Show simple item record

dc.contributor.advisorKılıç, İsmail
dc.contributor.authorÜnal, Tuğba
dc.date.accessioned2020-12-29T12:50:39Z
dc.date.available2020-12-29T12:50:39Z
dc.date.submitted2011
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/414291
dc.description.abstractİnsanlar günlük yaşamlarında her an fen olaylarıyla karşı karşıyadırlar. Doğayı ve evreni anlamak günlük yaşamlarında karşılaştıkları problemlere bilimsel çözümler üretebilmek için fen bilgisine ihtiyaç duyarlar. Bu araştırma, hayatımızın her aşamasında karşımıza çıkan, doğanın ve yaşamın temel unsuru olan, fen olaylarının insanlar tarafından ne derece bilindiğini ve insanların fen olaylarını günlük hayata ne kadar yansıtabildiğini tespit etmeyi amaçlamaktadır.Araştırmada nicel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırma verilerinin toplanması sürecinde, araştırmacı tarafından geliştirilmiş olan ?Demografik Bilgiler Anketi? ve ?Günlük Yaşamdaki Bazı Fen Olaylarına Bilgi Temelli Yaklaşım Ölçeği? kullanılmıştır. Anket ve ölçekler Edirne il merkezinde yaşayan toplam 313 kişiye uygulanmıştır.Araştırma sonuçlarına göre; katılımcıların bilimsel bilgiyi günlük hayatla ilişkilendirme düzeyleri, izledikleri televizyon programları ve bilimsel bilgileri edinme kaynakları açısından anlamlı bir farklılık göstermektedir. Televizyonda bilim ve teknoloji içerikli programlar izleyenler ile bilimsel bilgileri internetten öğrenenler diğer katılımcılara göre bilimsel bilgileri günlük hayatta kullanma konusunda daha başarılıdırlar.Anahtar Kelimeler: Fen Eğitimi, Günlük Yaşam, Bilimsel Bilgi, Fen Okuryazarlığı
dc.description.abstractPeople come face to face with certain science phebomenon in their daily life. People need science information to understand the nature and universe and to produce scientific solutions for the problems in their daily life. This investigation aims to detarmine how much people know science phenomenon that they come face to face in their daily life and which is the main point of the nature and life.The quantitative method in was used in this research. In the period of collecting data, ?Demographic Information Questionnaire? and ?Information-based Approach Scale to Certain Science Phenomenon in Daily Life? have been used. The questionnaire and the scales was applied to 313 persons living in the centre of Edirne city.According to the results of the research, the participators level of connecting the scientific information with daily life has shown meaning differences at the view point of television programmes and science bibliography. The participators who watch science and technology based programmes on TV are more successful than the other participators in the research on using scientific informations in daily life.Key Words : Science Education, Daily Life, Scientific Information, Science Literacyen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleGünlük yaşamdaki bazı fen olaylarına bilgi temelli yaklaşım düzeylerinin bazı toplumsal değişkenler açısından incelenmesi (Edirne ili örneği)
dc.title.alternativeThe investigation of the levels of information based approach according to certain social variabilities to certain science phenomena in daily life
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentİlköğretim Anabilim Dalı
dc.subject.ytmCurrent events
dc.subject.ytmEducation
dc.subject.ytmScience education
dc.subject.ytmScientific literacy
dc.subject.ytmScientific information
dc.subject.ytmEdirne
dc.subject.ytmDaily life
dc.identifier.yokid394359
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityTRAKYA ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid320982
dc.description.pages94
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess