Olumlu sağlık davranışlarının kazandırılmasında okul sağlığı hemşireliği uygulamaları
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Başlık: Olumlu Sağlık Davranışlarının Kazandırılmasında Okul Sağlığı HemşireliğiUygulamalarıYazar: Kader GürbüzÖZETAraştırma, olumlu sağlık davranışlarının kazandırılmasında okul sağlığı hemşireliğiuygulamalarını değerlendirmek amacıyla yapılmıştır.Kocaeli ilinde Türk Pirelli İlköğretim Okulu'nda 3. 4. ve 5. sınıflarda okuyan tümöğrenciler, örneklem seçimi yapılmaksızın çalışma kapsamına alınmıştır (n: 240).Araştırma, metodolojik bir çalışmadır. Çalışmada olumlu sağlık davranışlarınıkazandırmak üzere Sosyal Bilişsel Teoriye dayalı olarak geliştirilen posterler, Olumlu SağlıkDavranışlarını Keşfetme Programı ve okul sağlığı hemşireliği girişimleri uygulanmıştır. Agrubu (n: 79), B grubu (n: 82) ve C grubu (n: 79) olmak üzere üç girişim grububulunmaktadır. A grubuna sadece poster uygulaması; B grubuna poster ve olumlu sağlıkdavranışlarını keşfetme programı uygulamaları; C grubuna ise tüm okul sağlığı hemşireliğigirişimleri uygulanmıştır. Araştırma verileri, Çocuklarda Sağlık Denetim Odağı Ölçeği(Parcel, 1978), Öz etkililik-Yeterlilik Ölçeği Çocuk Formu (Sherer, 1982) ve ÇocuklardaSağlık Algı ve Davranışları Ölçeği aracılığıyla toplanmıştır.Okul sağlığı hemşireliği uygulamalarını kapsayan girişim grubunun Çocuklarda SağlıkDenetim Odağı Ölçeği ve Çocuklarda Öz etkililik-Yeterlilik Ölçeği Çocuk Formu'nun tekrartest puan ortalamaları arasındaki farklar, istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur (p<0.01).Okul sağlığı hemşireliği uygulamalarının yer aldığı girişim grubunda, Çocuklarda Sağlık Algıve Davranışları Ölçeği tekrar test puan ortalamaları arasındaki farklar, ?egzersiz davranışları?alanında istatistiksel olarak anlamlı bulunmazken (p>0.05); sağlık sorumluluğu, beslenme,kendini gerçekleştirme, stresle baş etme, sosyal destek, güvenlik ve hijyenik alışkanlıklar gibiolumlu sağlık davranışlarında istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur (p<0.01).Sosyal Bilişsel Teorisine dayalı olarak geliştirilen okul sağlığı hemşireliğiuygulamaları, olumlu sağlık davranışlarının kazandırılmasında etkilidir.Anahtar kelimeler: Okul sağlığı hemşireliği, olumlu sağlık davranışları, çocuklarda sağlıkdenetim odağı, çocuklarda öz-etkililik. Title: School Health Nursing Interventions to Acquire Positive Health BehavioursAuthor: Kader GürbüzABSTRACTThe aim of this study to evaluate school health nursing interventions to acquirepositive health behaviour.This study was involved third, fourth and fifth grade students attending Türk PirelliPrimary School in Kocaeli without chosing any sample (n: 240)Methodolojic desing was used in this study. Posters, Discover Positive HealthBehaviour Program and school nursing interventions, all of them based on Social CognitiveTheory were used to acquire positive health behaviours. There was three intervention groups;A Group (n: 78), B Group (n: 82) and C Group (n: 78). A group was included only posterinterventions; B Grup was included both poster and Discover Positive Health BehaviourProgram interventions; C group was included all school health nursing interventions. Datawas collected by Children Health Locus of Control Scale (Parcel, 1978), Self Efficacy Scale(Sherer et al., 1982) Child Form and Children Health Perceptions and Behaviours Scale.The diffirences of repeated measures ANOVA test?s means of Children Health Locusof Conrol Scale and Self Efficacy Scale in C group which includes all school health nursinginterventions were statistically significant (p<0.01). The differences of repeated measuresANOVA test?s means of exercise area of Children Health Perception and Health BehaviorsScale in all groups were no statistically significant (p>0.05) but the differences of repeatedmeasures ANOVA test?s means of the other areas in this scale such as health responsibility,nutrition, self realization, coping with stress, social support, security and hygienic habits werestatistically significant (p<0.01).School nursing interventions based on Social Cognitive Theory are effective to acquirepositive health behaviours.Key words: School health nursing, positive health behaviours, children health locus ofcontrol, children self efficacy.
Collections