Entegre eğitime katılan ve katılmayan engelli çocukların kardeş ilişkilerinin anne ve kardeş algılarına göre değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada normal gelişim gösteren çocukların entegre eğitime katılan ve katılmayan zihinsel engelli kardeşlerine ilişkin yaşadıkları problemlerin belirlenmesi, bu çocukların engelli kardeşleriyle olan ilişkilerini hem kendilerinin hem de annelerinin değerlendirmesi amacıyla yapılmıştır.Araştırmaya Edirne İl Merkezi Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı resmi ilköğretim okullarına devam eden birinci kademedeki 30 zihinsel engelli çocuğun, 9-18 yaşlar arasındaki normal gelişim gösteren kardeşleri ve anneleri olmak üzere 60 ve karşılaştırma grubu olarak entegre eğitime katılmayan Edirne il merkezinde bulunan MEB' na bağlı resmi ve özel özel eğitim kurumlarına devam eden, benzer yaş ve özellikteki 30 zihinsel engelli çocuğun kardeşleri ve anneleri olmak üzere 60, toplam 120 birey dahil edilmiştir.Araştırmada, Taylor (1974) tarafından geliştirilen ve Mc Hale ve arkadaşları (1986) tarafından tekrar gözden geçirilen, Ahmetoğlu ve Aral (2004) tarafından Türkçe'ye çevrilerek, geçerlik ve güvenirlik çalışması yapılan Kardeş Problemleri Anketi, Schaeffer- Edgerton (1979) tarafından geliştirilen ve Mc Hale ve arkadaşları (1986) tarafından tekrar gözden geçirilen Ahmetoğlu ve Aral (2004) tarafından Türkçe' ye çevrilerek, geçerlik ve güvenirlik çalışması yapılan Schaeffer Kardeş Davranışı Değerlendirme Ölçeği'nin kardeş ve anne formu ile engelli çocuk ve aile bireyleri hakkındaki bazı genel bilgileri elde etmek amacıyla da araştırmacı tarafından hazırlanan Genel Bilgi Formu kullanılmıştır.Araştırmaya dahil edilen normal gelişim gösteren kardeşlerin engelli kardeşlerinin entegre eğitim alıp almama durumlarına göre Kardeş Problemleri Anketinden aldıkları puan ortalamaları ve Schaeffer Kardeş Davranışı Değerlendirme Ölçeği'nin tüm boyutlarından aldıkları puan ortalamalarında kardeş ve anne algılamaları arasındaki farklılığın anlamlı olduğu (p<0.01) tespit edilmiştir.2009, 139 sayfaANAHTAR KELİMELER: Entegre Eğitim, Aile, zihinsel engel, kardeşler, kardeşler arası ilişkiler, özel eğitim. This study aims at determination of problems of children with normal development related with their mentally handicapped siblings in integration education and not, relations of said children with their handicapped siblings in terms of the perception of both the mothers and the siblings.The study included a total of 120 individuals 60 people from each group, consisting of 30 mentally handicapped children, attend the first grade study out formal primary school dependent to the ministery of Education in Edirne city center, these handicapped children?s siblings with normal mentally developped whose open are between 9 and 18 and their mothers with in comparison? s group consists of 30 mentally handicapped children in similar ages and have similar properties who attend formal and special education? s associations dependent to the ministry of Education, not integration in Edirne? s city center with their siblings and mother.In this study the sibling problems questionnaire, which developed by Taylor (1974) and studied on again by Mc. Hale and his friends (1986), translated into Turkish by Ahmetoğlu and Aral (2004) in order to provide reliability and validity, and sibling and mother form from Schaeffer Sibling Behaviour Rating Scale, which developed by Schaeffer and Edgerton (1979), studied on again by Mc. Hale and his friends (1986), translated into Turkish by Ahmetoğlu and Aral to provide validity and reliability, and General Information form developed by the author in order to get some general information about the mentally handicapped children, their family members are used.It is determined that the difference between the avarage points that the mentally normal developped siblings get acconding to their mentally handicapped siblings have integration education or not, is meaningful (p<0.01).It is determined that the difference between mother? s and siblings scarlet in points average from Schaeffer Sibling Behaviour Rating Scale? s whole dimensions that mentally normal developped children who are studied with this research get according to their mentally handicapped siblings have integration education or not, is meaningful ( p<0.01).2009, 139 pages.Key Words: Integration education, family, mental retardation, sibling, sibling relationships, special education.
Collections