Evlilik öncesi danışmanlık hizmetlerinde aile planlaması eğitiminin değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Amaç: Bu tezin amacı evlilik öncesi danışmanlık hizmetlerinde sunulan aile planlaması eğitimin değerlendirilmesidir. Çalışma sonuçları doğrultusunda aile planlaması eğitiminde varsa sorunların tespit edilmesi ve bu sorunlara yönelik çözüm önerileri getirilmesi istenmektedir. Yöntem: Niteliksel, tanımlayıcı ve kesitsel tipteki çalışmamız, Ekim ile Aralık 2019 tarihleri arasında Kocaeli İl Sağlık Müdürlüğü bünyesinde evlilik öncesi danışmanlık hizmeti veren kurumlarda yürütüldü. Çalışma verileri bilgi formu, görüşme ve gözlem yöntemleri kullanılarak elde edildi. Katılımcıların demografik ve mesleki bilgileri sayı, yüzde, ortalama ve standart sapma kullanılarak, evlilik öncesi danışmanlık hizmetine ilişkin elde edilen veriler evlilik danışmanlığı becerisi öğrenim rehberi doğrultusunda değerlendirildi. Bulgular: Çalışmamıza 10 ebe ve 7 hemşire katıldı. %76.5'i evlilik öncesi danışmanlık eğitimi alan katılımcıların bu eğitimi verme süresi 4.8±5.1 yıldı. Ebe ve hemşirelerin çoğunun evlilik öncesi danışmanlık hizmetlerinde başvuran çifti nazik bir şekilde karşıladıkları, çiftle yüz yüze ve göz teması kurarak tıbbi terimler içermeyen basit açıklamalar yaptıkları belirlendi. Bununla birlikte çoğu danışmanın kendisini tanıtmadığı, danışanların isimlerini, yaşını ve mesleğini öğrenmedikleri, çifte talasemi taşıyıcısı olup olmadığını sormadıkları, cinsel yolla bulaşan enfeksiyonlar ve yapılacak testlere ilişkin bilgi vermedikleri gözlemlendi. Danışmanların yarıdan fazlası aile planlaması yöntemleri hakkında bilgi vermede yeterliyken, her yöntemi bir örnek göstererek açıklama konusunda yeterli değildi. Sonuç: Evlilik öncesi danışmanlık hizmetleri aile planlaması eğitiminin çifte birlikte verilebilmesi ve erkeğinde bu sürece katılımının sağlanabilmesi açısından önemli bir fırsattır. Çalışmada evlilik öncesi danışmanlık hizmetlerinde sunulan aile planlaması eğitiminin çok etkin olmadığı, eğitim için yeterli zaman ayrılmadığı, danışanın aydınlatılmış ve gönüllü şekilde aile planlaması yöntemini seçmesini etkileyen engellerin bulunduğu sonucuna ulaşıldı. Anahtar Sözcükler: Evlilik Öncesi Danışmanlık, Aile Planlaması, Eğitim, Etik Objective: The objective of this thesis is to evaluate the family planning education in premarital counseling services. It is desirable to identify any problems in the family planning training and propose solutions for these problems according to the results of the study.Method: Our qualitative, descriptive and cross-sectional study was carried out in premarital counseling services within the Provincial Health Directorate in Kocaeli between October and December 2019. Study data were obtained by using information form, interview and observation methods. Data on premarital counseling were evaluated in line with the marital counseling by using number, percentage average and standard deviation, demographic an occupational knowledge of the participants.Results: 10 midwives and 7 nurses were participated in the study. The duration of this training was 4.8 ± 5.1 years by 76.5% pre-marriage counseling training participants. It was determined that most of the midwives and nurses kindly welcomed the couple who applied to pre-marital counseling services and made simple explanations without making medical terms by making face-to-face and eye contact with the couple. However, it was observed that most of the consultant did not introduce themselves, did not learn the names, age and profession of the counselors, did not ask if they had a double thalassemia carrier, and did not provide information about sexually transmitted infections and tests to be performed. While more than half of the consultants were able to provide information about family planning methods, some consultants were not able to explain by showing an example of each method.Conclusions: Premarital counseling services are an important opportunity for family planning education to be given for both genders together and for the male to participate in this process. In this study, it was concluded that family planning training provided in premarital counseling services is not very effective, it has not organized enough time for training, there were obstacles affecting the counselor choice of family planning method as voluntary participation.Keywords: Premarital Counseling, Family Planning, Education, Ethics
Collections