Yapılandırıcı yaklaşıma dayalı bilim öğretiminin 5 yaş çocukları üzerindeki etkileri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı yapılandırıcı yaklaşıma dayalı bilim öğretiminin 5 yaş çocuklarının bilimsel süreç becerilerine ve fen kavramlarının gelişimi üzerine olan etkisinin incelenmesidir.Araştırmanın örneklemini Edirne İlinde bulunan MEB'e bağlı Zübeyde Hanım Anaokulu'na ve Trakya Üniversitesi Anaokulu'na devam eden 5 yaşındaki 40 çocuk oluşturmuştur. Örneklem grubunu oluşturan çocukların 20'si deney diğer 20'si de kontrol grubunda yer almıştır. Araştırmada nicel ve nitel araştırma yöntemlerinin birlikte kullanıldığı bir metodoloji kullanılmıştır. Ayrıca yarı deneysel desenlerden eşit olmayan gruplar ön test - son test deseni araştırmanın desenini oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak 5 yaş çocuklarının bilimsel süreç becerilerini ölçmek amacıyla okul öncesi dönem çocukları için hazırlanmış olan Bilimsel Süreç Becerilerini Değerlendirme Aracı ve 5 yaş çocuklarındaki çeşitli fen kavramlarının gelişimini belirlemek amacıyla 5 Yaş Çocuklarındaki Fen Kavramlarının Gelişimini Belirleyici Yarı Yapılandırılmış Mülakat ölçüm aracı olarak kullanılmıştır. Verilerin toplanması aşamasında ölçüm araçları ön test olarak uygulandıktan sonra Yapılandırıcı Yaklaşıma Dayalı Bilim Öğretim Programı uygulanmış ve aynı testler son test olarak tekrarlanmıştır.Araştırmacı tarafından ilgili alan yazına dayandırılarak geliştirilen Yapılandırıcı Yaklaşıma Dayalı Bilim Öğretim Programı uygulaması haftada 2 gün, günde 6 saatlik oturum olacak şekilde 10 hafta süreyle yürütülmüştür. Araştırmadan elde edilen verilerin nicel analizleri için SPSS 19 ve Microsoft Office Excel bilgisayar programları kullanılırken nitel analizler için içerik analizi yapılmıştır. Araştırmada 5 yaş çocuklarının bilimsel süreç becerilerine ilişkin olarak deney grubuna araştırmacı tarafından uygulanmış olan Yapılandırıcı Yaklaşıma Dayalı Bilim Öğretim Programı'ndan elde edilen bulgulara göre; uygulanan programın 5 yaş çocuklarında bilimsel süreç becerilerini geliştirmede etkili olduğu tespit edilmiştir. Bu sonuçtan hareketle Yapılandırıcı Yaklaşıma Dayalı Bilim Öğretim Programı'nın 5 yaş çocuklarının gözlem yapma, analitik düşünme, çıkarım yapma, sınıflandırma ve sıralama yapma, neden-sonuç ilişkisi kurma, tahmin etme ve önceden kestirme gibi bilimsel süreç becerilerinin gelişimine katkı sağladığı tespit edilmiştir. Araştırmanın örneklemini oluşturan deney grubundaki 5 yaş çocuklarının Yapılandırıcı Yaklaşıma Dayalı Bilim Öğretim Programı'na katılımlarından sonra birçok fen kavramının (Mıknatıs, Uzay, Kalıtım, Güneş ve Güneş Enerjisi, Gözle Göremediğimiz Canlılar, Volkan Patlamaları ve Dinozorlar, Renk, Pil, Asit ve Hava Durumu (Meteoroloji) gibi fen kavramları) geliştiği sonucuna ulaşılmıştır. Bu sonuç; araştırmanın örneklemini oluşturan deney grubundaki ve kontrol grubundaki çocukların, fen kavramlarının gelişimini belirleyici yarı yapılandırılmış mülakat verilerinin değerlendirilmesinden yola çıkılarak ortaya konmuştur. Kontrol grubundaki çocukların fen kavramlarında bir gelişim gözlenmemiştir. Anahtar Kelimeler: yapılandırıcı yaklaşım, bilim öğretimi, bilimsel süreç becerileri, fen kavramlarının gelişimi Goal of this study is to discover the effects of Constructivist Approach Science Teaching Program on development of scientific process skills and various scientific concepts of 5-year-old children. Approach design Science Teaching Program based on constructivist approach in order to support development of scientific process skills and science concepts of 5-year-old children. Second goal is to discover the effects of this science teaching program on development of scientific process skills and various scientific concepts of 5-year-old children. Study sample comprised 40 children at the age of 5 from Zübeyde Hanım and Trakya University preschool in Edirne province affiliated to the Ministry of National Education. 20 children were in the experiment group while the other 20 were controls. The study employed a method which is the mixture of quantitative and qualitative research and experimental pattern was pretest-end test-control group model. Qualitative and quantitative data were collected in order to discover the effects of Science Teaching Program with Structured Approach on development of scientific process skills and scientific concepts of 5-year-old children who constituted the study sample. In quantitative part of the study, author used Scientific Process Assessment Tool in order to measure scientific process skills of 5-year-old children while in the qualitative part author used Half-Structured Interview on Development of Scientific Concepts in 5-Year-Old Children as the assessment tool in order to detect development of various scientific concepts in 5-year-old children. After measurement tools were implemented as pretests, Science Teaching Program with Constructivist Approach was applied and the same tests were repeated as end tests.SPSS 19 and Microsoft Office Excel programs were used for the analysis of quantitative data while content analysis was performed for the qualitative data. According to the data obtained from Science Teaching Program based on constructivist approach which was implemented by the author on experimental group for scientific process skills of 5-year-old children, the program implemented was effective in developing scientific process skills of 5-year-old children. This result was revealed after assessment of the experimental group through t-test with regards development of their scientific process skills. From this finding, it was found that Science Teaching Program based on Constructivist Approach contributed to scientific skill development of 5-year-old children such as observation, analytical thinking, inference, classification and categorization, setting cause-effect relations, guessing and predicting. It was concluded that numerous scientific concepts of 5-year-old children in the experimental group who constituted the study sample improved after attending Science Teaching Program based on Constructivist Approach. This result was revealed after assessing data of half- constructivist interview designed to detect scientific concepts of 5-year-old children in experimental and control groups. From this finding, it was found that Science Teaching Program based on Constructivist Approach contributed to scientific concept development of 5-year-old children such as Magnet, Space, Genetic, Sun and Solar Energy, Invisible Creatures, Volcanic Eruptions and Dinosaurs, Color, Battery, Acid and Weather Forecast (Meteorology).Keywords: constructivist approach, science teaching, scientific process skills, development of scientific concepts
Collections