Endüstride artırılmış gerçeklik uygulamalarıve insan-bilgisayar etkileşimi perspektifindendeğerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bilişim teknolojilerinin hızlı gelişimiyle birlikte ortaya çıkan yeni teknolojiler, yaşamtarzlarımızı ve iş yapma yöntemlerimizi değiştirmektedirler. Bu teknolojilerden birisiolan akıllı gözlükler, Endüstri 4.0'ın bileşenlerinden olan Artırılmış Gerçeklik (AG)uygulamaları için mükemmel bir ortam sunmaları nedeniyle yakın gelecektehayatımızın vazgeçilmez bir parçası olacaktır. Halihazırda endüstri kuruluşlarında AGteknolojisinden yararlanılarak iş süreçlerinin daha verimli hale getirilmesi üzerineçalışılmaktadır ve bakım, onarım, montaj, süreç izleme, uzaktan etkileşim, vb.alanlarda geliştirilmiş AG uygulamaları bulunmaktadır. Ancak yeni ortaya çıkan herteknoloji gibi AG teknolojisi de aşılması gereken birtakım problemleri beraberindegetirmiştir. AG teknolojilerinin insanlarla olan etkileşimlerinin iyileştirilmesigerekliliği söz konusu problemlerden birisidir. Bu nedenle çalışmada öncelikle AGteknolojilerinin endüstriyel uygulamaları konusunda yapılmış İnsan-BilgisayarEtkileşimi (İBE) araştırmaları incelenmiş; literatürde yer alan araştırmalardanfaydalanılarak bu çalışmada geliştirilecek AG uygulamasının değerlendirilmesi içinsezgisel kriterler önerilmiştir. Montaj ve bakım süreçlerine olan benzerliği ve kullanıcıtestleri için yeterince gönüllü katılımcıya ulaşılabilmesi gibi avantajları nedeniylemasaüstü bilgisayar donanım bileşenlerinin montaj süreci AG uygulaması halinegetirilmiş ve geliştirilen uygulama İBE değerlendirme yöntemleri ile test edilmiştir.Akıllı gözlük üzerinde çalışacak şekilde geliştirilen uygulamanın öncelikle uzmanlartarafından değerlendirilmesi sağlanmış ve uzmanların önerileri dikkate alınarak AGuygulaması iyileştirilmiştir. Akabinde kullanıcı testleri ile tekrar kullanılabilirlikproblemleri tespit edilmiş; akıllı gözlükler üzerinde çalışacak AG uygulamaları içingeliştirilen sezgisel kriterler güncellenmiştir. Ayrıca deneyimli ve deneyimsizkullanıcı gruplarıyla yapılan deneyler sonucunda, akıllı gözlük üzerinde çalışan AGuygulamasını kullanan deneyimsiz katılımcıların başarı oranının deneyimlikatılımcılara çok yakın olduğu görülmüştür. Ancak, AG uygulamalarından üstdüzeyde fayda sağlanabilmesi için İBE disiplininden uygulamalarının geliştirilmesisürecinde yararlanılması gerektiği tespit edilmiştir. New technologies emerging due to the rapid development of information technologieschange our ways of doing business and our life. Smart glasses, which is one ofemerging technologies, will become an indispensable part of our lives in the nearfuture since they provide the perfect medium for Augmented Reality (AR)applications, which are one of the components of the Industry 4.0. Currently; there iswork going on in industrial establishments for making the business processes moreefficient by using the AR technology and there are AR applications developed in thefields of maintenance, repair, assembly, process monitoring, remote interaction, etc...However, as with any emerging technology, AR technology has brought along someproblems that need to be overcome. The necessity of improving AR technologies'interactions with people is one of these prevailing problems. Therefore, primarily theresearch conducted on Human-Computer Interaction (HCI) on the industrialapplications of AR technologies was examined in the study; then by utilizing theresearch in the literature, the intuitive criteria to evaluate the AR application that willbe developed in this study were proposed. The assembly process of desktop computerhardware components was developed as an AR application due to the advantages suchas its similarity to assembly and maintenance processes as well as having access toadequate number of voluntary users for testing and the developed application wastested with HCI evaluation methods. The application, which was developed to workon the smart glasses, was first evaluated by the experts and then the AR applicationwas improved considering the recommendations of the experts. Afterwards, reusabilityproblems were detected with user tests; and then the heuristic criteriadeveloped for AR applications working on smart glasses, have been updated. Inaddition; as a result of the experiments conducted on experienced and inexperienceduser groups, it was determined that the success rate of the inexperienced participantsusing AR applications was very close to that of the experienced participants. However,it was determined that the HCI discipline should be utilized during the process ofapplication development in order to get maximum efficacy from AR applications.
Collections