Türkiye ve Gana ortaokul fen bilimleri öğretmenleri ve öğrencilerinin fen eğitimi ve Fetemm etkinliklerine yönelik görüşleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı Türkiye ve Gana'nın ortaokul fen bilimleri öğretmenler ve öğrencilerinin FeTeMM bağlamında fen eğitimi ve FeTeMM etkinlikleri hakkındaki tutum, yönelim ve görüşleri incelemektir. Çalışmanın amacı doğrultusunda öğrencilerinin tutum ve görüşlerini araştırmak için nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama yöntemi kullanılmışken öğretmenlerinin yönelim ve görüşlerini incelemek için hem nitel araştırma yöntemlerinden biri olan fenomenografik (olgubilim) araştırma yöntemi hem de nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama yöntemi başvurularak karma yöntem kullanılmıştır.Öğrencilerin FeTeMM bağlamında fen eğitimi ve FeTeMM etkinlikleri hakkındaki tutumları belirtmek için Faber ve arkadaşları (2013) tarafından North Carolina State Üniversitesinde hazırlamış oldukları ve Yıldırım ve Selvi (2015) tarafından da Türkçe 'ye uyarlaması yapılan `matematik`, `fen`, `mühendislik-teknoloji` ve `21. yüzyıl` olmak üzere 4 alt boyuttan oluşan 37 maddelik 5'li likert tipi `FeTeMM Tutum Ölçeği` kullanılmış ve 2018-2019 eğitim öğretim yılı bahar döneminde Türkiye- Muğla Menteşe İline bağlı 480 ve Gana -Akra Şehrine bağlı 494 olmak üzere 7. ve 8. sınıfta okuyan toplam 974 öğrenciye uygulanmıştır. Bu araştırmada, ölçeğin alt faktörlerine ait hesaplanan Cronbach Alpha güvenirlik katsayıları 0.82 ile 0,89 arasında değişmekte olup, ölçek bütünü için Cronbach Alpha güvenirlik katsayısı ise 0,91 olarak belirlenmiştir. Ölçekten elde edilen nicel verilerin analizinde SPSS 25 programı kullanılmıştır. Verilerin analizinde aritmetik ortalama ve standart sapma gibi betimsel istatistik değerleri ile Mann-Whitney U-Testinden yararlanılmıştır. Araştırmada, öğrencilerin FeTeMM'e yönelik tutum ve görüşlerinin `olumlu` düzeyde olduğu tespit edilmiştir. Öğrencilerin FeTeMM'e yönelik tutum ve görüşleri ile cinsiyetleri ve sınıf düzeyleri arasında anlamlı bir ilişki olmadığı belirlenmişken tutum ve görüşleri ile okullarının bulunduğu yerleşim yeri arasında anlamlı bir farklılık olduğu görülmüştür.Öğretmenlerin FeTeMM bağlamında fen eğitimi ve FeTeMM etkinlikleri hakkındaki yönelim ve görüşlerini belirtmek için Lin ve William (2015) tarafından geliştirilen ve Hacıömeroğlu ve Bulut (2016) tarafından Türkçe uyarlaması yapılan `FeTeMM öğretim yönelimi` ölçeği kullanılmıştır. Ancak araştırmacı tarafından kendi araştırmasına uygun olacak şeklinde bu 5 alt boyuta 4 sorulu bir alt boyut ekleyerek35 maddeden oluşan 5'li likert ve 6 alt boyuttan oluşan bir ölçeğe uyarlanmıştır. Bu boyutlar: bilgi, değer, tutum, sübjektif normlar, algılanan davranış ve yönelim ve görüştür. 2018-2019 eğitim öğretim yılı bahar döneminde Türkiye- Muğla Menteşe İline bağlı 22 ve Gana -Akra Şehrine bağlı 24 olmak üzere ortaokullarda görev yapan 46 fen bilimleri öğretmenlerine uygulanmıştır. Ölçeğin bütünü için hesaplanan Cronbach alfa güvenirlik katsayısı .82 olarak belirlenmiştir. Ölçekten elde edilen nicel verilerin analizinde SPSS 25 programı kullanılmıştır. Verilerin analizinde aritmetik ortalama ve standart sapma gibi betimsel istatistik değerleri ile Bağımsız T -Testinden yararlanılmıştır. Araştırmada, fen bilimleri öğretmenlerinin bilgi, tutum, değer, sübjektif ölçüt ile algılanan davranış kontrolü, davranış yönelimi ve FeTeMM etkinliklere yönelik görüş boyutlarına ilişkin olarak yönelim ve görüşlerinin genel olarak olumlu olduğu belirlenmiştir. Bunun yanında öğretmenlerinin cinsiyet, sınıf düzeyi, öğretmenlik derece düzeyi okullarının bulunduğu yerleşimine göre Bağımsız T -Testinden yararlanılarak farklılık göstermediği belirlenmiştir. Araştırmanın bulgularına dayanarak fen bilimleri öğretmenlerinin FeTeMM eğitimi geliştirilmesine yönelik çeşitli önerilerde bulunulmuştur.Son olarak, fen bilimleri öğretmenlerinin, FeTeMM bağlamında fen eğitimi ve FeTeMM etkinlikleri hakkındaki görüşlerini incelenmiştir. Araştırmada fenomenografik (olgubilim) araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırma, Türkiye- Muğla Menteşe İline bağlı 11 ve Gana -Akra Şehrine bağlı 14 olmak üzere ortaokullarda görev yapan 25 fen bilimleri öğretmeni katılımı ile gerçekleştirilmiştir. Bu çalışmanın verileri yarı yapılandırılmış görüşme yoluyla toplanmış ve verilerin çözümlenmesinde içerik analizi ve betimsel analiz kullanılmıştır. Ayrıca, fen bilimleri öğretmenleri, FeTeMM eğitiminin ne olduğu, uygulamasından ne kadar memnum olup olmadıklarını, bu eğitim yaklaşımını uygulamak için kendileri ne ölçüde yetkin gördüklerini, derslerde nasıl uygulanabileceğini, yararları, sınırlılıkları ve desteklemek ve yaymak için görüşleri belirlenmiştir.Anahtar kelimeler: Fen eğitimi, FeTeMM eğitim, FeTeMM