İlkokullarda eğitim veren sınıf öğretmenlerinin mesleki doyum ve tükenmişlik düzeyi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma da Gaziantep ili Şehitkamil-Şahinbey İlçesi İlkokullarında Çalışan Sınıf Öğretmenlerinin Mesleki Doyum ve Tükenmişlik Düzeylerinin araştırılması amaçlanmıştır. Mesleki doyum ile verimlilik doğru orantılı olması ve doyumsuzluğun yarattığı etkiler çalışmanın konusunu önemli kılmaktadır. Öğretmenlik, insanlarla yüz yüze ve yoğun etkileşim içinde hizmet veren meslek dallarından olduğu için tükenmişliğe en yatkın risk gruplarındandır. Dikkat çeken bu risk çalışmanın problemini ortaya koymaktadır. Çalışmaya katılan 729 öğretmenden veriler `Mesleki Doyum Ölçeği` ve `Maslach Tükenmişlik Envanteri` kullanılarak toplanmıştır. Araştırmaya katılanların %83,7'si öğretmenlik mesleğini kendi isteğiyle seçmiştir, %46,2'si işe giderken gerilim hissetmektedir. 1-5 yıldır aynı okulda çalışanların bir şans daha verilecek olsa tekrar aynı işi seçme olasılığı (%56,1) 5 yıl ve üzeri çalışanlardan daha fazladır. Bekar öğretmenler, aylık gelir durumu orta düzey olan öğretmenler, 1-5 yıldır aynı okulda çalışan öğretmenler, son 2 yılda iş devamsızlığı yapmayan öğretmenler, meslekten ayrılmayı düşünen öğretmenler ve işte bedensel gerilim hisseden öğretmenler, diğer öğretmenlere oranla daha yüksek mesleki doyum algısına sahiptirler. Mesleki tükenmişlik ölçeğinde, en yüksek ort. İşim gereği karşılaştığım insanlara sanki birer nesneymişler gibi davrandığımı hissediyorum ifadesinde görülmüştür. Mesleki doyum ölçeğinde, en yüksek ort. Mesleki bilgisini artırmak için seminerlere, kongrelere katılmada belirlenmiştir. Araştırma da öğretmenlerin mesleki doyum düzeyi arttıkça tükenmişlik düzeylerinin düştüğü ve öğretmenlerimizin mesleki tükenmişlik düzeylerinin düşük, mesleki doyumlarının yüksek olduğu sonucuna varılmıştır.Anahtar Kelimeler: İlköğretim, Sınıf Öğretmeni, İş Doyumu, Tükenmişlik The aim of this research is to investigate the job satisfaction and burnout levels of primary school teachers working in Şehitkamil-Şahinbey district of Gaziantep. The fact that job satisfaction and performance of teachers are directly proportional and the negative influence of dissatisfaction make this study significant. As teaching requires intensive face-to-face communication, it is one of the occupations with the highest rate of burnout. This high rate of burnout risk reveals the problem which this study investigates. The data was gathered by using `Job Satisfaction Scale` and `Maslach Burnout Inventory` from the 729 teachers who took part in this study. 83,7% of the participants reported that they willingly chose the field of teaching; 46,2% of them reported that they feel stressed out while going to work. The likelihood of those who have worked at the same school between 1-5 years to choose the same profession again (56,1) if given another chance is higher than those who have worked for 5 or more years. Single teachers, teachers who make medıum level a month, those who have worked at the same school for 1-5 years, those who haven't had absenteeism in the last 2 years, those considering changing their professions and those who feel physical tension at work have higher rates of a sense of job satisfaction compared to other teachers. In the burnout scale, the statement `I feel like I am treating the people I meet as if they are inanimate objects by the nature of my job.` got the highest average by being confirmed by the majority of teachers. In the job satisfaction scale, most of the teachers answered positively tothe question `Do you attend seminars or conferences to contribute to your Professional development?` The study concludes that as the teachers' job satisfaction level increases, the burnout level decreases and that the burnout level is low and the satisfaction level is high.Keywords: Primary School, Class Teacher, Job Satisfaction, Burnout Syndrome
Collections