Okul öncesi eğitime yönelik özel harcamalar (Muğla ili Menteşe ilçesi örneği)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Yürürlükteki Anayasada ilköğretimin tüm vatandaşlar için zorunlu ve devlet okullarında parasız olarak sunulması güvence altına alınmış olmasına rağmen, uygulamada okul öncesi eğitim zorunlu temel eğitim kapsamı dışında tutulmuştur. Bu durum okul öncesi eğitim sürecinde velilere yönelik mali destek taleplerini kolaylaştırmaktadır. Ayrıca, okul öncesi eğitimin, etkinlik temelli bir niteliğe sahip olması, diğer eğitim kademelerine göre, daha fazla kaynağa gereksinim duyulmasına yol açmaktadır. Bu çerçevede araştırmanın amacı, Muğla/Menteşe'deki devlet okullarında okul öncesi eğitim almakta olan öğrencilerin velilerinin yaptıkları özel harcamaları ve bu harcamalara ilişkin veli görüşlerini belirlemektir. Araştırma tarama modelinde betimsel bir çalışmadır. Çalışma evrenini Muğla İli Menteşe İlçesi sınırları içerisinde yer alan 39 okul öncesi eğitim kurumuna devam eden 1.301 öğrencinin velisi oluşturmaktadır. Örneklem büyüklüğü % 95 güven düzeyi için 297 kişi olarak hesaplanmış olup, oransız küme örnekleme tekniği kullanılmıştır. Anketlerin geri dönüşünde eksiklikler ve özensiz doldurma olabileceği olasılığı göz önüne alınarak, ulaşılması gereken veli sayısı 310 olarak belirlenmiştir. 310 velinin hepsinden geri dönüş alınmış ve araştırma örneklemini 310 veli oluşturmuştur.Gerekli veriler araştırmacı tarafından geliştirilen soru formunun 2013-2014 eğitim-öğretim yılı bahar dönemi sonunda örnekleme uygulanmasıyla elde edilmiştir. Araştırmada ulaşılan temel sonuçlar şöyle özetlenebilir: Velilerin %75 ve daha fazlası 10 farklı kalemde okul öncesi eğitime ilişkin özel harcama yapmaktadırlar. Veliler bir eğitim-öğretim yılında 2014 fiyatlarıyla ortalama 4.950 TL, 2019 fiyatlarıyla ise 8.414,83 TL özel harcama yapmaktadırlar. Veliler kırsalda daha düşük, kentsel alanda daha yüksek harcama yapmaktadırlar. Veliler okul öncesi eğitimi kamusal bir hizmet olarak görmekte olup, bu eğitimin devlet tarafından finanse edilmesi gerektiğini düşünmektedirler.Araştırmanın sonuçlarına dayalı olarak geliştirilen öneriler şunlardır: Eğitimde fırsat eşitliğini desteklemek amacıyla okul öncesi eğitimin kırsal yerleşim birimlerinde yaygınlaştırılması öncelikli hale getirilmeli ve okullar belirlenecek standartlar çerçevesinde desteklenmelidir. Veliler tarafından yapılan harcamaların miktarındaki farklılık kırsal ve kentsel bakımdan eğitim olanaklarını farklılaştırmakta ve eğitimde fırsat eşitsizliğini artırmaktadır. Bu nedenle okullara koşulları ile ters orantılı destekler sağlanarak destek ve olanak dengesi oluşturulabilir.Anahtar Kelimeler: Okul öncesi eğitim, eğitimin finansmanı, okul öncesi eğitimin maliyeti, okul öncesi eğitimde ailelerin harcamaları Although the current constitution ensures that primary education is compulsory for all citizens and free of charge in public schools, pre-school education is excluded from compulsory basic education in practice. This facilitates demands for financial support from parents during the pre-school education process. In addition, the fact that pre-school education has an activity-based nature leads to the need for more resources compared to other education levels.In this context, the purpose of the study is to determine the private expenditures made by the parents of the students who are taking pre-school education in the public schools in Mentese / Mugla and their parents' opinions about these expenditures.The research is a descriptive study in survey model. The study consists the parents of 1301 students attending 39 pre-school institutions in Mentese District of Mugla Province. The sample size was calculated as 297 people for 95% confidence level and disproportionate cluster sampling technique was used. The number of parents to be reached was determined as 310, taking into account the possibility of incomplete filling and sloppy filling in the return of the questionnaires. 310 parents were answered all the surveys and the main data about the study were collected from all 310 parents.The data were obtained by applying the questionnaire developed by the researcher to the sample group of parents at the end of 2013-2014 spring semester.The main results of the research can be summarized as: 75% of parents has private expenditures on more than 10 different items for preschool education. Parents spend an average of 4950 TL in 2014 prices and 8,414.83 TL in 2019 prices. Parents spends lower in rural areas and higher in urban areas. Parents are considering the pre-school education as a public service and thinks that this education should be financed by the state.The recommendations developed based on the results of the research are as follows: In order to promote equality of opportunity in education, univerzalization of pre-school education in rural settlements should be made a priority and schools should be supported within the framework of the standards to be determined. The difference in the amount of expenditures made by parents differentiates educational opportunities in rural and urban terms and increases the inequality of opportunities in education. Therefore, a balance of support and opportunity can be established by providing inverse proportional support to schools.Key Words: Preschool education, financing of education, cost of preschool education, expenditures of parents in preschool education
Collections