Otel işletmelerinde algılanan nepotizm düzeyinin örgütsel adalet ve yaşam tatmini üzerindeki etkileri: Hatay ili örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Hizmet sektörü içerisinde yer alan otel işletmeleri yoğun emek gerektiren bir işletme türü olduğundan sunulan hizmetin en iyi şekilde gerçekleştirilmesi büyük ölçüde işgücüyle ilişkilidir. Bu nedenle otel işletmelerinde misafirlere sunulan hizmetin kalitesini ve memnuniyet düzeyini işletme bünyesinde görev yapan işgörenler belirlemektedir. Bu doğrultuda memnuniyet düzeyi yüksek olan misafirlere sahip olan işletmelerin rakipleri ile rekabet edebilmesi için, işgörenlerin motivasyon düzeylerinin yüksek olması ve yaşam koşullarından tatmin olmaları gerekmektedir.Yapılan bu araştırmanın amacını Hatay ilinde faaliyet gösteren 3-4 ve 5 yıldızlı otel işletmelerinde çalışan işgörenlerin nepotizm, örgütsel adalet ve yaşam tatmini düzeylerinin tespit edilmesi ve işgörenlerin nepotizm durumlarının örgütsel adalet ve yaşam tatminine olan etkilerinin belirlenmesi oluşturmaktadır. Öte yandan nepotizmi oluşturan boyutların örgürsel adalet ve yaşam tatminini oluşturan boyutlarla arasında herhangi bir ilişkinin olup olmadığının ortaya konulması, bu araştırmanın diğer bir amacını oluşturmaktadır. Araştırma, 2017 yılının Eylül ve Ekim aylarında Hatay ilinde hizmet sunan otel işletmelerinde çalışan 400 işgören üzerinde anket uygulamasıyla gerçekleştirilmiştir. Anket uygulaması sonucunda elde edilen verilerin analizi yapılarak aritmetik ortalama değerleri hesaplanmış ve verilerin gruplandırılmasında faktör analizinden yararlanılmıştır. Ayrıca araştırmanın amacı kapsamında oluşturulan hipotezleri test edebilmek için verilerin normaldağılmadıkları durumu göz önüne alınarak `Kruskal Wallis H Testi` ile `Mann-Whitney U Testleri` uygulanmış olup, elde edilen bu verilerin analizinde dağılım ölçüleri, faktör analizi, korelasyon ve çoklu doğrusal regresyon kullanılmıştır. Yapılan araştırma sonucunda otel işletmelerinde çalışan işgörenlerin nepotizm durumlarının `iş sürecinde kayırmacılık` `terfi sürecinde kayırmacılık` ve `işe alım sürecinde kayırmacılık` olmak üzere üç boyuttan oluştuğu tespit edilmiştir. Otel işletmelerinde çalışan işgörenlerin örgütsel adalet durumlarının ise `yönetsel adalet` ve `yapılan işin adaleti` olmak üzere iki boyuttan oluştuğu tespit edilmiştir. Bununla birlikte işgörenlerin yaşam tatmin durumlarının ise `yaşam tatmini` olmak üzere tek boyuttan oluştuğu tespit edilmiştir. Öte yandan otel işletmelerinde çalışan işgörenlerin nepotizm ve örgütsel adalet durumlarının `orta` düzeyde olduğu belirlenmiştir. Bununla birlikte otel işletmelerinde çalışan işgörenlerin yaşam tatmini durumlarının genel olarak `orta` düzeyde olduğu tespit edilmiştir. Son olarak yapılan korelasyon analizi sonucunda otel işletmelerinde çalışan işgörenlerin, nepotizm, örgütsel adalet ve yaşam tatmin durumları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Hotel businesses is a type of business that requires intensive labor in the service sector therefore, the best service delivery is largely related to the workforce. Because of that reason, level of the the service quality and satisfaction which provided to the guests are determined by the employees working in the hotel businesses. Accordingly, in order to compete with the competitors of the enterprises with high satisfaction guests, employees should have a high level of motivation and life satisfaction conditions.The aim of this research is to determine the levels of nepotism, organizational justice and life satisfaction of the employees working in 3-4 and 5 star hotels which operating in Hatay province and determining the effects of employees nepotism on organizational justice and life satisfaction. Another aim of the study is to determine whether there is any correlation between the dimensions of nepotism, organizational justice and life satisfaction. The survey was conducted on 400 employees who working in hotels operating in Hatay province in September and October 2017. As a result of the survey analysis of the data obtained average values were calculated and factor analysis was used to group the data. Additionally, in order to test the hypotheses, the data were not distributed normally `Kruskal Wallis H Test` and `Mann-Whitney U Tests` were applied. In the analysis of these data, distribution measures, factor analysis, correlation and multiple linear regression were used.As a result of the research conducted in the hotel business nepotism status of employees `nepotism in business process`, `nepotism in the process of promotion` and `nepotism in the recruitment process` consisted of three dimensions. The organizational justice status of the employees working in hotel businesses `administrative justice` and `justice of the work done` consisted of two dimensions. Also it has been determined that the life satisfaction status of the employees consists of one dimension as `life satisfaction`. On the other hand, it was determined that the nepotism and organizational justice status of the employees working in hotel business were `middle`. However, it has been determined that the life satisfaction status of the employees working in hotel business were `middle`. Finally, as a result of correlation analysis, it was found that there is a statistically significant relationship between nepotism, organizational justice and life satisfaction of the employees working in hotel business.
Collections