4811 sayılı vergi barışı yasası`nın mali açıdan değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Af kurumu vergi hukuku alanında da mevcuttur. Gelismekte olan ülkelerin vergiyönetimlerince basvurulan yaygın bir biçimde kullanılan önemli bir araç halinegelmistir.Kamu hukukuna ait bir yetki olan ?af? ceza kanunlarında ayrıntılı bir sekildetanımlandıgı halde ?mali af? ya da vergi affı kavramı ne ceza hukukunda ne de vergihukukunda açıkça tanımlanmamıstır. Mali af uygulamaları gerek anayasa hukuku,gerekse ceza hukuku ve vergi hukuku alanında tartısılan önemli konulardan biridir.`Mali Af' kavramını, vergi kanunlarına aykırı hareket edenlere karsı uygulananyaptırımların ortadan kaldırılması seklinde tanımlayabiliriz.`Vergi Affı', vergi kanunlarına uygun olarak tarh edilmis vergilerin belli süreleriçinde ödenmesi kaydı ile bunlara iliskin cezaların veya gecikme zamlarının tamamınınveya bir kısmının tahsilinden vazgeçilmesidir.1960 yılından sonra çıkarılan siyasi af yasaları içerisinde mali aflar birkaç maddeile yer almıstır. 1980 li yıllardan sonra ise sadece mali konularda af kanunlarıçıkarılmıstır. Vergi affı ülkemizde özellikle ekonomik kriz dönemlerinde süreklitartısılmıs, vergi af yasaları son yıllarda artan ölçülerde uygulanmıstır.Cumhuriyet tarihi boyunca 28 adet vergi affı yasası çıkarılmıstır. Budüzenlemelerin gerekçeleri degerlendirildiginde 1960 ve 1970 li yıllarda çıkarılan vergiaf yasalarında siyasi unsurlar agır basmıs, 1980 li yıllarda çıkarılan vergi af yasalarındaise teknik ve ekonomik unsurlar önem kazanmıstır.Vergi Affı, Adalet ve Esitlik ilkesine ters düsmesi ve ceza politikasının amacınısaptırması açısından sakıncalı olmakla birlikte olaganüstü dönemlerde bir zorunlulukolarak görülmüstür. Vergi kanunlarının karısık olması ve vergi idaresinin denetimeksikligi gibi olumsuzluklar affa taraftar olanların görüslerini desteklemektedir. Amnesty having placed in Tax Law, too, has become a common tool used by taxadministrations of developing countries.Being an authority owned by Public Law `amnesty? is defined in a detailed way incriminal statute. However, fiscal or tax amnesty concept is not defined clearly neither inCriminal Law nor in Tax Law. Tax Amnesty implementations are crucial subjectsdiscussed by both Constitutional Law, Criminal Law and Tax Law. Fiscal Amnesty canbe defined as removing the sanctions applied to the ones behaving against the PublicIncome Laws.Tax Amnesty is giving up collections of penalties or late fees totally/partially onlyif taxes have been paid in accordance with Tax Law in specific time periods.Fiscal amnesties have taken place in political amnesty laws issued after 1960 witha few paragraphs. After 1980s only amnesties in fiscal areas are legislated. Tax amnestyhas been discussed a lot in Turkey especially during economical crises. Tax amnestylaws have been applied with an increase in quality and scope recently.Throughout Republic history there have been 28 tax amnesty laws issued.Evaluating the origins of these amnesties, tax amnesty laws issued in 1960s and 1970sare mostly related with political issues, whereas the ones issued in 1980s are affected bytechnical and economical factors.Even though tax amnesty is thought to be threatening for principle of justice andequality mostly, it was inevitable in case of extraordinary situations/terms. Thecomplexity of legislation and deficiency in auditing of tax administration uphold theideas of amnesty supporters.
Collections