Otizmli çocukların oyun becerileri ile davranış ve sosyal beceri özelliklerinin karşılaştırılması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZETBu araştırma, otizmli çocukların oyun becerileri ile davranış ve sosyal beceri özeliklerinin karşılaştırılması amacı ile yapılmıştır.Bu araştırma 2011-2012 yılında Edirne, Kırklareli, Tekirdağ il merkez ve ilçelerinde bulunan özel eğitim kurumlarında ve anaokullarında öğrenimine devam eden 6 yaşındaki otizmli, zihinsel engelli ve normal gelişim gösteren 150 çocuğun anne ya da babasının katılımı ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada veri toplama araçları olarak; ?Veli Bilgi Formu'', ?Okulöncesi ve Anaokulu Davranış Ölçeği'' ve ?Oyun Becerileri Değerlendirme Ölçeği'' kullanılmıştır.Araştırma sonucunda oyun becerileri değerlendirme ölçeği toplam puan ortalamaları sonucuna göre normal gelişim gösteren çocukların puan ortalamalarının otizmli ve zihinsel engelli çocukların puan ortalamalarına göre daha yüksek çıktığı ve aradaki bu puan farkının istatiksel açıdan anlamlı olduğu sonucuna ulaşılmıştır [F(2-147)=70,44, p<0.05]. Zihinsel engelli çocukların puan ortalamalarının ise otizmli çocukların puanlarına göre daha yüksek çıktığı fakat bu puan farkının istatiksel açıdan anlamlı olmadığı sonucuna ulaşılmıştır [F(2-147)=70,44, p>0.05].Sosyal beceri ölçeği toplam puan ortalamaları sonucuna göre normal gelişim gösteren çocukların puan ortalamalarının otizmli ve zihinsel engelli çocukların puan ortalamalarına göre daha yüksek çıktığı ve aradaki bu puan farkının istatiksel açıdan anlamlı olduğu sonucuna ulaşılmıştır [F(2-147)=50,57,p<0.05]. Zihinsel engelli çocukların puan ortalamalarının ise otizmli çocukların puanlarına göre daha yüksek çıktığı fakat bu puan farkının istatiksel açıdan anlamlı olmadığı sonucuna ulaşılmıştır [F(2-147)= 50,57,p>0.05].Davranış problemleri ölçeği toplam puan ortalamaları sonucuna göre ise; otizmli ve zihinsel engelli çocukların puan ortalamalarının normal gelişim gösteren çocukların puan ortalamalarından daha yüksek çıktığı ve aradaki bu puan farkının istatiksel açıdan anlamlı olduğu sonucuna ulaşılmıştır [F(2-147)=28,19,p<0.05] . Zihinsel engelli çocukların puan ortalamalarının ise otizmli çocukların puanlarına göre daha yüksek çıktığı fakat bu puan farkının istatiksel açıdan anlamlı olmadığı sonucuna ulaşılmıştır [F(2-147)=28,19,p>0.05] .Anahtar Kelimeler: Otizm, Oyun, Oyun Becerileri, Sosyal Beceriler, Davranı? Problemleri, Zihinsel Engelli Çocuklar ABSTRACTThe purpose of this study is compare game skills of autistic children with their characteristics of social skills and behavioursThis study has been completed with parents of 150 autustic, mentally retarded and normal devoloped children of 6 years old in the department of kindergarden of the private schools which are located in the city centers and districts of Edirne, Kirklareli, Tekirdag between 2011 and 2012. `Parent information form`, ` Preschool and Kindergarten Behavior Scale ` and, `Game Skills Rating Scale ` forms were used in this study to gather information.The results of this study show that there are realtionships amoung game skills, social skills and behaviour problems. Morever, it occured that children with normal development are more adequate than children with autism and mentally retarded according to game skills and social skills and also autistic and mentally retarded children have more behavioral problems than normally developed children.As a result of the study it occured that normally developed children have higher average scores than autistic and mentally retarded children according to the total average score of the game skills rating scale and the difference between these scores is statistically meaningful [F(2-147)=70,44, p<0.05]. It also occured resulted that the average score of mentally retarded children is higher than the average score of autistic children but the difference between these scores is not statistically meaningful [F(2-147)=70,44, p>0.05].Moreover, according to the result of the total average score of social skills scale it is concluded that the average scores of normally developed children is higher than average scores of autistic and mentally retarded children and the difference between these scores is statistically meaningful [F(2-147)=50,57,p<0.05]. Also it was resulted that the average score of the mentally retarded children is higher than the average score of the autistic children but these difference between these scores is not statistically meaningful [F(2-147)= 50,57,p>0.05].It is also concluded that according to the result of the total average score of the behavioural problems scale the average score of the autistic and mentally retarded children is higher than the average score of the normal developed children and the difference between these scores is statistically meaningful [F(2-147)=28,19,p<0.05]. It was also concluded that average scores of t mentally retarded children was higher than average scores of autistic children but the difference between these scores is not statistically meaningful [F(2-147)=28,19,p>0.05].Keywords: Autism, Game, Game Skills, Social Skills, Behavioural Problems,Mentally Retarded Children
Collections