Kanser hastası çocukların iyi hekim ve iyi hemşire tanımlarının etik değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Amaç: Bu tezin amacı kanser tanısı nedeniyle hastanede yatarak tedavi gören çocukların iyi hekim ve iyi hemşireye ilişkin görüşlerinin etik açıdan değerlendirilmesidir. Yöntem: Çalışma Mayıs-Kasım 2017 tarihleri arasında Kocaeli Üniversitesi Araştırma ve Uygulama Hastanesi Çocuk Onkolojisi ve Çocuk Hematolojisi servislerinde kanser tanısı nedeniyle yatan çocuklarla niteliksel gömülü (grounded) teori yöntemi kullanılarak yürütüldü. Araştırmaya 7- 12 yaş arasında olan, en az 1 haftadır hastanede yatarak tıbbi tedavi ve bakım alan ve iletişim kurulabilen çocuklar dâhil edildi. Araştırma verilerin toplanmasında Çocuk Bilgi Formu ve Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu kullanıldı. Çocukla yapılan görüşme sırasında `Çiz ve Yaz` tekniği kullanılarak çocuktan iyi hekim ve iyi hemşireyi anlatan resim yapmaları da istendi. Yazılı ve/veya ses kaydı olarak toplanan veriler açık, eksen ve seçici kodlama aşamaları ile değerlendirilerek analiz edildi. Bulgular: Çalışmamıza katılan 18 çocuğun %61,1'i erkek, %38,9'u kadındı. Yaşları 7 ile 12 arasında değişen çocukların yaş ortalamaları 9,7±1,8 yıldı. Hastalık süresi 15 gün ile 42 ay arasında değişen çocukların hastalık süresi ortalaması 6,0±9,3 aydı. %55,5'i lösemi tanısı nedeniyle hastanede yatan çocukların hastanede yatış süresi ortalaması 3,1±2,5 aydı. Çocuklar iyi hekim ve iyi hemşireyi sıklıkla iletişimle ilişkili güler yüzlü, iyi davranan, kızmayan, bağırmayan, kendisini anlayan; erdemlerle ilişkili hoşgörülü, dürüst, nazik, saygılı ve güvenilir; mesleki yeterlikle ilişkili bilgili, dikkatli ve hızlı; güvenlikle ilişkili maske takan ve temiz olan; kişisel ve fiziksel özelliklerle ilişkili çocukları seven, vatansever ve bakımlı tanımlarıyla ifade etti. Sonuç: Kanser tanılı çocukların iyi hekim ve iyi hemşire tanımlarının tıp ve hemşirelik profesyonellik projelerinde yer alan ölçütler ve çekirdek eğitim programlarında yer alan yeterliklerle benzerlik gösterdiği, hekim ve hemşirelerin etik yükümlülüklerini vurguladığı sonucuna ulaşıldı. Anahtar Sözcükler: Tıp etiği, erdemler, iyi hekim, iyi hemşire Objective: The aim of this thesis is to evaluate the opinions of the hospitalized children about good physicians and good nurses from an ethical point of view. Methods: The study was conducted between May-November 2017 in Kocaeli University Research and Application Hospital Pediatric Oncology and Pediatric Hematology services with qualitative grounded theory method. Children between the ages of 7 and 12, who had been hospitalized for at least 1 week, received medical treatment and care and were able to communicate. Child Information Form and Semi-Structured Interview Form were used to collect the research data. During the interview with the child, `Draw and Write` technique was used and the child was asked to paint a picture about good physician and good nurse. The data collected as written and / or audio recordings were evaluated with open, axis and selective coding stages and analyzed.Results: Of the 18 children who participated in our study, 61.1% were male and 38.9% were female. The average age of children between 7 and 12 years was 9.7 ± 1.8 years. The mean disease duration of the children ranged from 15 days to 42 months and was 6.0 ± 9.3 months. The average hospitalization period of 55.5% of the children hospitalized for leukemia was 3.1 ± 2.5 months. Children are not only good physicians and good nurses who are related to communication, they behave well, do not get angry, shout, understand themselves; tolerant, honest, kind, respectful and trustworthy; knowledgeable, careful and fast in relation to professional competence; wearing a safety-related mask and being clean; personal and physical characteristics associated with children who love, patriotic and well-defined definitions.Conclusions: It was concluded that the definitions of good physician and good nurse of children diagnosed with cancer were similar to the criteria included in the medical and nursing professionalism projects and competencies in the core education programs and emphasized the ethical obligations of physicians and nurses.Keywords: Medical ethics, virtues, good physician, good nurse
Collections