Müzik öğretmeni adaylarının müzik performans kaygısı ile bireysel çalgı performans sınavı kaygısı arasındaki ilişkinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı, müzik öğretmeni adaylarının müzik performans kaygısı ile bireysel çalgı performans sınavı kaygısı arasındaki ilişkiyi ortaya koymaktır. Araştırmanın örneklemini 2018-2019 Eğitim Öğretim Yılı Bahar Yarıyılında Aksaray Üniversitesi, Balıkesir Üniversitesi, Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Harran Üniversitesi, İnönü Üniversitesi, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi ve Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Müzik Eğitimi Anabilim Dalında öğrenim gören 467 (288'i kız, 179'u erkek) lisans öğrencisi (1., 2., 3., 4. ve 4+) sınıf öğrencileri) oluşturmaktadır. Çalışmada veri toplama araçları olarak Kenny, Davis ve Oates (2004) tarafından geliştirilen ve Özevin-Tokinan (2013) tarafından Türkçe uyarlaması yapılan Kenny Müzik Performans Kaygısı Envanteri `K-MPKE` ile Dalkıran, Baltacı, Karataş ve Nacakcı'nın geliştirdiği (2014) Bireysel Çalgı Performans Sınavı Kaygısı Ölçeği `BÇPSK-Ö` kullanılmıştır. Verilerin analizi için öncelikle normallik dağılımına bakılmış, p değerinin .05'ten küçük olmasından dolayı verilerin çözümlenmesinde non-parametrik (parametrik olmayan) istatistik teknikleri kullanılmıştır. Bu doğrultuda, katılımcıların Kenny Müzik Performans Kaygısı ile Bireysel Çalgı Performans Sınavı Kaygısı ölçeklerinden aldıkları puanların demografik değişkenler açısından farklılaşıp farklılaşmadığına yönelik yapılan karşılaştırma ölçümlerinde `cinsiyet` ve `mezun olunan lise türü` için Mann-Whitney U testi, `üniversite`, `sınıf`, `bireysel çalgı türü`, `bireysel çalgı başarısı` ve `akademik başarı` karşılaştırma ölçümlerinde ise Kruskal-Wallis H testi kullanılmıştır. Müzik Performans Kaygısı ile Bireysel Çalgı Performans Sınavı Kaygısı arasındaki korelasyona Spearman Brown korelasyon katsayısı ile bakılmış, elde edilen sonuçlara göre iki değişken arasında orta düzeyde pozitif yönde anlamlı ilişki olduğu belirlenmiştir. Demografik değişkenler açısından elde edilen sonuçlara göre ise, cinsiyet değişkeni açısından müzik öğretmeni adaylarının müzik performans kaygıları ve bireysel çalgı performans sınavı kaygılarının birbirinden anlamlı bir şekilde farklılaştığı belirlenmiştir. Elde edilen sonuçlara göre kadın öğretmen adaylarının kaygı düzeyleri erkek öğretmen adaylarının kaygı düzeylerinden daha yüksektir. Mezun olunan lise türü açısından ise her iki ölçekte de anlamlı bir fark bulunamamıştır. Bireysel çalgı değişkeni açısından elde edilen sonuçlara göre, iki ölçekte de anlamlı bir fark bulunmuştur. Bu kapsamda `Kenny Müzik Performans Kaygısı Envanteri`ne göre bu farklılığın mızraplı çalgılar (ud, bağlama ve gitar) ve klarnet çalan müzik öğretmeni adaylarında ve `Bireysel Çalgı Performans Sınavı Kaygısı Ölçeği` için ise gitar ve klarnet çalgılarını çalan müzik öğretmeni adaylarında görüldüğü; sonuç olarak, iki ölçek için de mızraplı çalgı ve klarnet eğitimi alan müzik öğretmeni adaylarının daha düşük kaygı düzeyine sahip oldukları belirlenmiştir. Bireysel çalgı başarısı ve akademik başarı değişkenleri için sadece `Bireysel Çalgı Performans Sınavı Kaygısı Ölçeği`nde anlamlı fark belirlenmiştir. Üniversite ve sınıf değişkenleri açısından ise iki ölçekte de anlamlı bir fark bulunamamıştır. Buna ek olarak, anlamlı farklılık elde edilen değişkenler için (cinsiyet, bireysel çalgı, bireysel çalgı başarısı ve akademik başarı) etki büyüklüğü hesaplamaları da yapılmıştır. Araştırmada elde edilen sonuçlar alan yazın çerçevesinde tartışılmış, değerlendirilmiş ve bazı önerilerde bulunulmuştur. The aim of this study is to reveal the relationship between music teacher candidates' music performance anxiety and individual instrument performance exam anxiety. The sample of the study was 467 (288 female, 179 male) undergraduate students (1st, 2nd, 3rd, 4th and 4+ grade students) studying in the Department of Music Education at the Faculty of Fine Arts Education at Aksaray University, Balıkesir University, Gaziosmanpaşa University, Harran University, İnönü University, Mehmet Akif Ersoy University and Muğla Sıtkı Koçman University, in the Spring Semester of the 2018-2019 Academic Year. As the data collection tools in the study, the Kenny Music Performance Anxiety Inventory `KMPA-I` developed by Kenny, Davis, and Oates (2004) and adapted to Turkish by Özevin-Tokinan (2013) and the Individual Instrument Performance Exam Anxiety Scale `IIPEA-S` developed by Dalkıran, Baltacı, Karataş, and Nacakcı (2014) was used. For the analysis of the data, firstly, the distribution of normality was examined, and non-parametric statistical techniques were used to analyze the data since the p value is less than .05. Accordingly, Mann-Whitney U test for `gender` and `type of high school graduated `, Kruskal-Wallis H test was used for comparison of `university`, `class`, `individual instrument type`, `individual instrument success`, and `academic success` in the comparison measurements made by the participants regarding the scores of Kenny Music Performance Anxiety and Individual Instrument Performance Exam Anxiety in terms of demographic variables. The correlation between Music Performance Anxiety and Individual Instrument Performance Exam Anxiety was examined with the Spearman Brown correlation coefficient, and it was determined that there was a moderate positive significant relationship between the two variables. According to the results obtained in terms of demographic variables, it was determined that music teacher candidates' musical performance anxieties and individual instrument performance exam anxieties differ significantly in terms of gender variable. It was found that the anxiety levels of female teacher candidates were higher than the anxiety levels of male teacher candidates. In terms of the type of high school graduated, no significant difference was found on both scales. According to the results obtained in terms of individual instrument variable, a significant difference was found in both scales. In this context, according to the `Kenny Music Performance Anxiety Inventory`, this difference is observed in the music teacher candidates playing with plucked instruments (ud, baglama, and guitar) and clarinet, and the music teacher candidates playing the guitar and clarinet instruments for the `Individual Instrument Performance Exam Anxiety Scale`; as a result, it was determined that the candidates of music teachers who have trained instrument and clarinet training for both scales have lower anxiety level. For individual instrument success and academic achievement variables, significant differences were found in the `Individual Instrument Performance Exam Anxiety Scale`. In terms of university and class variables, no significant difference was found on both scales. In addition, the effect size calculations were made for variables with significant differences (gender, individual instrument, individual instrument success and academic success). The results obtained in the research were discussed, evaluated and some suggestions were made within the framework of the literature.
Collections