Teknolojiyi etkin pazarlamanın firma performansı etkileri üzerine bir araştırma (Gaziantep örneği)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı, teknoloji firmalarının pazar oryantasyonunun ve teknoloji oryantasyonunun teknolojiyi etkin pazarlama ile firma performansına etkilerini test etmektir. Ayrıca, araştırmada, teknoloji firmalarının pazar oryantasyonu, teknoloji oryantasyonu, teknolojiyi etkin pazarlama ve firma performansı puanları firma yaşı, çalışan sayısı, firmaya ait teknoloji sayısı, firmaya ait patent sayısı, ticarileşmiş teknoloji sayısı değişkenlerine göre incelenmiştir.Gaziaantep Üniversitesi Teknopark' ında bulunan teknoloji firmalarının 50 tanesinden veri toplanmıştır. Veri toplama aracı olarak, 'Pazar Oryantasyonu' (Trainor 2011), 'Teknoloji Oryantasyonu' (Trainor 2011), 'Teknolojiyi Etkin Pazarlama' (Kim, 2016) ve 'Firma Performansı Ölçeği' (Bulut vd., 2013) kullanılmıştır. Ayrıca, firmaların demografik özelliklerini belirleyebilmek adına araştırmacı tarafından hazırlanan 'Firma Bilgi Formu' kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen veriler, SPSS 23.0 programı kullanılarak analiz edilmiştir. Pazar oryantasyonunun ve teknoloji oryantasyonunun teknolojiyi etkin pazarlama ile firma performansı puanlarının demografik değişkenlere göre farklılaşmasını incelemek amacıyla tek yönlü varyans analizi (ANOVA) kullanılmıştır. Son olarak, pazar oryantasyonunun ve teknoloji oryantasyonu, teknoloji oryantasyonunun teknolojiyi etkin pazarlama, pazar oryantasyonunun teknolojiyi etkin pazarlama ve teknolojyi etkin pazarlamanın firma performansı üzerindeki etkisinin açıklanmasına ilişkin bulgular regresyon ve korelasyon analizleri ile elde edilmiştir.Araştırma sonucunda, Teknoloji firmalarının teknolojiyi etkin pazarlama puanlarının çalışan sayısı değişkenine çalışan sayısı 3 olan çalışan sayısı 6 olana göre daha düşük seviyede teknolojiyi etkin pazarlamaktadır. Teknoloji firmalarının firma performansı puanlarının çalışan sayısı değişkenine göre 1 çalışanı olan firmalar 3 çalışan olan firmalara göre daha düşük firma performansına sahiptir ve 1 çalışanı olan firmalar 5 çalışan olan firmalara göre daha düşük firma performansına sahiptir. Teknoloji firmalarının firma performansı puanları, firmaya ait teknoloji sayısı 0 olanlar firmaya ait teknoloji sayısı 5 olanlardan daha düşük firma performansına sahiptir. Araştırmaya katılan teknoloji firmalarının firma performansı puanları, ticarileşmiş teknoloji sayısı 0 olanlar ticarileşmiş teknoloji sayısı 3 olan firmalardan daha düşük firma performansına sahiptir. Teknolojiyi etkin pazarlamanın varyansının %62,6'sının pazar oryantasyonu ile açıklandığı görülmektedir. Teknolojiyi etkin pazarlama değişkeni varyansının %61,4'ünün teknoloji oryantsayonu ile açıklandığı görülmektedir. Teknoloji oryantasyonu varyansının %66,2'sinin pazar oryantasyonu ile açıklandığı görülmektedir. The aim of this study is to test the role of technology firms' market orientation and technology orientation in predicting the effects of strategic marketing capability and firm performance. In addition, in the research, technology firms' market orientation, technology orientation, strategic marketing capability and firm performance scores were examined according to the variables of firms' age, number of employees, number of technology, number of patents and number of commercialized technology.Data were collected from 50 technology companies in Gaziantep University Technopark. `Market Orientation` (Trainor 2011), `Technology Orientation` (Trainor 2011), `Strategic marketing capability` (Kim, 2016) and `Firm Performance Scale` (Bulut et al., 2013) were used as data collection tools. In addition, the Bilgi Company Information Form hazırlanan prepared by the researcher was used to determine the demographic characteristics of the companies. The data obtained from the study were analyzed using SPSS 23.0 program. One-way analysis of variance (ANOVA) was used to examine the differentiation of market orientation and technology orientation with effective marketing technology and firm performance scores according to demographic variables. Finally, findings related to explaining the effect of market orientation and technology orientation, technology orientation on strategic marketing capability, marketing orientation on strategic marketing capability and strategic marketing capability on firm performance were obtained through regression and correlation analysis.As a result of this research, technology firms' strategic marketing capability scores at a lower level than the number of employees whose number of employees is 3 to the number of employees variable. According to the firm performance scores of technology firms, firms with 1 employee have lower firm performance than firms with 3 employees and firms with 1 employee have lower firm performance than firms with 5 employees. The firm performance scores of the technology firms have a lower firm performance than the ones with the number of technology belonging to the company 0 and the number of technology belonging to the firm 5. The firm performance scores of the technology firms participating in the research have lower firm performance than those with commercialized technology number 0 and those with commercialized technology number 3. It is seen that 62.6% of the variance of strategic marketing capability is explained by market orientation. It is seen that 61.4% of the variance of effective marketing variable for technology is explained by technology orientation. It is seen that 66.2% of the variance of technology orientation is explained by the market orientation.
Collections