Otomotiv yan sanayi firmasında optimum emniyet stoğu belirleme modeli
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Son dönemlerde rekabet şirketler arası olmaktan tedarik zincirleri arasındaki rekabete dönüşmüştür. Müşteri servis seviyesi, maliyetle birlikte en önemli performans ölçütleri arasındadır. Tedarik zincirindeki maliyetin büyük kısmını da stok maliyetleri oluşturmaktadır. O nedenle tedarik zinciri üzerindeki tüm şirketler mümkün olduğunca ortak planlama yaparak ve işbirliğini arttırarak ortak stok kararları vermelidir. Ancak işbirliği düzeyinin düşük olduğu tedarik zincirlerinde, maliyetin düşürülebilmesi için emniyet stoğu düzeylerinin müşteri hizmet düzeyi ve maliyetler göz önünde tutularak bilimsel yöntemlerle belirlenmesi gereklidir.Literatürde ürün emniyet stoğunun hesaplanmasında genel olarak, belirlenmiş bir müşteri hizmet düzeyi için, müşteri taleplerinin ortalaması ve standart sapmaları kullanılmaktadır. Gelen siparişlerin ise doğrudan stoktan karşılanması hedeflenmektedir. Siparişlerin doğrudan stoktan karşılanmasının gerekmediği ve belirli bir üretim süresinin tanımlanmış olduğu sözleşmelerde, üreticinin kapasitesinin uygun olması durumunda emniyet stoğu tutmaksızın da siparişlerin karşılanması mümkün olmaktadır. Bu tür sözleşmelerde ise tanımlanmış üretim süresi içerisindeki sipariş miktar değişikliklerini karşılayacak bir emniyet stoğuna ihtiyaç duyulacaktır. Bu çalışmada, müşterinin teslim tarihinin hemen öncesindeki sipariş miktar değişimlerini dikkate alarak emniyet stok hesabı yapan bir yöntem önerilmektedir. Amaç olarak, en uygun müşteri hizmet düzeyi ve stok seviyesi kombinasyonunun sağlanması hedeflenmektedir. Yöntem, otomotiv sektöründe faaliyet gösteren 24 müşterisi bulunan, 1203 kadar ürün çeşidi bulunan bir işletmede 2016 ve 2017 yılı verileri kullanılarak uygulanmış ve müşterilerin farklı davranışları ve malzemelere ait satış ciroları esas alınarak emniyet stok düzeylerine yönelik politikalar oluşturulmuştur. Ayrıca şirketin müşterileri ile olan sipariş değişikliği konusundaki ilişkilerini düzenlemesine destek olacak bulgulara ulaşılmaktadır. Recently competition has changed from between companies to between supply chains. Customer service level and cost are most important performance indicators. Stock costs has the highest rate in supply chain costs. Therefore all the companies in one supply chain has to focus on more common planning and increasing cooperation. In supply chains which has low cooperation, companies has to define scientific methods for safety stock level to decrease stock costs keep customer service level.In literature, customer demand average and standart deviation used for product safety stock calculations to keep customer service level. It is aimed to provide all demand directly from stock. In contracts where orders are not necessarily directly covered and a certain production period is defined, it is possible to meet the orders without keeping the safety stock in case the capacity of the manufacturer is appropriate. Such contracts will require a safety stock to meet the demand fluctuations within the defined production period.In this study a method of making safety stock was proposed which considers customers demand changes immediately before the delivery date of the customer. The aim is to provide the optimal combination of customer service level and stock level. The method was implemented for a company, operating in the automotive industry with up to 1203 types of products. Findings that will help the company to regulate relationships with customers regarding order changes are also available.
Collections