Üniversite öğrencilerinde çocukluk dönemi örselenme yaşantıları ile kişilerarası duyarlık ve sosyal onay ihtiyacı arasındaki ilişki
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı üniversite öğrencilerinin kişilerarası duyarlık düzeyi ile çocukluk dönemi örselenme yaşantıları ve sosyal onay ihtiyacı değişkenleri arasında anlamlı bir ilişkinin olup olmadığını incelemektir. Söz konusu değişkenlerin kişilerarası duyarlığı ne oranda açıkladığını ortaya koymaktır. Araştırmanın çalışma grubunu, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Fen Fakültesi, Edebiyat Fakültesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi ve Eğitim Fakütesinde eğitim-öğretim gören, yaşları 17-28 arasında değişen öğrenciler oluşturmaktadır. Bu amaçla 830 öğrenciye ulaşılmış ve gönüllü olarak katılımları sağlanmıştır. Çalışmada veri toplama aracı olarak Çocukluk Dönemi Örselenme Yaşantıları Ölçeği, Kişilerarası Duyarlık Ölçeği, Sosyal Onay İhtiyacı Ölçeği ve Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Toplanan verilerin analizi SPSS 22.0 paket programı ile gerçekleştirilmiştir. İstatiksel analiz için Pearson Momentler Çarpımı Korelâsyonu, İlişkisiz Örneklemler İçin Varyans Analizi, Çoklu Doğrusal Regresyon Analizi yöntemleri kullanılmıştır. Analiz sonucunda çocukluk dönemi örselenme yaşantıları (fiziksel, duygusal, cinsel istismar, fiziksel ve duygusal ihmal) ve sosyal onay ihtiyacı (başkalarının yargılarına duyarlık, sosyal geri çekilme, olumlu izlenim bırakma) ile kişilerarası duyarlık arasında pozitif yönde anlamlı ilişkiler bulunmuştur. Diğer yandan çocukluk dönemi örselenme yaşantıları ve sosyal onay ihtiyacının birlikte kişilerarası duyarlığı anlamlı bir şekilde yordadığı ve bu değişkenler tarafından toplam varyansın %52'sinin açıklandığı sonucuna ulaşılmıştır. Öğrencilerin kişilerarası duyarlık puanlarının cinsiyet ve gelir durumu demografik değişkenlere göre anlamlı düzeyde farklılaştığına ulaşılmıştır. Son olarak öğrencilerin kişilerarası duyarlık puanlarının bölüm, yaş, sınıf, kardeş sayısı, mezun olunan lise türüne göre anlamlı düzeyde farklılaşmadığına ulaşılmıştır. Araştırmada elde edilen sonuçlar alanyazın çerçevesinde tartışılmış, değerlendirilmiş ve bazı önerilerde bulunulmuştur. This thesis aims to examine whether there is a significant relationship between university students' interpersonal sensitivity level and childhood trauma experiences and social approval need variables. It reveals that at what rate the variables in question explain the interpersonal sensitivity. The sample consists of the students at the age of 17-28 at the Faculty of Science, Literature and Economics and Administrative Sciences in Muglia Sıtkı Koçman University. For this purpose, 830 students have participated in the research voluntarily. As the data collection tool, Childhood Trauma Experiences Scale, Interpersonal Sensitivity Scale, Social Approval Need Scale and Personal Information Form were used. The data collected were analyzed using SPSS 22.0 software. Pearson Product-moment Correlation, Analysis of Variance for Independent Samples, Multiple Linear Regression Analysis methods were used for statistical analysis. As the result of the analysis, positively significant relationships have been found between childhood trauma experiences (physical, emotional, sexual abuse, physical and emotional negligence) and social approval need (sensitivity to the judgment of others, social withdrawal, making a favorable impression) and interpersonal sensitivity. On the other hand, it has been found that childhood trauma experiences and social approval need predicted interpersonal sensitivity significantly and that 52% of the total variance was explained by these variables. It has been found that the students' interpersonal sensitivity points have been differentiated significantly by sex and income status and demographic variables. Lastly, it has been concluded that the students' interpersonal sensitivity points were not significantly different from the aspects of department, age, class, number of siblings or the high schools that they had been graduated from. The results obtained from the research have been discussed, evaluated in the framework of the literature and some suggestions have been made.
Collections