Yedinci sınıf öğrencilerinin fen bilimleri dersindeki başarı duyguları ve algılanan destek arasındaki ilişkinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Akademik etkinlikler ve bu etkinliklerin sonucunda ortaya çıkan duygular başarı duyguları olarak tanımlanmıştır. Sınıf ikliminde öğrencinin kendine biçtiği değer destek olarak ifade edilebilir. Bu destek düzeyleri öğrencinin başarı duygularını etkileyebilir. Yapılan bu araştırmada öğrencilerin fen bilimleri dersindeki başarı duyguları ile sınıf içi algıladıkları destek düzeyi arasındaki ilişkiyi belirlemek amaçlanmıştır. Bununla birlikte fen bilimleri dersindeki başarı duyguları ile sınıf içi algılanan destek arasında okul türü ile cinsiyet açısından farklılığı ortaya çıkarmak amaçlanmıştır. Araştırma Denizli ilindeki altı kolej ve beş devlet okulundaki yedinci sınıfta okuyan öğrenciler ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın örneklemini 920 kız ve 920 erkek toplamda 1840 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada kullanılan veri toplama araçları; öğrencilerin okul türü ve cinsiyetlerini belirlemeyi içeren `Kişisel Bilgi Formu`, öğrencilerin başarı duygularını belirlemede `Başarı Duyguları Ölçeği` fen bilimlerine revize edilerek kullanılmış ve sınıf içi algılanan destek düzeylerini belirlemek amacıyla `Fen Bilimleri Dersi Sınıf İçi Yaşam Ölçeği` kullanılmıştır. Veriler SPPS 25 paket programı kullanılarak bağımsız örneklem t-testi, Cohen d etki büyüklüğü ve Pearson korelasyon analizi yapılmıştır. Fen Bilimleri Dersi Başarı Duyguları Ölçeğinin alt boyutlarına ait Cronbach alfa değerleri .78-.94 arasında, ve Fen Bilimleri Dersi Sınıf İçi Yaşam Ölçeğinin alt boyutlarına Cronbach alfa değerleri .81- 90 elde edilmiştir. Sonuçlar incelendiğinde öğrencilerin okul türüne göre fen dersindeki algıladıkları destek ve başarı duyguları arasında istatiksel olarak anlamlı bir farklılık bulunamamıştır. Öğrencilerin kaygı duyguları hariç diğer duygular arasında cinsiyet yönünden istatiksel bir farklılık bulunamamıştır. Başarı duygu düzeyleri arasında en yüksek ortalama değere gurur duygusunda ulaşılırken en düşük ortalama değere kızgınlık duygusunda ulaşılmıştır. Algılanan destek düzeyleri incelendiğinde en fazla desteği ailelerinden algıladıkları kişisel destek olduğu, en düşük desteğin ise arkadaşlarından algıladıkları akademik destek olduğu bulunmuştur. Öğretmen kişisel ve akademik desteğinin başarı duygularında önemli bir yeri olduğu sonucu elde edilmiştir. Araştırmada elde edilen ilişkisel sonuçlar ise kontrol-değer teorisi ile uyumlu olarak bulunmuştur. Emotions related to academic activities and outcomes are defined as achievement emotions. In the classroom climate, the student's self-value can be expressed as support. The level of support can affect achievement emotions. In this research, it was aimed to determine the relationship between students' achievement emotions and their perceived level of support in the classroom. Addition to this, it was aimed to investigate the effect of school type (private or public school) and gender on support and achievement emotions. The research was conducted with seventh grade students at six private schools and five public schools in Denizli province. A total of 1840 students, 920 girls and 920 boys participated in the study. Data collection tools used in the research were `Personal Information Form` to identify school type and gender, `Achievement Emotions Scale` to determine students' of achievement emotions and `Science Classroom Life Scale` to determine perceived levels of support in the classroom. Data were analysed by using SPPS 25 package program by utilizing independent sample t-test, Cohen d wide level and Pearson correlation analysis. Cronbach's alpha values were in range between .78 and .94 for `Achievement Emotions Scale` and between .81 and .90. for `Science Classroom Life Scale`. It was found that there was no statistically significant difference in support and achievement emotions in terms of school types. Also, there was no statistical difference in terms of gender except anxiety emotions. Among levels of emotion, the highest mean average value found on pride, the lowest mean value was on anger. For support levels, the highest mean value for personal support from family and the lowest one for academic support from friends. It was found that teacher personal and academic support had a significant role on the achievement emotions. Relational results were consistent with the control-value theory.
Collections