Ankara Üniversitesi aile hekimliği polikliniğine başvuran 18-49 yaş arası kadınların anne sütü ve emzirme konusundaki bilgi düzeyleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Giriş ve Amaç:Yenidoğan bebeğin sağlıklı bir biçimde büyüyüp gelişmesinde başarılı beslenmenin payı büyüktür. Anne sütü, içeriğinin yenidoğanın gereksinimlerine göre değişmesi, enfeksiyonlara karşı koruyucu özellik taşıması, bebeğin fizyolojik ve psikososyal gereksinimlerini ilk altı ay tek başına karşılaması ve ekonomik olması gibi özellikleri nedeni ile bebekler için en uygun besindir. Anne sütü bebeğin yaşamının ilk altı ayında gereksinimi olan tüm besinleri içerir, temizdir, her zaman uygun ısıdadır ve anne ile çocuk arasında yakın bir bağ oluşmasını sağlamaktadır. Anne sütü, annenin antikorları aracılığı ile bebeğin hastalıklara karşı korunmasını sağlamakta ve beslenme bozukluklarının ve gıda kaynaklı enfeksiyonların prevalansını azaltmaktadır. Bu nedenle, bebeğe doğum sonrası en erken dönemde anne sütü verilmeye başlanması ve anne sütünün ilk altı ay tek başına, iki yaşına kadar ek besinler ile birlikte verilmesi önerilmektedir.Bu çalışmanın amacı; doğurgan çağdaki kadınların anne sütü ve emzirme ile ilgili bilgi ve tutumlarını incelemek ve buna etki eden faktörleri belirlemektir.Gereç ve Yöntem: Çalışmamız Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Aile Hekimliği Polikliniklerine başvuran 18-49 yaş arası kadınlar ile yapılmıştır. Çalışmaya katılmayı kabul eden 146 kişiye altı adet sosyodemografik özellik , bir adet anne sütü ile ilgili eğitim alma durumu ve 31 adet anne sütü ve emzirme ile ilgili bilgi değerlendirme sorusundan oluşan , toplam 38 soru yöneltilmiştir.Verilerin analizi SPSS 15.0 paket programı kullanılarak yapılmış olup, p<0,05 istatistiksel olarak anlamlı kabul edilmiştir.Bulgular: Çalışmaya toplam 146 kadın katılmıştır. Çalışmaya katılanlardan doğum yapmış olanların %56,2'si doğum yaptığı hastanede anne sütü eğitimi almıştır. Katılımcıların tamamına yakını ilk besin olarak anne sütü verilmesi gerektiği bilgisine sahiptir, %80'i kolostrumun verilmesi gerektiğini düşünmektedir, %85,6'sı altı ay anne sütünün tek başına yeterli olacağı bilgisine sahiptir. Eğitim durumu ile kolostrum verilmesi gerektiği ve ilk altı ay anne sütünün tek başına yeterli olacağı bilgisi arasında anlamlı bir ilişki bulunmuştur.Sonuçlar: Katılımcıların tamamına yakını yenidoğan bir bebeğe ilk verilecek besinin anne sütü olduğunu, kolostrumun mutlaka verilmesi gerektiğini, ilk bir saatte emzirmenin önemini, ilk altı ay tek başına anne sütünün yeterli olduğunu bilmektedir.İki yıl anne sütü verilmesi gerektiği bilgisinin istenilen düzeyde olmadığı görülmektedir ve çalışmamıza katılan kadınlardan doğum yapanların, doğum yaptıkları hastanede anne sütü eğitimi alma oranı beklenenin çok altındadır. Sadece doğum yapan değil doğurganlık çağındaki tüm kadınlara anne sütü ve emzirme konusunda bilgi ve eğitim verilmelidir. Introduction and Objective: Successful nutrition plays a major role for healthy development of the newborn baby. Breast milk is the most appropriate nutrition for babies due to changing contents according to the needs of the newborn, the ability to protect from infections, providing all physiological and psychosocial needs of the baby on its own and being economic. Breast milk is sanitary, it contains all nutrients which the baby needs in the first six months of life, always at appropriate temperature and elicits the construction of a close connection between mother and child. Through the antibodies of the mother, breast milk provides protection against diseases and decreases the prevalence of malnutritions and foodborne infections. Therefore, it is recommended to breastfeed the baby as soon as possible after birth and to provide breastmilk in the first six months alone, and with nutritional supplements to the age of two. The objective of the study was to investigate the knowledge and attitudes of women in fertile age about breast milk. Materials and Methods: The study was conducted on women aged 18-49 years who applied to the Family Medicine Department at Ankara University School of Medicine. A total of 38 questions, including six questions on sociodemographic characteristics, one on education status about breast-feeding and 31 knowledge evaluation questions on breast milk and nursing were addressed to 146 individuals who approved to participate in the study. Data analysis was performed with the SPSS 15.0 package software, and p<0.05 was considered as statistically significant. Results:Totally, 146 women participated in the study. Among the participants, 56.2% were educated on breast milk at the hospital they gave birth. Almost all participants had the knowledge of feeding with breast milk as early as possible, 80% thought that colostrum should be fed, and 85.6% knew that breast milk alone is enough in the first six months. A significant association was found between education status and the knowledge on the necessity to provide colostrum and that breast milk alone is enough in the first six months.Conclusion: Almost all participants knew that the first nutrition of the baby should be breast milk, colostrum must be given, breast-feeding in the first hour is important and breast milk alone is enough in the first six months. It was observed that the knowledge on providing breast milk for two years is not at desired level and among the women who gave birth, the rate of education on breast milk at the hospital they gave birth is much lower than expected. InformatioN and education on breast milk and nursing should not only be given to birth-giving women, but to all women at fertil age.
Collections