Show simple item record

dc.contributor.advisorGünay, Nesrin
dc.contributor.authorBektaş, Seda
dc.date.accessioned2020-12-29T12:50:27Z
dc.date.available2020-12-29T12:50:27Z
dc.date.submitted2011
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/414251
dc.description.abstractBu araştırmanın amacı, ses temelli cümle yöntemine ilişkin birinci sınıf öğretmenlerinin algıları ve bu algıların; cinsiyet, yaş, mesleki kıdem ve mezun olunan okul türüne göre nasıl farklılık gösterdiğini ortaya koymaktır.Araştırma Edirne merkezde yer alan 3 özel 40 resmi ilköğretim okulunda görev yapan 70 ilköğretim birinci sınıf öğretmeni üzerinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın verileri Ses Temelli Cümle Yöntemine İlişkin Algı Ölçeği ile toplanmıştır. Araştırma verilerinin analizinde ortalama, standart sapma, frekans, yüzde, t-testi, faktör analizi kullanılmıştır.Araştırmanın sonucunda öğretmenlerin ses temelli cümle yöntemine ilişkin görüşleri olumlu boyut, bitişik eğik yazı boyutu ve öğrenme boyutunda en yüksek ortalamalara sahiptir. Buna karşılık öğretmenlerin görüşleri olumlu boyut, bitişik eğik yazı boyutu ve öğretmen boyutlarında en düşük ortalamalara sahiptir.Araştırma sonucunda cinsiyet değişkenine göre öğretmenlerin ses temelli cümle yöntemi ile ilgili algılarında farklılık bulunmamaktadır. Fakat yaş, mesleki kıdem ve mezun olunan okul türü değişkenlerinde farklılık bulunmaktadır.
dc.description.abstractThe purpose of this research is to study teachers perceptions? about phonetic based method and the relationship between their perceptions and age, gender, duration of experience, graduated school.The research was conducted across 3 private and 40 public primary schools and on 70 teachers working in those schools. The data of the research were collected through Perception About Bhonetic Based Method Scale. Aritmetic mean, Standard deviation, frequancy, percentage, t-test, analysis of variance, lsd test were employed to analyze the data of the research.The research has discerned that teachers? perceptions about phonetic based method significantly in terms of age, graduated schools, duration of experience.As a result, teachers' views on the positive dimension to the method of phonetic based sentence, adjoining oldstyle writing and dimension of learning has the highest averages. However, teachers positive comments on the size, iadjoining oldstyle writing and dimensions of the teacher has the lowest averages.According to the variable of the study of gender differences in teachers' perceptions of phonetic based method, there is no disparity. However, age, professional seniority and has graduated in the variables of school type.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleSes temelli cümle yöntemine ilişkin öğretmen görüşleri (Edirne ili örneği)
dc.title.alternativeThe views of teachers on the method of phonetic based (Example of Edirne)
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentİlköğretim Anabilim Dalı
dc.subject.ytmPrimary education students
dc.subject.ytmPrimary education teachers
dc.subject.ytmReading-writing
dc.subject.ytmReading-writing instruction
dc.subject.ytmTeacher perception
dc.subject.ytmPhonics based sentence method
dc.subject.ytmTeacher opinions
dc.subject.ytmWriting
dc.subject.ytmHand kerchief
dc.subject.ytmPrimary education schools
dc.identifier.yokid400307
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityTRAKYA ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid321020
dc.description.pages129
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess