Panoptik gözetim ve kampüs mekanının dönüşen anlamları: Gaziantep Üniversitesi örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu tezde, gözetim kameralarının Gaziantep Üniversitesi kampüs mekanına ve dolayısıyla öğrencilik deneyimine etkisi ele alınıyor. İlk elden gözetimin tarihsel dönüşümü ve toplumsal yeniden inşası incelenirken, ardından tezin kuramsal çerçevesini oluşturan `panoptik iktidar` ve `yönetimsellik` kavramları tartışılıyor. `Güvenlik` meselesi günümüzde merkezi bir yönetim stratejisine dönüşürken, teknoloji bu doğrultuda giderek daha çok işlevselleşiyor. Bu bağlamdan hareketle, Gaziantep Üniversitesi kampüsündeki kapalı devre sokak gözetim kameralarının, kampüs mekanına ve öğrencilik deneyimine etkisi inceleniyor. Öğrencilerle yapılan bireysel ve odak grup görüşmeleri yoluyla elde edilen veri setleri doğrultusunda kampüs mekanı ve öğrencilik deneyimi panoptik iktidar pratikleri bağlamında analiz ediliyor. Kameralar, özgürleştirici kamusallık ideali ile anılagelen kampüs mekanının `güvenlik` üzerinden yeniden tanımlanmasına yol açıyor. Bu dönüşüm, öğrencilerin kampüsteki olası özgürleştirici karşılaşma imkanlarını yerinden ediyor. This thesis deals with the effect of surveillance cameras on the transformation of the meanings of campus environment of Gaziantep University. First, the historical transformation and social reconstruction of surveillance are examined and then the concepts of `panoptic power` and `governmentality`, which establish the theoretical framework of the thesis, are discussed. While the security issue is turning into a central management strategy today, technology is becoming more and more functional in this direction. Based on this context, the thesis investigates the effects of closed-circuit street surveillance cameras in the campus of Gaziantep University on the campus environment and the experience of studentship. The campus environment and the experience of studentship are analyzed within the context of panoptic power practices in line with the data sets obtained through individual and focus group discussions carried out with students. The cameras lead to the redefinition of the campus space, where is referred to by the liberating ideal of publicity, through `security` concerns. This transformation displaces students' possible liberating encounters on campus.
Collections