Üniversite öğrencilerinin spora yönelik tutumlarının benlik saygısı, yaşam kalitesi, öz yeterlilik ve akademik başarı düzeylerine etkisinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Üniversite Öğrencilerinin Spora Yönelik Tutumlarının Benlik Saygısı, Yaşam Kalitesi, Öz Yeterlilik ve Akademik Başarı Düzeylerine Etkisinin İncelenmesiAmaç: Bu araştırmada; Doğu Marmara Bölgesi Üniversitelerinde (Kocaeli Üniversitesi, Düzce Üniversitesi, Sakarya Üniversitesi, Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Yalova Üniversitesi) farklı programlarda öğrenim gören öğrencilerin spora yönelik tutumlarının benlik saygısı, yaşam kalitesi, öz yeterlilik ve akademik başarı düzeylerine etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Yöntem: Bu araştırma, Doğu Marmara bölgesin de yer alan 5 Devlet üniversitesinin farklı bölümlerinde öğrenim görmekte olan toplam 933 lisans ve ön lisans öğrencileri üzerinde gerçekleştirilmiştir. (Kocaeli Üniversitesi, Sakarya Üniversitesi, Düzce Üniversitesi, Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Ve Yalova Üniversitesi) Araştırma örneklemin de, çalışma grubunu oluşturan üniversite öğrencilerinin spora yönelik tutumlarının benlik saygısı, yaşam kalitesi, öz yeterlilik ve akademik başarı düzeylerine etkisi incelenmiştir. Çalışma verileri değerlendirilirken tanımlayıcı istatistiksel metodları (Sayı, Yüzde, Aritmetik Ortalama, Standart sapma) kullanılmıştır. `t-testi`, ANOVA, `Post-Hoc` `Tukey` ve `Dunnett T3` testi uygulanmıştır.Verilerin çözümlemesi SPSS 20.0 paket programında yapılmıştır. Verilerin analizi %95 güven aralığında, p<0.05 anlamlılık düzeyinde değerlendirilmiştir.Bulgular: Çalışma grubunun eğitim aldığı üniversite, eğitim düzeyi, cinsiyet, yaş, sportif tutum, benlik saygısı, öz yeterlilik, yaşam kalitesi ve alt boyutları, akademik başarı motivasyonları ve akademik başarı puan ortalamaları, her ne kadar istatistiksel açıdan anlamlı bir fark olmasa da, hemen hemen tüm parametrelerde (p<0,05) düzeyde pozitif yönde ve anlamlı bir ilişkiye sahip olduğu bulunmuştur.Sonuç: Spora yönelik tutumun cinsiyet, medeni durum ve eğitim düzeyleri açısından anlamlı bir farklılık bulunmamıştır (p>0,05). Sportif tutumun benlik saygısı düzeyinde negatif yönde, öz yeterlilikleri pozitif düzeyde, yaşam kalitelerinin pozitif yönde, akademik başarı motivasyonu anlamlı düzeyde, akademik başarı motivasyonu (p<0,05)pozitif yönde, akademik başarıyı (GANO) anlamlı düzeyde açıklamadığını göstermektedir.Anahtar Kelimeler: Spora Yönelik Tutum, Benlik Saygısı, Yaşam Kalitesi, Öz Yeterlilik, Akademik Başarı Investigation of the Effects of University Students' Attitudes Towards Sports on Self-Esteem, Quality of Life, Self-Efficacy and Academic Achievement LevelsPurpose: In this study; The aim of this study is to determine the effects of attitudes of students studying in different programs in East Marmara Region Universities (Kocaeli University, Düzce University, Sakarya University, Abant İzzet Baysal University, Yalova University) on their self-esteem, quality of life, self-efficacy and academic achievement.Method: This research was carried out on 943 undergraduate and associate students studying in different departments of 5 foundation universities in East Marmara region. (Kocaeli University, Sakarya University, Düzce University, Bolu Abant İzzet Baysal University and Yalova University) The effect of attitudes of the university students, who constitute the study group, on the self-esteem, quality of life, self-efficacy and academic achievement levels of the study group were investigated.Results: First of all the sample group, education level, gender, age, sportive attitude, self-esteem, self-efficacy, quality of life and sub-dimensions, academic achievement motivation and academic achievement score were not statistically significant. It was found that it had a positive and significant relationship in almost all parameters (p <0.05).Conclusion: There was no significant difference in gender, marital status and education levels of sports attitudes. At the level of self-esteem of the sportive attitude, positive self-efficacy, quality of life in a positive way, academic achievement motivation significantly, academic achievement motivation (p <0.05) in the positive direction, academic achievement (GANO) does not explain significantly.Key Words: Attitude Towards Sports, Self-Esteem, Quality of Life, Self-Efficacy, Academic Achievement
Collections