etkinlikleri, Gana, görüş, öğrenci, öğretmen, tutum, Türkiye, yönelim. The purpose of this research is to reveal the attitudes, orientations and the views of junior high school science teachers and students in Turkey and Ghana on science education in the context of STEM and towards STEM activities. For the purpose of the study, while relational screening method, which is one of the quantitative research methods, was used to investigate the attitudes and opinions of the students, both phenomenological research method from the qualitative research methods and the relational screening method from the quantitative research methods were used examine the teachers' orientations and opinions.In order to reveal the attitudes of the students towards science education and STEM activities in the context of STEM, a STEM Attitude Scale consisting of 37 items consisting of 4 sub-dimensions: mathematics, science, engineering-technology, and 21st century which was prepared by Faber et al. (2013) at North Carolina State University and later adapted to Turkish by Yıldırım and Selvi (2015)., was used. The research was conducted to a total of 974 grade 7 & 8 junior high school science students (480 from Turkey-Mugla Province and 494 from Ghana-Accra Province) during the spring semester of 2018-2019 academic year. In this study, the Cronbach Alpha reliability coefficients of the sub-factors of the scale used ranged between 0.82 and 0.89, and the Cronbach Alpha reliability coefficient for the whole scale was revealed as 0.91. SPSS 25 program was used to analyse the quantitative data obtained from the scale. Descriptive statistics such as arithmetic mean and standard deviation with also Mann-Whitney U-Test were used in the analysis of the data. In the study, it was revealed that students' attitudes and opinions towards STEM were `positive`. While there was no significant relationship between students' attitudes and opinions towards STEM and their gender and grade levels, there was a significant difference between their attitudes and opinions and the place where their schools were located.Also, in order to point out the orientations and opinions of the teachers towards science education and STEM activities in the context of STEM, `STEM education orientation` scale, developed by Lin and William (2015) and adapted by Hacıomeroğlu and Bulut (2016) to Turkish was used. However, in accordance with this research the scale was readapted by the researcher, thus, a 4-question sub-dimension was added to the 5 sub-dimensions to make it a scale of 5 Likert and 6 sub-dimensions consisting of 35 items. These dimensions are: knowledge, value, attitude, subjective norms, perceived behaviour and orientation, and views on STEM activities. The research was conducted to a total of 46 junior high school science teachers (22 from Turkey-Mugla Province and 24 from Ghana-Accra Province) during the spring semester of 2018-2019 academic year. The Cronbach's alpha reliability coefficient calculated for the whole scale was .82. SPSS 25 program was used to analyse the quantitative data obtained from the scale. Descriptive statistics such as arithmetic mean and standard deviation and Independent T-Test were used in the analysis of the data. In the study, it was determined that science teachers' orientations and opinions were generally positive in terms of knowledge, attitude, value, subjective criterion, perceived behaviour control, behaviour orientation and their opinion STEM activities. In addition, it was determined with the help Independent T-Test that, the teachers did not show any difference between teachers' orientations and opinions towards FeTeMM and their gender, teaching degree level and the place where the schools were located. Based on the findings of the study, various suggestions were made for the development of STEM education in science teachers.Finally, the views of science teachers on science education and STEM activities in the context of STEM were examined. Phenomenographic research method was used in the study. The research was conducted to a total of 25 junior high school science teachers (11 from Turkey-Mugla Province and 14 from Ghana-Accra Province). The data of this study were collected through structured interviews and content analysis and descriptive analysis were used in the analysis of the data. In addition, science teachers views on STEM education as to; what it is, how satisfied they are with the implementation of it, how well they see themselves as competent to apply this education approach, how they can be applied in the lessons, the benefits, limitations and their opinions on how support and disseminate the FeTeMM approach were determined.Keywords: Science education, STEM education, STEM activities, Ghana, opinion, student, teacher, attitude, Turkey, orientation.
Collections