Darıca-Bayramoğlu Atıksu Tüneli mühendislik jeolojisi özelliklerinin tünel delme makinesi (TBM) seçimine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Yerleşim alanlarındaki kanalizasyon ve atık suların arıtma tesislerine tünel türü yeraltı iletim hatları ile aktarılması günümüzde işletme, bakım ve onarım giderleri açsından en ekonomik seçeneklerdendir. Bu kapsamda Kocaeli Büyükşehir Belediyesi, İzmit Su ve Kanalizasyon İdaresi (İSU) Genel Müdürlüğü'nün Gebze güneyi, Eskihisar ve Darıca yerleşimleri kanalizasyon ve atık suyunun yapılacak tünelle Bayramoğlu kolektörüne aktarılması hem morfolojik yükselti hem de yerleşim yoğunluğu açısından öne çıkan en ekonomik yöntem olarak belirlenmiştir. Bu amaçla tespit edilen güzergâhın jeoloji ve mühendislik jeolojisi modeli, arazi ve sondaj çalışmaları ile belirlenerek jeolojik birimlerin yanal ve düşey değişimleri araştırılmıştır. Tüm sondaj verileri, arazi deneyleri ve sondajlardan alınan numuneler üzerinde yapılan laboratuvar deney sonuçlarına göre tünel güzergâhının mühendislik jeolojisi modeli tanımlanmıştır. Tünel güzergâhı boyunca geçilecek jeolojik birimlerin kaya kütle sınıfı (RMR) değeri örtü birimler hariç Orta Kaya ve Zayıf Kaya, fay olarak belirlenen zonlar Çok Zayıf Kaya sınıfı olarak hesaplanmıştır. Güzergah boyunca geçilen birimlerin mekanik, fiziksel, petrografik, mineralojik özellikleri tüm ayrıntılarıyla saptanmıştır. Yine alınan numuneler üzerinde Cerchar aşındırıcılık deneyleri yaptırılarak birimlerin teknolojik özellikleri tanımlanmış TBM (Tünel Delme Makinası) seçimi, disk keski sarfiyatı ile kazı koşulları belirlenerek yaklaşık iş bitim süresi hesaplanmıştır. Saha da yapılan TBM çalışmalarına ait makine performans verileri değerlendirilmiş, imalat öncesi yapılan hesaplamalarla arazide yapılan çalışmaların tatil günleri, makine arızaları, döküm sahasında oluşan mevsimsel ve idari zaman kayıpları haricinde benzerlik gösterdiği tesbit edilmiştir. Transportation of sewerage and wastewater in the residential areas to the treatment plants through tunnel type underground transmission lines is the most economical option in terms of operation, maintenance and repair costs. In this context, transportation of Izmit Water and Sewerage Administration (İSU) General Directorate of Kocaeli Metropolitan Municipality of Gebze, Eskihisar and Darica areas to sewer and waste water collector tunnel lines of Bayramoğlu has been determined as the most economical method in terms of both morphological elevation and population density.The geological and engineering geology model of the route determined for this purpose was investigated by lateral and vertical changes of geological units using field and drilling data. The engineering geology model of the tunnel route is defined according to the results of all the drilling data, field tests and laboratory tests on the samples taken from the drilling. Poor and fair rocks except for the cover units of the rock mass class (RMR) of the geological units to be passed along the tunnel route and the zones determined as fault are calculated as poor class. The mechanical, physical, petrographic and mineralogical characteristics of the units passing along the route have been determined in detail. Again Cerchar abrasion tests were carried out on the samples taken and the TBM (Tunnel Boring Machine) selection with the technological characteristics of the units was determined, the excavation conditions with disk cutterconsumption were determined and the project completion time was calculated. The machine performance data of the TBM studies conducted in the field were evaluated and it was determined that the work done in the field with the predictions made before the tunnel excavation showed similar except for holiday days, machine failures, seasonal and administrative time losses in the casting process.
Collections