Cumhuriyet öncesi ve sonrası Türk resim sanatında insan figürünün sanatsal açıdan ele alınış farklılıkları
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
İnsan, çağlar boyu hayatın merkezinde yer alması nedeniyle üzerinde en çok durulan, bilimde ve sanatta sürekli incelenen bir varlık olmuştur her zaman. Belki de onu bu denli önemli kılan ilk özelliği biyolojik yapısı ve sürekli gözle görünür değişimler yaşamasıdır. Yaşadığı çevreye, kültüre, inançlara, toplumlara kısacası yaşamın her anına uyum sağlaması, hayata göre anlamlar yüklenebilmesi, bir çamur gibi yeniden şekillendirilebilen bir yapıya sahip olmasıdır. Bu çalışmamızda konumuz insan bedeni. Hayatın içinde geniş bir yelpazeye sahip olan bu varlığın sanata yansımalarını, gözle görülür değişimlerini, sanatsal anatomisini; kısaca sanatın ona yüklediği tüm anlamları dönemin özelliklerini göz önüne alarak anlatmaya çalışmaktayım.Çizilmiş, boyanmış bir insan bedeninin nasıl işlendiği çalışmamın hareket noktasını oluşturmaktadır. Bu noktada sanatın insan tasvirinde; devamlı değişen, şekillenen, dönemine göre farklı estetik yorumlar kazanan bir beden göreceğiz. Sanatta insan konusuna tarihi gelişim süreci içerisinde önemli estetik problem gibi bakılmıştır. Ve biz bu estetik problem üzerinde çalışarak burada sanatın hangi sorunlar üzerinde yoğunlaştığını ortaya çıkarmaya çalışacağız. Özellikle kültürel değişimi üzerinde durulacak ve insan bedeninin hangi tarihi süreçte hangi anlamlara büründüğü değerlendirilecektir.Figür üzerinde yoğunlaşan sanatçılar ele alınarak hazırlanan bu çalışma ile sanatçının kendi zihnindeki imgeleri nasıl vücuda getirip izleyiciye anlattığı üzerinde durulacak ve hepsinin ortak noktası olan insan figürü incelenecektir.Anahtar Kelimeler: Türk Resmi, İnsan Figürü, Sanayi-i Nefise Mektebi, Çallı Kuşağı, Sanatsal Anatomi As human being is located in the centre of life; they are the most investigated and interpreted creatures in science and art for ages. The secret of their importance may be hidden in their biological structure and in visible changes they display.Or the reason of their importance may be their capability to orient themselves to their living environment culture and belief ; their suitability to take shape like clay. In this study; our subject is human body.I try to express the existence which has a wide spectrum in lide with the reflection of it to the art , its visible changes and its artistic anatomy.The process of drew and painted human body is the starting point of the work.In this point from the descriptive perspective of human ; we will see a body that changes still ,that takes shape and that gains different aesthetic comments in time.Human is regarded as an aesthetic problem in the historical evolution of art.We will try to put forth the problems which art concentrated on.Specifically the cultural change will be given point to and the meaning of human being through the years will be evaluated.With this study in which the artists who focused on figure are went around it is explained how they integrated the simulacrum in their minds to body and human figure which is common to all of those approaches is observed.Key Words: Turkish painting, Human figure, Sanayi-i Nefise Mektebi, Çallı generation, Artistic anatomy
Collections