Düzenli olarak yapılan rekreatif etkinliklerin bireylerin uyum düzeylerine etkilerinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Bu araştırma; 8 haftalık düzenli olarak yapılan rekreatif etkinliklerin 14-16 yaş grubu ergenlerin uyum düzeyleri ve akademik başarılarına etkinliklerinin belirlenmesi amacıyla planlanmıştır. Veriler; Mimar Sinan Lisesi 1. sınıf öğrencilerinden gönüllü olarak katılan 18 deney ve 18 kontrol olmak üzere toplam 36 Öğrenciden oluşturulmuştur. Veriler Özgüven (1980) tarafından geliştirilen HKE (Hacettepe Kişilik Envanteri) uygulanarak elde edilmiştir. Öğrencilerin akademik başarılarına ilişkin verilerin okul müdürlüklerinden dönem ortalamaları olarak temin edilmiştir. Ayrıca öğrencilerin sosyo-ekonomik yapılarının belirlenmesi amacıyla 12 sorudan oluşan bir anket uygulanmıştır. Elde edilen veriler SPSS 7.5 paket programına aktarılmış ve bu paket programla tanımlayıcı istatistik, Mann Whitney U ve Kruskal-Wallis Varyans analizi teknikleriyle analiz edilmiştir. Deney grubunun Anti Sosyal Eğilim puanlarında pre ve post test değerleri arasında ve deney ve kontrol gruplarının post test puanlan arasında 0,01 düzeyinde anlamlı farklılık bulunmuştur. Deney grubunun Duygusal Kararlılık puanlarında pre ve post test değerleri arasında, deney kontrol grubunun Psikolojik Belirtiler puanlarında pre test puanları arasında, deney grubunun Sosyal Uyum puanlarında pre ve post test değerleri arasında ve deney ve kontrol gruplarının post test puanları arasında 0,05 düzeyinde anlamlı farklılık bulunmuştur. Deneklerin akademik basan düzeylerinde, istatistiksel anlamlılık olmasa da güz ve bahar yanyılı ortalamalar arasındaki fark dikkate alınarak, olumlu yönde etkilediği sonucuna varılırken diğer parametrelerde anlamlı farklılık bulunmamıştır.Rekreatif etkinliklerin bireylerin Anti Sosyal Eğilim, Duygusal Kararlılık, Psikolojik Belirtiler, Sosyal Uyum düzeylerini etkileyerek akademik eğitimi pozitif yönde etkilediği sonucuna varılmıştır. Anahtar Kelimeler: Uyum, Rekreasyon, Ergenlik. ıı ABSTRACT This study has been planned to determine the effect of a series of 8 week recreative activities on the adjustment levels and academic success of adolescents between 14-16. Data has been collected using a total of 36 students, of which 18 were in the experimental and 18 in the control group, who have voluntarily participated from the 1st class of Mimar Sinan High School. The data was obtained by applying the HPI (Hacettepe Personality Invantory) which was improved by Özgüven (1980). The data of the students' acadamical success was obtained from the head offices as the meas of the term. Moreover an 12 questioned inquiry was applied to the students in order to determine their socioeconomic situations of the students. The collected data were transformed to SPSS 7.5 software and were analysed using complementary statistics, Mann Whitney 4 and Kruskal-Wallis variance analysis techniques. Significant difference (0,01) has been found between the pre-test and post- test scores of anti social trends in the experimental group and between the post- test scores of the experimental and the control groups. Significant difference (0,05) has been found between the pre-test and post-test scores of emotional determination in the experimental group and between the pre-test scores of the experimental and the control groups, the pre-test scores of psychological symptoms in the experimental and the control groups, the pre-test and post-test scores of social adjustment in the experimental group and between the pre-test scores of the experimental and the control groups. Although there is not a statistical significance in informants' academical success level, regarding the difference between the fall and the spring term avarages it is concluded that it affects mpositively whereas a signifying difference has not been found between other parameters. It has been concluded that recreative activities affect the anti social trends, emotional decisiveness, psychological symptoms and social adjustment levels of individuals and positively influence the academic education. Key Words: Adjustment, Recreation, Adolescent. IV
Collections