Tüketiciyi Koruma Yasasına göre satıcının satılanın ayıbından dolayı sorumluluğu
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Bu çalışmanın konusu, Tüketiciyi Korumu Yasasına göre, `Satıcının Satılan Malın Ayıbından Dolayı Sorumluluğu`dur. Ayıplı mal satımına ilişkin genel düzenlemeler, Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunun yasalaşmasından önce de mevcuttu. Bu düzenlemeler Borçlar Kanununda ve Ticaret Kanununda yer almıştı. 8 Eylül 1995 tarihinde yürürlüğe giren 4077 sayılı Tüketiciyi Koruma hakkında Yasanın 4 'üncü maddesi,birçok açıdan tüketiciyi daha etkin korumaya yönelik hükümler getirdi. Bu hükümlerle, ayıba karşı sorumlu olma hali, bedel karşılığı tüketicilere mal ve hizmet sunmaya yönelik hükümler getirdi. Bu hükümlerle, ayıba karşı sorumlu olma hali, bedel karşılığı tüketicilere mal ve hizmet sunmaya yönelik her türlü sözleşmede geçerli olacak biçimde yeniden düzenlendi (TKHK md.2-4/I-IV). Borçlar Kanununda yer alan ayıba karşı sorumluluğun koşullan,alıcılar lehine kolaylaştırıldı. Ek olarak bazı olanaklar getirildi. Hepsinin önemlisi,Tüketici Koruma hakkında Yasa hükümleri emredici olup, tarafların bu hükümlerin aksine sözleşme yapmaları olanağı yoktur. Bu husus, Tüketiciyi Koruma Yasasının genel düzenlemesinden ve yasanın 4'üncü maddesinde kullanılan ifadelerden çıkmaktadır. Bizi bu çalışmayı yapmaya iten de, yeni bir yasa olan Tüketiciyi Koruma Yasasının, tüketicinin aldığı mal ya da hizmetin ayıplı çıkması durumunda, tüketiciye ne gibi haklar verdiği konusunda aydınlatmaktır. Yasa,`tüketici`yi, tüketici sözleşmelerinde koruyan hükümler getirmektedir. Tüketici bedelini ödediği mal yada hizmetin ayıplı çıkması durumunda; ne kadar sürede malı muayene edip ihbarda bulunabilir; ayıplı malı misliyle değiştirilebilir mi, sözleşmeyi feshetme hakkına sahip midir,ayıplı malı misliyle değiştirebilir mi, bedelini geri alabilir mi, malın onarımım isteyebilir mi, satıcıdan tazminat alabilme hakkı var mıdır? Tüketicinin aldığı mal hizmetin ayıplı çıkması durumunda kimler sorumlu olacaktır? Tüketiciler Yasasıyla bu sorumlu kişilerin sayısı arttırılmıştır. Satıcı, üretici, acente,ithalatçı sorumlular arasında yer almıştır. Bu da yasanın tüketiciler açısından getirdiği bir başka olumlu yandır. Tüketici durumunda bulunan kişi,yabancılık unsuru taşıyorsa, bu yasadan yararlanabilir mi? Tüm bunlar bu çalışmada irdelenmiştir, IjC itoEKÖĞRİTlM I DOKÜMANTASYON MERKSM SUMMARY The main subject in this thesese is the seller responsibility due to the defect of the sold good. The general arrangments about the selling the defecting goods had been seen in The Consumer Law and belonged to The Law of Obligation and Trade Law. But these specific orders were just applied in the selling contract. It wasn't possible to protect the consumers except this contract.. The seller wasn't responsible if not some certain conditions exsits. These orders weren't efficent for protecting the consumers. More sellers had easily realised from the responsibilities against the consumers who were in big difficulty. They prepared the contract according to their usefulness. This new Consumer Law has brought efficient rules for the benefit of the consumers. The most important thing of the law, to bring the certain orders about any situation exists during the shopping. In this study, we tried to show the right way to the consumers who are in trouble, This law aims to preserve the people who bought the good and had some problems. In case the good which was,bought was defect, this law also tells the consumer what to do, how to go, where to go, This law also extents the responsibility between all the seller including, producers, retailers and whosela distributors. We studied a special case in this theses, if a foreigner bought a good in Turkey and it became defect, we found out that he has the same rights as the Turkish consumers.
Collections