Çoktan seçmeli sınav sistematiğinin metin dilbilimsel çözümlenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Metin dilbilimi 19. yüzyıl başlarında gelişme gösteren, dilbiliminin genç ve yeni bir koludur. Dilbilimciler metin dilbiliminin temelini oluşturan yapısalcılığın bir felsefe öğretisi, bir dünya görüşü, bir moda, bir eleştiri kuramı değil de bir araştırma, bir çözümleme yöntemi olduğu konusunda hem fikirdir. Metin dilbiliminin bu yönü öğrenci odaklı bir Türkçe öğretimine ve dil yaratıcılığına olanak sağlamaktadır. Ana dili öğretimindeki temel amaçlardan biri bireyin iletişim yetisini en üst noktaya taşımak iken, bir diğeri problemi oluşturabilecek ve aynı zamanda çözebilecek bir bilişsel yapı oluşturmaktır. Kanaatimize göre dil öğretimi salt bilgi aktarımı yerine, düşünme yeteneğini geliştirici bir yöntemle yapılmalıdır.Bu çalışmada metin dilbilimsel bağdaşıklık ve tutarlılık üzerinden Rumbalhert'in ?Etkileşimsel Modeli?ne uygun olarak bir çözümleme tekniği oluşturulmuş, teknik ALES-Türkçe sorularına uygulanmıştır. Bu çalışmayla öğrencinin sözel yetenek sorularında dört dilsel becerisini (algılama, uslamlama, yorumlama ve yargılama) bir arada kazanması ve analiz yeteneğini kullanması amaçlanmıştır.Anahtar Kelimeler: Metin dilbilimi, metin dilbilimsel bağdaşıklık ve tutarlılık, ALES- Türkçe soruları. Text linguistics as a new branch of linguistics developed at the beginnings of the 19th century.Linguists are agreed on the idea that structuralism, which is the core of text linguistics, is a philosophical discipline, a conception of the world, a trend, an analysis and investigation method, not a critical theory These features of the text linguistics prompts to student-oriented Turkish education and enhances lingustics creativity. One of the primary objectives of native language education is to improve the communication skills of the individual to the uppermost level while another primary objective is to build a cognitive structure which can both create and solve any question. In our opinion, language education should be carried out on the base of a method which triggers the thinking ability instead of pure information transfer.In this study, it is tried to develop a analysis method on the base of text linguistic features, coherence and cohesion, regarding Rumbalhert?s ?Innovative Model?. This method is applied to ALES-Turkish questions. With this study, it is aimed to help students the use language skills which are perception, reasoning, interpretation and judgement in verbal language questions actively and use their analyse abilities in a creative sense.Keywords: Text Linguistics, coherence and cohesion, ALES- Turkish questions.
Collections