıyla `kişisel bilgi formu`, 1985 yılında Aslı Baycan tarafından Türkçe'ye uyarlanan ''iş doyum ölçeği'' ve Nayır tarafından geliştirilen ''algılanan örgütsel destek ölçeği'' uygulanmıştır. Araştırmanın modeli, nicel araştırma modellerinden ilişkisel tarama modelidir. Toplanan verilerin analizinde; betimsel istatistikler, t-testi, tek yönlü varyans (Anova testi), basit ve çoklu regresyon analizleri kullanılmıştır. Anlamlılık düzeyi p<0,05 olarak kabul edilmiş ve edinilen sonuçlar belirtilmiştir. Tek yönlü varyans analizi sonuçlarına göre anlamlı farklılığın kaynağının belirlenmesinde çoklu karşılaştırma testlerinden Tukey testi kullanılmıştır. Örgütsel desteğin alt boyutları olan `örgütsel adalet`, `ödüller ve iş koşulları` ve `yönetim desteği` öğretmenlerin iş doyumlarını anlamlı bir şekilde yordayıp yordamadığını belirlemek için çoklu regresyon analizi yapılmıştır. Çalışma sonucunda, her öğretmen yapılan uygulamalara itiraz etme haklarının bulunduğunu ve yöneticinin okulun kazandığı başarılarda öğretmenin payı olduğunu düşünmesi gerektiği sonucuna varılmıştır. Cinsiyet değişkeninin öğretmenlerin örgütsel destek algılamasında ve iş doyumu düzeyleri açısından önemli bir değişken olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Yani cinsiyete göre anlamlı bir fark bulunmamıştır. Öğretmenlerin algıladıkları örgütsel desteğin ve iş doyumlarının çalıştıkları okul türlerine ve branşlarına göre anlamlı farklılıklar bulunduğu sonucuna ulaşılmıştır. İş doyumları açısından okullarındaki hizmet süresi değişkeni bakımından farklılık olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Çalışma sonucunda öğretmenlerin algıladıkları örgütsel desteğin ve alt boyutları ile iş doyumlarının arasında ilişki olduğu ortaya çıkmaktadır. İş doyumu ve algılanan örgütsel destek arasında anlamlı, pozitif yönde ve orta düzeyde ilişki vardır. Araştırma bulgularına göre algılanan örgütsel destek iş doyumunun anlamlı bir yordayıcısıdır.Anahtar kelimeler: Algılanan örgütsel destek, iş doyumu, öğretmen The purpose of this study was to investigate the relationship between job satisfaction and perceived organizational support of teachers, working in official educational organizations in Muğla. Perceived organizational support is influenced by the various actions shown to the worker by the organization and affects the interpretation of the organizational intent that underlies this treatment by the employee. The aim of the individuals who work is to adopt the goals and objectives of the organizations they work in and to make efforts in this direction. And this can be just carried out by the workers who gets job satisfaction. And this is also similiar for the teachers working in the schools. In this context, it is thought that the study will fill the gap in the literature in order to reach the goals of the organizations. Official kindergarten, primary school, secondary school and high school teachers that located in Mugla province Mentese district in 2018-2019 education year formed the study's universe. 310 teachers (193 female and 117 male teachers) appointed with primitive random sampling method, participated this study as a sample. To collect data personal information form, `job satisfaction scale` which was adopted to Turkish by Aslı Baycan in 1985 and `perceived organizational support scale` which was developed by Funda Nayır, applied to the participant teachers. Relational survay of quantitive research method was used in the study. Descriptive statics, unrelated group t-test one-way variance analysis (Anova test) were used in the analysis of the collected data. The level of significance was accepted as p <0.05 and the related results were indicated. According to the results of variance analysis, Tukey comparison tests were used to determine the source of significant differences. The multivariate regression analysis was used to determine whether or not perceived organizational support's dimensions `organizational justice`, presents and job conditions` and `administrators'support` predicted teachers' job satisfactions level. As a result of the study, each teacher has the right to object to the practices. It is concluded that the manager should think that the teacher has a share in the achievements of the school. It was observed that there was a statistically significant difference between teachers according to their branches. As a result of the study, it is revealed that there is a relationship between teachers' job satisfaction and organizational support of the sub-dimensions. It was also observed that gender is not a significant variant in perceived organizational support and job satisfaction of teachers. That is, there cannot be found any meaningful difference according to the gender. There is a significant, medium nad positive oriented relationship between job satisfaction and perceived organizational support. According to research, perceived organizational support is a significant predictor of job satisfaction.Keywords: Perceived organizational support, job satisfaction, teacher
Collections