Üniversitedeki akademik ve idari personelde mobbing farkındalığı oluşturma: Kocaeli ili örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Örgütteki yönetim anlayışı, kişiler arası çatışmalar, çatışma içindeki bireylerin kişilik problemleri, liyakatsiz ve yetersiz liderlik özellikleri, stres ve çıkar çatışmaları mobbingin (bezdiri) temelini oluşturmaktadır. Son yıllarda örgütlerde bu sayılan özelliklerin artmaya başladığını görmekteyiz. Amaç: Bu çalışmanın amacı Kocaeli ilindeki üniversitelerde çalışan akademik ve idari personelin bezdiriye maruz kalma açısından farklılığın olup olmadığını incelemek ve bezdiri farkındalıklarını ölçmektir. Çalışmanın ikincil amacı ise Kocaeli ilindeki üniversitelerde çalışan idari ve akademik personeli bezdiri konusunda bilinçlendirmek, bezdiri eylemlerinin farkına varmalarını sağlamaktır. Yöntem: Kocaeli'ndeki üniversitelerde çalışan akademik ve idari personel arasından rastgele seçilen 109 kişi çalışmamızın örneklemini oluşturmaktadır. Araştırmaya katılan 109 kişiden 69'u idari personeli ve 40'ı akademik personeli oluşmaktadır. Çalışmanın amacına uygun olarak anket formunda demografik bilgileri içeren kısım, vaka değerlendirmesi ve NAQ-R (İşyeri Zorbalığı Ölçeği) kullanılmıştır. Vaka değerlendirmesinde 4 adet kurgulanmış bezdiri vakası katılımcılara sunulmuştur. Elde edilen verilerin SPSS 15.0 paket programında analizleri yapılmıştır. Bulgular: Vaka 1 (%84,41), Vaka 2 (%49,54), Vaka 3 (%88,07), Vaka 4 (%66,06) ve ortalama %72,02 oranında vakaların ilk değerlendirmesinde bezdiri farkındalığı bulunmuştur. Sonuç: Yapılan analizler sonucunda çalışmamızdaki gibi teorik bilgi ile bezdiri farkındalığı oluşturma amacına ulaşamamıştır. Bezdiri farkındalığı noktasında anlamlı farklılık bulunamaması örneklemin bezdiri konusundaki bilgili oluşuna bağlı olduğu söylenebilir. Bunun yanında bezdiri yaşantılama noktasında idari personel ile akademik personel arasında anlamlı farklılık bulunmuştur. Sonuç olarak idari personelin (%24,64) bezdiriye maruz kalma düzeyi akademik personele (%5) göre anlamlı olarak farklıdır (p<0.05).Anahtar Kelimeler: Mobbing, Bezdiri, Bezdiri Farkındalığı, Vaka The management mentality in the organization, interpersonal conflicts, personality problems of individuals in conflict, incapable and inefficient leadership traits, stress and conflict of interests form the basis of mobbing. In recent years we have witnessed an increase of the traits listed above in the organizations. Objective: The purpose of this study is to examine if academic and administrative staff working at the universities within Kocaeli province have awareness in terms of being subject to mobbing (psychological haressment) and calculate the mobbing awareness. The secondary purpose of the study is to raise awareness of administrative and academic staff against mobbing and ensure they are recognize mobbing. Method: For this purpose, 109 individuals randomly selected among the academic and administrative staff working at the universities in Kocaeli province constitute the sample of our study. Out of 109 persons participating in our research, 69 are administrative staff and 40 are academic staff. The section containing demographic information, vignette evaluation and NAQ-R (Negative Acts Questionaire-Revised) were used in the survey form in accordance with the purpose of the study. Four fictional mobbing vignettes were presented to the participants in vignette evaluation. The obtained data were analysed in SPSS 15.0 software. Results: Upon looking vignettes: Vignette 1 (%84,41), Vignette 2 (%49,54), Vignette 3 (%88,07), Vignette 4 (%66,06), then upon evaluating average %72,02 mobbing awareness has been assumed. Conclusions: As a result of the analysis, raising awareness on mobbing through theoretical information did not reach the goal. It can be asserted that sample was well-informed on mobbing as there is not a significant difference in terms of mobbing awareness. However, there is a significant difference between the administrative and academic personnel in terms of facing mobbing. The consult of exposure to mobbing level of administrative personnel (%24,64) high than academic personel (%5).Key words: Mobbing, Psychological Harassment, Mobbing Awareness, Vignette
Collections