Yeni Türk gerçekçiliği ve Nedim Günsür
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Çağdaş Türk resmi içersinde, batılı üsluplar etkisiyle giden sanat anlayışına karşı 1940'larda ortaya çıkan ?Toplumsal Gerçekçilik? akımı, günümüze kadar toplumsal ve sanatsal gelişmeler sonucunda çeşitli aşamalardan geçmiştir.1940'lardan önce toplumsal olarak değerlendirilebilecek sanat kaygıları, yeni Türkiye Cumhuriyeti'nin bilinciyle gerçekleşmiş, Kurtuluş Savaşı ve getirimlerini konu alan görüntülerdir. Çağdaşlarının arasında yerel sanat kaygılarını ilk fark edenlerden Turgut Zaim'in ardından, ilk kez bir grup eğilimi olarak ?Yeniler Grubu? ile ortaya çıkan ?Toplumsal Gerçekçilik?, sonraları bireysel sanatçı çalışmaları ile devam etmiştir. Bu açıdan incelenmesi gereken önemli sanatçılardan birisi Nedim Günsür'dür.Figür ressamı olarak nitelenebilecek Nedim Günsür, Madenciler dizisiyle başlayarak, hem içeriksel hem de biçimsel noktada, ele aldığı konuları içselleştirip anlatımına uygun bir yetkinliğe ulaştırabilen nadir sanatçılardandır.Bu çalışma Toplumsal Gerçekçilik bağlamında Nedim Günsür'ü inceleyecektir. Sanatçıyı daha iyi anlamlandırmak için, yaşamı ve eğitimi, aynı zamanda uzun süre faaliyet gösterdiği On'lar Grubu ele alınmıştır. Ardından Günsür'ün sanatsal yönelimi; figür ve organik bağ; içsel devinim ve derinlik uygulamaları açısından incelenmiştir. Resimleri ise konularına göre gruplandırılmış ve yorumlanmıştır.Anahtar Kelimeler:Toplumsal Gerçekçilik, On'lar Grubu, Nedim Günsür, Figüratif Sanat, Naif Sanat In the Contemporary Turkish Painting, Social Realism Movement, which emerged in 1940s against artistic tendency influenced western styles, passed through various levels with the result of social and artistic developments.Some artistic concerns which can be considered as social before 1940s, were images on Turkish War of Indepedence and its gainings and these images had been done with a conciousness of new Republic of Turkey. After Turgut Zaim, who was one of the first artists whom they realized the local artistic concerns among his contemporaries, Social Realism, as a movement tendency, can be seen in ?Yeniler Grubu? for the first time. After that, this tendency went on with individual artists? works. In this context, one of the important artists who must be analyzed is Nedim Günsür.Nedim Günsür who can be qualified as figurative painter, starting from ?Madenciler? series, is one of the unique artists who first internalized the themes they held and then realized them perfectly on the contextual and formal manner.This study will analyze painter Nedim Günsür in the context of Social Realism. To explain the painter well, it was taken on his life, his education and then ?On?lar Grubu? which he was a part of it, firstly. After that, his artistic tendency analyzed from the perspective of figure and organic relation; inner motion and profoundity. His paintings, then, was grouped according to their themes and interpreted.Keywords:Social Realism, On?lar Grubu, Figurative Art, Naive Art, Nedim Günsür
Collections