Küçürek öykü temelli yazma eğitiminin 6. sınıf öğrencilerinin küçürek öykü yazma becerilerine ve yazma tutumlarına etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Dilin temel ifade becerilerinden biri olan yazma, öğrencilere en zor kazandırılan, öğrencilerin genelde isteksiz oldukları beceridir. Yazmaya olan isteği arttırmak için farklı teknik veya türlerden yararlanılabilir. Bu türlerden biri de küçürek öyküdür. Küçürek öykü, derin anlamları az sözle anlatabilen, öğrencilere cümle ve paragraf yazma becerilerini kazandıran, aynı zamanda olaylara farklı açılardan bakarak yaratıcılıklarını geliştiren bir türdür. Edebiyatımıza 90'lı yıllarda giren küçürek öykü 100 sözcükle sınırlandırılmıştır. Kısalık, yoğunluk ve birlik temel özelliklerine sahip küçürek öykü, öykü türünden çok şiire yakındır. Öğretici değildir, yaşam tecrübelerinden yola çıkarak hayat felsefesi ortaya koyar. Bu çalışmada, `tek olaylık öyküler, süreç özetleyen öyküler, bir fikir ortaya atan öyküler ve basit gerçekliğe meydan okuyan öyküler` olmak üzere dört temel küçürek öykü türü esas alınmıştır. Araştırma, küçürek öykünün 6. sınıf öğrencilerinin küçürek öykü yazma becerilerine ve yazma tutumlarına etkisini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2018-2019 eğitim öğretim yılında, Muğla ilinin Bodrum ilçesinde, Şehit Mahmut Coşkunsu Ortaokulu'nda okuyan rastgele örneklemeyle seçilmiş 23 6. sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Öğrencilere, 8 hafta boyunca küçürek öykünün özellikleri tanıtılarak `tek olaylık öykü, süreç özetleyen öykü, bir fikir ortaya atan öykü ve basit gerçekliğe meydan okuyan öykü` türlerinde küçürek öykü yazma çalışmaları yapılmıştır. Çalışma grubundaki öğrencilerin küçürek öykü yazma becerilerini ölçmek için araştırmacı tarafından geliştirilen Küçürek Öykü Yazma Dereceli Puanlama Anahtarı, yazmaya yönelik tutumlarını belirlemek için ise Susar Kırmızı (2009) tarafından geliştirilen Yazmaya Yönelik Tutum Ölçeği ön test ve son test olarak uygulanmıştır. Araştırmanın sonunda Küçürek Öykü Temelli Yazma Eğitimi yapıldıktan sonra öğrencilerin yazmaya yönelik tutumlarında anlamlı bir fark ortaya çıkmamıştır.Öğrencilere Küçürek Öykü Temelli Yazma Eğitiminin uygulandığı bu araştırmada, çalışma grubunun eğitimden önce yazdığı küçürek öyküler ön test, eğitim verildikten sonra yazdığı küçürek öyküler son test olarak değerlendirilmiştir. Küçürek Öykü Yazma Dereceli Puanlama Anahtarı kullanılarak değerlendirilen öykülerden elde edilen veriler, SPSS 22 paket programıyla çözümlenmiştir. Araştırmanın sonucunda, çalışma grubundaki öğrencilerin ön test ve son test puanlarına bakıldığında, küçürek öykü yazma becerilerinin geliştiği gözlemlenmiştir. Bu sonuç, küçürek öykü temelli yazma eğitiminin, küçürek öykü yazma becerisini geliştirmede etkili olduğu şeklinde yorumlanmıştır.Anahtar kelimeler: Yazma becerisi, yazma tutumu, küçürek öykü, küçürek öykü yazma becerisi. Writing, which is one of the basic expressions skills of a language, is the most difficult skill that students are generally unwilling to do. Different techiques and genres can be used to increase the desire of writing one of those genre is short story. Short story is a genre which can tell deep meanings with less words; give the students the ability of writing sentence and paragraph; improve their creativities by looking at the events from different aspects.Short stories that came into our literature in 1990's is limited with a hundred words. Short story, which has brevity, intensity and unity basic features, is closer to poem than the story genre. It's not didactic. It creates a philosophy of life baed on ral ie experiences. Tis study predicate on four basıc short story genres: single event stories, process summarizing stories, proposing stories. The research is done fort he purpose of determine the effect of short story on story writing skills and writing attitudes of sixth grade students. The working group is consist of 23 sixth grade students who are randomly chosen,are studying at Şehit Mahmut Coşkunsu secendary school in Bodrum, Muğla 2018-2019 education year. Student, worded on writing short story genres such as single event stories, process summarazing stoires, proposing stories and simple reality challenging stories for eight weeks after the features of short story was introduced the students. Short story writing gaded scaring key which is developed by the researcher was applied to the students in working group in order to measure their short story writing skills. Writing Activites Attitude Scale which developed by Susar Kırmızı (2009) was appilied as a pre- test and final test to determine their attitudes to writing final test at the end of the research a meaning ful difference didn't occur in their attitudes on writing after short story based writing education was applied.The stories that the warking group wrote before the training waas evaluated as pre-test, the short stories after training was evaluated as final test in this research.The datas, those were gained from the stories which are evaluated by using short story writing Graded Scoring Key, were analyzed by SPSS 22 packet programme.At the end of the research it is observed that short story writing skills improved according to the pre-test and final test scores. This result was expounded that short story Based Writing Education was effective on improving short story writing skills.Keywords: Writing skills, writing attitudes, short story, short story writing skills.
Collections